فروکاستن مقام «مادر» جنایت به بشریت است
کد خبر: 3814006
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۴
حجت‌الاسلام حاج‌ابوالقاسم:

فروکاستن مقام «مادر» جنایت به بشریت است

گروه سیاست و اقتصاد ــ عضو هیئت علمی جامعه‌المصطفی‌العالمیه بیان کرد: متاسفانه امروز دنیای غرب جنبه مادری بانوان را کمرنگ کرده این اقدام جنایتی به زن و خیانتی به جامعه انسانی است، فروکاستن مقام مادری و کم ارزش نشان دادن این مقام جنایت به بشریت است.

فروکاستن مقام «مادر» جنایت به بشریت استبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج‌ابوالقاسم عضو مجلس خبرگان رهبری امروز یکم خردادماه در مراسم ترتیل خوانی قرآن کریم که در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد، با اشاره به سوره مریم بیان کرد: خداوند متعال در این سوره به سه حادثه مشابه اشاره می‌کند که وجه مشترک هر سه حادثه این است که با محاسبات مادی و دنیوی این اتفاقات امکان پذیر نیست اما به واسطه دعا، توسل و تضرع به درگاه خداوند انجام می‌پذیرد؛ هر سه حادثه مربوط به ولادت است.

وی با اشاره به ولادت حضرت مریم افزود: مادر حضرت مریم نازا بود اما خداوندمتعال به او فرزندی عطا کرد که بر اساس آیات قرآن الگویی برای مردان وزنان تا روز قیامت به شمار می‌رود؛ ولادت دوم ولادت حضرت یحیی است که مادر ایشان نیز زنی نازا بود.

حاج‌ابوالقاسم با اشاره به«هُنَالِكَ دَعَا زَكَرِيَّا رَبَّهُ قَالَ رَبِّ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعَاءِ؛آل عمران/38» ادامه داد: حضرت زکریا پدر حضرت یحی، وقتی لطف و عنایت خداوند متعال به حضرت مریم را مشاهده کرد دست به دعا برداشت و از خداوند فرزند خواست؛ فرشته‌ای بر او نازل شد و به وی بشارت داد که خداوند می‌خواهد به تو فرزندی بدهد.

وی با اشاره به ولادت حضرت عیسی از مادری به نام مریم و بدون پدر، اظهار کرد: پیام مشترک هر سه داستان این است که دعا می‌تواند کارهای نشدنی را شدنی و گره‌های کور را باز کند فقط انسان‌ها باید امیدوار به رحمت الهی باشند و دست از دعا نکشند.

عضو هیئت علمی جامعه‌المصطفی‌العالمیه با اشاره به «وَاذْكُرْ فِي الْكِتَابِ مَرْيَمَ إِذِ انْتَبَذَتْ مِنْ أَهْلِهَا مَكَانًا شَرْقِيًّافَاتَّخَذَتْ مِنْ دُونِهِمْ حِجَابًا فَأَرْسَلْنَا إِلَيْهَا رُوحَنَا فَتَمَثَّلَ لَهَا بَشَرًا سَوِيًّاقَالَتْ إِنِّي أَعُوذُ بِالرَّحْمَنِ مِنْكَ إِنْ كُنْتَ تَقِيًّا ؛مریم/16تا18» افزود: خداوند متعال به پیامبر دستور می‌دهد در این کتاب از این بانوی پاکدامن«حضرت مریم» یاد کن، بانویی که زمانی برای عبادت در گوشه‌ بیت‌المقدس با خدا خلوت کرد و بین خود و دیگران پرده‌ای افکنده بود تا دور از نگاه مردان باشد؛ حبرئیل در قامت یک بشر کامل مقابل حضرت مریم ظاهر شد و حضرت مریم با نگاه به او به یاد خدا افتاد.

وی گفت: مطلبی که امروز گمشده دنیای به ظاهر متمدن است، پاکدامنی و عفت و حیای یک بانوی مومن است، اروپایی که خودش را وام‌دار و پیرو حضرت عیسی می‌داند متاسفانه امروز بانوان در کشورهای اروپایی هیچ شباهتی به مریم مقدس ندارند و حتی تصاویری که در تابلوها از این بانوی مکرمه به تصویر می‌کشند از حقیقت و واقعیت دور است.

