برخی واژگان فرهنگستان زبان و ادب فارسی از نظر مردم شبیه شوخی است
کد خبر: 3819085
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۵
رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان قم:

برخی واژگان فرهنگستان زبان و ادب فارسی از نظر مردم شبیه شوخی است

گروه فرهنگی ــ رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان قم گفت: برخی واژگان فرهنگستان زبان و ادب فارسی از نظر مردم شبیه شوخی است و استقبالی از آن نمی‌کنند. 

برخی واژگان فرهنگستان زبان و ادب فارسی از نظر مردم شبیه شوخی استبه گزارش ایکنا از قم، محمد حیدری شامگاه چهارشنبه 22 خرداددر جلسه شورای فرهنگ عمومی قم در مؤسسه علامه طباطبایی در سالن جلسات ساختمان اداری حرم مطهر حضرت معصومه(س) بیان کرد: قانون ممنوعیت استفاده از عناوین بیگانه که در سال 75 با هدف صیانت از زبان فارسی به تصویب رسیده هنوز به طور کامل اجرایی نشده است؛ در خصوص اجرایی شدن این قانون، خلاءهای مهمی وجود داشته که تاکنون عملیاتی نشده است.
وی اظهار کرد: فرهنگستان زبان و ادب فارسی رسالت مهمی در واژه‌سازی‌های مناسب برای جامعه دارد تا از معادلات فارسی واژه‌های بیگانه استفاده شود، اما برخی واژگان فرهنگستان زبان و ادب فارسی از نظر مردم شبیه شوخی است و جذابیتی ندارد و استقبالی از آن نمی‌شود.
حیدری بیان کرد: در همه دنیا نسبت به ادبیات و زبان خود حساسیت دارند و از آن صیانت می‌کنند، ما نیز وظیفه داریم از ادب و زبان فارسی به بهترین نحو صیانت کنیم و از طریق فرهنگ سازی برای گسترش زبان فارسی و جلوگیری از آسیب به آن اقدام کنیم.
وی اظهار کرد: باید ریشه‌ای به آسیب‌شناسی بپردازیم که چرا مردم شیفته جذابیت‌های واژگان غربی و بیگانه می‌شوند و از جذابیت‌های واژگان فارسی غفلت می‌کنند.
رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان قم تاکید کرد: برخی از واژگان بیگانه نیز بیش از 200 سال است وارد زبان فارسی شده و مردم از آن استفاده می‌کنند و حذف و جایگزینی آن کاری دشوار است و باید با ظرافت معادل آن پیدا شود، همچنین مراکز آموزشی و پژوهشی باید به میدان بیایند و با آسیب‌شناسی، مشکلات زبان و ادب فارسی را ریشه‌ای رفع کنند. 
در ادامه حمیدرضا شیخ‌الاسلام مدیرکل آموزش و پرورش استان قم بیان کرد: باید کمیته ای برای نام‌گذاری اسامی و عناوین تجاری در قم تشکیل شود تا بتوان به حذف و اصلاح عناوین بیگانه پرداخت.
وی اظهار کرد: مبحث جمع‌آوری عناوین و اسامی بیگانه از سر در فروشگاه‌های سطح شهر قم دارای سابقه‌ای 15 ساله است که به سرانجامی نرسید.
شیخ‌الاسلام گفت: برخی از فروشگاه‌ها در قم تابع نام‌های کشوری و مراکز اصلی خود هستند که نمایندگان مجلس و مسئولان ملی باید برای رفع مشکل این مراکز تدبیر کنند.
مرتضی دادستانی رئیس خانه مطبوعات استان قم با اشاره به جایگاه مهم رسانه‌ها بیان کرد: اگر سامانه‌ای منسجم برای تغییر نام شرکت‌ها در نظر گرفته شود و ابزارهای تشویقی نیز تعیین شود بخش زیادی از اصناف، نام‌های بیگانه را تغییر می دهند.
وی افزود: البته در این میان به فرهنگسازی و انجام امور ریشه‌ای نیز نیاز داریم و رسانه‌ها نقش مهمی در ایجاد فرهنگ در صیانت از ادبیات فارسی دارند.
انتهای پیام
captcha