رشد میزان رضایت برای اهدای عضو/ مشکلات جابه‌جایی انتقال عضو پیوندی
کد خبر: 3817561
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۵
رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان تبیین کرد:

رشد میزان رضایت برای اهدای عضو/ مشکلات جابه‌جایی انتقال عضو پیوندی

گروه سلامت ــ رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان با اشاره به اهمیت اخذ رضایت از خانواده افراد دچار مرگ مغزی، برای انجام عمل پیوند، گفت: فرایند اخذ رضایت از پنج درصد به 70 درصد رسیده است، ولی این عدد باید به 90 درصد برسد تا بسیاری از مشکلات بیماران در انتظار پیوند رفع شود.

لزوم بالابردن رضایت برای اهدای عضو/ مشکلات جابه‌جایی انتقال عضو پیوندیعلی نوبخت، رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان در گفت‌وگو با ایکنا ؛ با اشاره به اهمیت اخذ رضایت از خانواده‌های افراد مرگ مغزی شده برای اهدای عضو، اظهار کرد: با توجه به مرگ حدود ۱۶ هزار نفر در اثر تصادف‌های رانندگی در سال، می‌توان گفت مرگ و میر جاده‌ای در ایران بسیار بالاست، از این‌ تعداد نیز بین پنج تا هشت هزار نفر مرگ مغزی می‌شوند و نیمی از این افراد قابلیت اهدای عضو دارند، در حالی‌که ما تنها توانسته‌ایم ۹۰۰ نفر از این افراد را به فرایند اهدا برسانیم.

وی افزود: اخذ رضایت بسیار مهم است، زمانی ما می‌توانستیم تنها از پنج درصد خانواده‌ها رضایت بگیریم، این میزان در حال حاضر به ۷۰ درصد رسیده، اما باید آن را به ۹۰ درصد برسانیم تا بسیاری از مشکلات این حوزه رفع شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم فعالیت انجمن‌های مردم‌نهاد برای اخذ رضایت و ترویج فرهنگ اهدای عضو، بیان کرد: هر چه نهاد‌های دولتی در اموری مانند اهدای عضو کمتر دخالت کنند و مردم به انجمن‌های مردم‌نهاد اعتماد کنند، پروسه‌هایی مانند اهدای عضو بهترانجام می‌شود، چرا که مردم این انجمن‌ها را از خود می‌دانند و اعتماد بیشتری به آنان دارند، این گروه‌ها می‌توانند بیشترین میزان رضایت را کسب کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه مسئله جابجایی عضو پیوندی نیز از جمله مشکلات اهدا و پیوند عضو در ایران است، گفت: ما تنها با مسئله رضایت درگیر نیستیم، گاه امکان جابجایی عضو وجود ندارد، ظرف کمتر از سه ساعت باید عضو پیوندی از یک استان به استان دیگری برسد، هماهنگی برای انتقال عضو پیوندی از طریق مسیر‌های هوایی و داشتن یک هواپیمای جت می‌تواند این مشکل را حل کند. انجمن اهدای عضو در حال تلاش است تا بتوانند با وجهه‌ای که کسب کرده، یک دستگاه جت تهیه و از طریق هماهنگی با سیستم‌های امنیتی و پروازی این کار را انجام دهد.
 
نوبخت با بیان اینکه خوشبختانه نهاد‌هایی که دارای امکانات هوایی هستند، همکاری خوبی برای جابجایی عضو پیوندی دارند، اظهار کرد: ما در حال مطالعه برای بهره‌گیری از پهباد هستیم و امیدواریم طی سال‌های آینده نیز بتوانیم از پهباد برای انتقال و جابجایی عضو پیوندی استفاده کنیم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در رابطه با تبلیغات و بازنمایی رسانه‌ای اهدای عضو در قالب سریال‌های تلویزیونی، یادآور شد: رسیدگی و نظارت بر این موضوع یک وظیفه حاکمیتی بوده و وزارت بهداشت باید نظارت کاملی در این رابطه داشته باشد چرا که این موضوع دارای پیچیدگی و ظرایف خاصی است و نیاز به کار کارشناسی دارد.

وی افزود: یک شورای عالی پیوند وجود دارد که مصوبات آن قانونیست، باید نکات جزیی این موضوع را در نظر بگیریم و با کمک معاون درمان وزارت بهداشت این موضوع پیگیری شود.
 
انتهای پیام
captcha