حضرت علی‌اکبر(ع)؛ جامع کمالات اخلاقی/ جامعه فرصت بروز خلاقیت را برای جوانان ایجاد کند
کد خبر: 3804475
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۹
حجت‌الاسلام حسینی:

حضرت علی‌اکبر(ع)؛ جامع کمالات اخلاقی/ جامعه فرصت بروز خلاقیت را برای جوانان ایجاد کند

گروه معارف ــ عضو هیئت‌ علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن با تأکید بر الگوگیری جوانان از بصیرت دینی و ولایتمداری حضرت علی‌اکبر (ع) گفت: ایشان جامع کمالات، محامد و محاسن بودند و از جهت سیرت، صورت و خلق‌وخوی شبیه‌ترین مردم به پیامبر اکرم(ص) بود.

جامعه فرصت بروز خلاقیت برای جوانان ایجاد کند/ حضرت علی‌اکبر(ع)ِ جامع کمالات اسلامیحجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدعلی‌اکبر حسینی، عضو هیئت‌علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن، در گفت‌وگو با ایکنا از قم، با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی حضرت علی‌اکبر(ع) گفت: در روایات و کتب تاریخی آمده که ایشان جوانی خوش‌چهره، زیبا، خوش‌زبان و دلیر بود، از جهت سیرت و خلق‌وخوی و رخسار، شبیه‌ترین مردم به پیامبر اكرم(ص) بود و شجاعت و رزمندگی را از جدش علی‌بن ابی‌طالب(ع) به ارث برده و جامع كمالات، محامد و محاسن بودند.

وی ادامه داد: کلام شیرین، بیان روان، ادب بسیار در برابر پدر و مادر، اطاعت‏ بی‌چون و چرا از مقام ولایت و دلدادگی به حقیقت، برگی دیگر از زندگانی زرین علی‌اکبر بود.

این کارشناس دینی گفت: حضرت علی‌اکبر(ع) در مكتب جدش امام علی‌بن ابی‌طالب(ع) و در دامن مهرانگیز پدرش امام حسین(ع) در مدینه و كوفه تربیت و رشد و كمال یافت. پدرش، امام حسین(ع) در تربیت وی، آموزش قرآن و معارف اسلامی و اطلاعات سیاسی و اجتماعی نهایت سعی و کوشش را به کار بردند و از ایشان یك انسان كامل و نمونه ساختند.

استاد حوزه علمیه بیان کرد: در روایتی به نقل از شیخ جعفر شوشتری در كتاب خصائص الحسینیه آمده است: اباعبدالله الحسین هنگامی كه علی‌اکبر(ع) را به میدان می‌فرستاد، به لشکر خطاب كرد و فرمود: « یا قوم، هولاءِ قد برز علیهم غلام، اَشبهُ الناس خَلقاً و خُلقاً و منطقاً برسول الله....... ای قوم، شما شاهد باشید، پسری را به میدان می فرستم، كه شبیه‌ترین مردم ازنظر خلق‌وخوی و منطق به رسول‌الله (ص) است بدانید هر زمان ما دلمان برای رسول‌الله(ص) تنگ می‌شد نگاه به وجه این پسر می‌کردیم.»

حمایت از دین؛ سرلوحه زندگی حضرت علی‌اکبر(ع)
‌حسینی ابراز کرد: در کتاب تاریخ یعقوبی آمده است که ایشان در میدان رزم سلحشوری شجاع، نیرومند و پرتوان بود و انبوه‏ دشمن هرگز او را بیمناک نمی‌ساخت. در اجرای عدالت و دفاع از حق، قاطع و استوار بود. به یاری محرومان و مظلومان می‌شتافت و ‌برابر ظالمان می‌ایستاد. تا حق را به صاحبش برنمی‌گردانید، آرام ‏نمی‌گرفت. بسیار فروتن بود و از تکبر نفرت داشت. نه تنها بر انسان، بلکه باحیوانات نیز محبت داشت و با مهربانی و انصاف با آنان‏ رفتار می‌کرد.

وی  در بخش دیگری از سخنانش گفت: جوانان امروز باید اوصاف و ویژگی‌های حضرت علی‌اکبر(ع) را مدنظر قرار داده و تسلیم بودن ‌برابر فرمان امام خود و حمایت از دین را از آن سرور خوبان یاد گرفته و نسخه عملی زندگی خویش قرار دهند.

‌حسینی تصریح کرد: جوانان با الگوگیری از بصیرت دینی و ولایتمداری حضرت علی‌اکبر(ع) می‌توانند در مسیر روشن و صحیح دین‌داری و اطاعت از ولی‌فقیه گام بردارند.

عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به ویژگی‌های دوران جوانی، افزود: جوان به دنبال محیطی می‌گردد تا در آن محیط رشد ذهنی یابد، خلاقیت خویش را نشان دهد و رفتارش مورد تأیید قرار گیرد  که جامعه و والدین باید این فرصت را برای جوانان فراهم کنند.

انتهای پیام

captcha