ایران چهره قرآنی خوبی بین سایر کشورها دارد
کد خبر: 3816870
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۷
رافع العامری:

ایران چهره قرآنی خوبی بین سایر کشورها دارد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مدیر مرکز علوم قرآنی در دیوان وقفی شیعی کشور عراق گفت: با توجه به سفرهایی که به ایران برای شرکت در مسابقات داشتم، تجربه خوبی کسب کردم و متوجه شدم که ایران توانسته چهره قرآنی خوبی بین سایر کشورها به دست آورد.

ایران توانسته چهره قرآنی خوبی در بین سایر کشورها به دست آوردرافع‌ العامری، مدیر مرکز علوم قرآنی در دیوان وقف شیعی کشور عراق، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: با توجه به سفرهایی که به ایران برای شرکت در مسابقات داشتم، تجربه خوبی  کسب کرده‌ام و متوجه شدم که ایران توانسته چهره خوبی را در بین قاریان سایر کشورها به دست آورد، در حالیکه در کشور عراق حکومت چنین تجربه‌ای ندارد و بخش‌هایی که جزو حکومت نیستند با سنگ‌اندازی‌ها مانع از این امر شدند که عراق همانند ایران بتواند از چنین چهره قرآنی برخوردار شود.

وی ادامه داد: بارها به دلایل مختلفی به ایران سفر کرده‌ام. سال گذشته به دلیل شرکت در جشنواره مدهامتان به ایران آمدم. در سال‌های گذشته نیز به عنوان داور بین‌المللی مسابقات تهران و همچنین به عنوان یکی از اعضای هیئت داوران نیز در طراحی مقررات داوری مسابقات، به ایران سفری داشته‌ام.

مدیر مرکز علوم قرآنی در دیوان وقف شیعی کشور عراق بیان کرد: دو دوره مسابقات شهید صدر و چهار دوره مسابقه در جشنواره بین‌المللی سعیدابن جبیر در عراق برگزار شده است، اما باز هم نمی‌توان این مسابقات را با مسابقاتی که در ایران برگزار می‌شود، مقایسه کرد چرا که قطعاً ایران در سطح بالاتری قرار دارد. همچنین هر ساله به عنوان پیش‌آمادگی برای شرکت در مسابقات بین‌المللی برای تمام اقشار از جمله طلبه‌ها، بانوان و... مسابقات برگزار می‌شود که طی آن نفرات اول به عنوان نامزد شرکت در مسابقات بین‌المللی کشورهای دیگر انتخاب می‌شوند.

وی با بیان اینکه هر هفته بین 40 تا 50 محفل قرآنی در عراق برگزار می‌شود، اظهار کرد: همواره بخشی از فعالیت‌های قرآنی را در امامزاده‌ها، قبرستان‌ها، عتبات و حرم‌های اهل‌بیت(ع) توسط دیوان وقف شیعی برگزار می‌شود، بخشی از این فعالیت‌ها را هم عتبات و بخشی دیگر را نیز خانه‌های قرآنی که در کشور عراق در حال فعالیت هستند، برگزار می‌کنند که در قالب ترتیل‌خوانی قرآن کریم به ویژه در ایام ماه مبارک رمضان هستند.

مدیر مرکز علوم قرآنی در دیوان وقف شیعی کشور عراق افزود: مشارکت‌هایی هم در نمایشگاه بین‌المللی قرآن در تهران و سایر شهرها از جمله بحث کتابت قرآن مجید داشته‌ام.

مردم عراق کمتر به وقف قرآن توجه دارند
العامری در خصوص موضوع وقف و ترویج آن در کشور عراق نیز بیان کرد: کشور عراق به کشور امام حسین(ع) معروف است و با توجه به احساسات و توجهی که مردم به حضرت دارند، عمده وقف‌هایی که در آنجا انجام می‌شود برای خدمت به امام حسین(ع)، سایر ائمه و خدمت به زوار در این کشور هستند.

این قاری بین‌المللی عراقی اضافه کرد: این امر موجب شده که مردم کمتر به وقف قرآن روی بیاورند و از این رو تلاش داریم تا در همایش‌ها و برنامه‌هایی که در این کشور برگزار می‌کنیم همواره مردم را به این سمت سوق دهیم تا بخشی از موقوفات خود را نیز به قرآن اختصاص دهند.

العامری گفت: در ایام اربعین چون مردم غالباً در حال پیاده‌روی هستند، نمی‌توان در راستای سوق دادن موقوفات آن‌ها به این سمت و سوی پیش رفت و تنها ارتباطی که می‌توان با آن‌ها گرفت، از طریق سخنران و مردم و همچنین برنامه‌های تلویزیونی است که این ارتباطات را در جهت ترویج وقف قرآن کریم نمی‌توان مؤثر دانست.

این قاری بین‌المللی کشور عراق افزود: به دلیل اینکه از ملیت‌ها و کشورهای مختلفی در این ایام شرکت می‌کنند ما حداقل کاری که می‌توانیم در این راستا انجام دهیم این است که از عراقی‌هایی که در آنجا هستند در جهت وقف‌های قرآنی و ... دعوت کنیم.


انتهای پیام

captcha