حاج‌ابوالقاسم با اشاره به«فَأَجَاءَهَا الْمَخَاضُ إِلَى جِذْعِ النَّخْلَةِ قَالَتْ يَا لَيْتَنِي مِتُّ قَبْلَ هَذَا وَكُنْتُ نَسْيًا مَنْسِيًّافَنَادَاهَا مِنْ تَحْتِهَا أَلَّا تَحْزَنِي قَدْ جَعَلَ رَبُّكِ تَحْتَكِ سَرِيًّا وَهُزِّي إِلَيْكِ بِجِذْعِ النَّخْلَةِ تُسَاقِطْ عَلَيْكِ رُطَبًا جَنِيًّافَكُلِي وَاشْرَبِي وَقَرِّي عَيْنًا فَإِمَّا تَرَيِنَّ مِنَ الْبَشَرِ أَحَدًا فَقُولِي إِنِّي نَذَرْتُ لِلرَّحْمَنِ صَوْمًا فَلَنْ أُكَلِّمَ الْيَوْمَ إِنْسِيًّا ؛مریم/23تا26» بیان کرد: درد زایمان حضرت مریم را به بیرون شهر منتقل کرد و در کنار درخت نخل خشک شده‌ای به استراحت پرداخت، ندایی به مریم رسید که از زیرپایش چشمه‌ای جاری می‌شود.

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: خداوند به حضرت مریم می‌فرماید تنه درخت نخل را حرکت بده زیرا این درخت رطب به تو خواهد داد؛ اولا خداوند در هر شرایطی اولیای خود را حمایت می‌کند و مهم این است که انسان بنده خدا باشد.

وی با اشاره به اینکه خداوند به حضرت مریم فرمود« اگر بشری را دیدی به وی بگو که روزه سکوت گرفتی» اظهار کرد: روزه سکوت در شریعت ما وجود ندارد و از اختصاصات حضرت مریم بوده اما در عین حال امام صادق(ع) درروایتی فرمود«إن الصيام ليس من الطعام و الشراب وحده»، روزه فقط نخوردن خوراکی و آشامیدنی نیست.

حاج‌ابوالقاسم با اشاره به اینکه حضرت مریم برای خداوند روزه سکوت گرفت، گفت: امام صادق(ع) فرمود: فَاحْفَظُوا أَلْسِنَتَكُمْ وَ غُضُّوا أَبْصَارَكُمْ وَ لَا تَنَازَعُوا وَ لَا تَحَاسَدُوا قَالَ وَ سَمِعَ ؛ در ماه مبارک رمضان و در زمان روزه مراقب زبان‌های خود باشید، چشم‌های خود را از حرام فرو ببندید و به یکدیگر حسد نورزید و با یکدیگر دعوا و درگیری راه نیاندازید.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به« قَالَ إِنِّي عَبْدُ اللَّهِ آتَانِيَ الْكِتَابَ وَجَعَلَنِي نَبِيًّا وَجَعَلَنِي مُبَارَكًا أَيْنَ مَا كُنْتُ وَأَوْصَانِي بِالصَّلَاةِ وَالزَّكَاةِ مَا دُمْتُ حَيًّا وَبَرًّا بِوَالِدَتِي وَلَمْ يَجْعَلْنِي جَبَّارًا شَقِيًّا ؛مریم/30تا32، بیان کرد: طفلی که تازه به دنیا آمد شروع به سخن گفتن کرد و فرمود: من بنده خدا هستم و خداوند من را پیامبر و منشا خیر وبرکت برای مردم قرار داده‌است و به نماز و زکات سفارش کرده و تا زمانی که زنده هستم این رفتارهای پسندیده را باید انجام دهم و خداوند مرا نسبت به مادرم مامور کرده تا با وی نیکوکار باشم.

وی با اشاره به اینکه اگر کسی با مادر بدرفتاری کند جبار و بدبخت است، افزود: مقام مادری مقامی بسیار بلند است و تاکید قرآن بر مقام مادر برای این است که جایگاه مادر در ساختار اجتماع جدی گرفته شود و نقش مادری مورد احترام و تکریم همه انسان‌ها قرار بگیرد.

حاح‌ابوالقاسم با اشاره به مسئله فرزندآوری گفت: بانوان گرامی باید توجه کنند، گاهی مادر فرزندی می‌آورد که این فرزند مانند حضرت عیسی زمینه ساز هدایت هزاران نفر می‌شود، گاهی مادران فرزندانی به دنیا می‌آورند که سربازان ولی عصر(عج) هستند.

عضو هیئت علمی جامعه‌المصطفی‌العالمیه بیان کرد: متاسفانه امروز دنیای غرب جنبه مادری بانوان را کمرنگ کرده و بدتر اینکه به بهانه حمایت از زن این اقدام را انجام داده در حالیکه به واقع این اقدام جنایتی به زن و خیانتی به جامعه انسانی است، فروکاستن مقام مادری و کم ارزش نشان دادن این مقام جنایت به بشریت است.

انتهای پیام

 

captcha