احترام به شب‌های قدر؛ دلیل پنهان بودن آن
کد خبر: 3815260
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۹

احترام به شب‌های قدر؛ دلیل پنهان بودن آن

گروه فعالیت‌های قرآنی- یک قاری قرآن گفت: ممکن است کسی بپرسد چرا شب قدر در میان سه شب 19، 21 و 23 ماه مبارک رمضان پنهان شده است و آیا بهتر نبود شب قدر دقیقا به مسلمانان اعلام می‌شد؟ در پاسخ باید گفت خداوند شب‌ قدر را نیز پنهان کرده تا مردم به همه شب‌های ماه مبارک رمضان علی‌الخصوص این سه شب احترام بگذارند.

شب قدر، یکی از دلایل اثبات وجود امام معصوم(ع) استبه گزارش ایکنا از اردبیل، تقی قاسمی خادمی قاری قرآن و کارشناس آموزش جهاد دانشگاهی اردبیل، امروز هفتم خردادماه در سومین جلسه «دوشنبه‌های قرآنی» که با همکاری معاونت فرهنگی و به دلیل تقارن با روز 21 رمضان و تعطیل رسمی، در مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی اردبیل برگزار شد، سوره قدر را از دلایل اثبات امام معصوم(ع) در این جهان عنوان و اضافه کرد: تمام ملائکه در شب قدر به محضر امام معصوم نازل شده و هر امر خیر و هر سرنوشت و تقدیری را به محضرشان عرضه داشته و این امور به توقیع مبارک می‌رسد.

وی تصریح کرد: بدون شک نزول ملائکه نمی‌تواند بر هر کسی باشد، بلکه محل نزول می‌بایست کسی باشد که خلیفه و حجت خداوند بر روی زمین است و خلیفه خداوند متعال در حال حاضر حضرت مهدی موعود(عج) هستند و وجود این خلیفه الهی در روی زمین است که به نزول ملائکه و روح معنی می‌بخشد.

این قاری قرآن با اشاره به دو نوع نزول دفعی و تدریجی قرآن کریم افزود: طبق اشاره صریح قرآن کریم، که می‌فرماید: «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْر»، این کتاب الهی یک بار و به صورت دفعی بر قلب پاک پیامبر اسلام(ص) نازل شده و این همان شب قدر است.

قاسمی خادمی با بیان اینکه نزول تدریجی قرآن کریم  طی 23 سال دوران نبوت حضرت محمد(ص) رخ داده است، ادامه داد: درباره نزول قرآن در برخی از آیات تعبیر به «انزال» و در برخی تعبیر به «تنزیل» شده است، چرا که «تنزیل» معمولا در جایی استفاده می‌شود که چیزی تدریجا نازل شود ولی «انزال» مفهوم وسیع‌تری داشته و نزول دفعی را نیز شامل می‌شود.

وی با اشاره به عظمت و فضائل شب‌های قدر یادآور شد: ممکن است کسی بپرسد چرا شب قدر در میان سه شب 19، 21 و 23 ماه مبارک رمضان پنهان شده است و آیا بهتر نبود شب قدر دقیقا به مسلمانان اعلام می‌شد؟ در پاسخ باید گفت خداوند شب‌ قدر را نیز پنهان کرده تا مردم به همه شب‌های ماه مبارک رمضان علی‌الخصوص این سه شب احترام بگذارند.

قاسمی خادمی اضافه کرد: در روایت جالبی از امام صادق(ع) در کتاب نورالثقلین آمده: «تقدیر مقدرات در شب 19، تحکیم آن در شب 21 و امضاء در شب 23 است» و استناد به این حدیث نشان از این دارد که مسلمانان بایستی به هر سه شب ارزش مخصوصی قائل و از فیوضات این لیالی پرفیض به نحو احسن بهره‌مند شوند.

وی در پایان افزود: امید است در این شب‌های پربرکت همدیگر را از دعای خیر فراموش نکنیم و در دعاهای خویش تعجیل در ظهور امام عصر(عج) را در اولویت دعاها و خواسته‌های خود از خداوند متعال قرار دهیم.

انتهای پیام

captcha