عضویت بیش از ۲۷ هزار نفر در کانون‌های مساجد قزوین/ مراقب ظرفیت‌سوزی باشیم
کد خبر: 3795169
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۶

عضویت بیش از ۲۷ هزار نفر در کانون‌های مساجد قزوین/ مراقب ظرفیت‌سوزی باشیم

گروه فرهنگی ــ مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قزوین گفت: اگر زمینه بهره‌برداری زنان از مسجد افزایش یابد شاهد برکات بسیار خواهیم بود چراکه آن‌ها پیام‌رسان و انتقال‌دهنده سنت‌ها به نسل بعد هستند و بخش عظیمی از سیاست‌های تربیتی بر عهده بانوان است؛ لذا نباید در این حوزه ظرفیت‌سوزی رخ دهد.

مسجد؛ بهترین مکان برای حفظ دین/زلف مباحث قرآنی را به مباحث هنری وصل کنیم

به گزارش ایکنا از قزوین، نشست خبری با حضور حجت‌الاسلام سیدمهدی حسینی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین و حجت‌الاسلام علی رمضانی مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قزوین ظهر امروز، 13 اسفندماه به مناسبت بیست و ششمین سالروز تأسیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در سالن جلسات اداره کل ارشاد اسلامی قزوین برگزار شد.
حجت‌الاسلام علی رمضانی در این نشست با اشاره به جایگاه مسجد در دین اسلام اظهار کرد: مسجد بهترین مکان برای حفظ دین است که از مهم‌ترین وظایف آن در حال حاضر می‌توان به حفظ امید برای مردم اشاره کرد.
وی افزود: مسجد محل اجتماعات اقشار مختلف مردم است که به‌مانند دانه‌های تسبیح همه را به هم وصل می‌کند لذا جای تأسف است که برخی افراد مساجد را جایگاه بازی‌های حزبی خود کرده و دور آن حصار می‌کشند.
مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قزوین با بیان اینکه انقلاب اسلامی از مسجد آغاز شده است، تصریح کرد: مسجد برای حزب‌بازی نیست و به‌مثابه ملک مشاع برای عموم مردم باید باشد چراکه مساجد سفیران رحمت الهی و بهشت‌های روی زمین هستند و ضایع کردن حق مسجد موجب شکایت آن در روز قیامت خواهد شد.
این مسئول عنوان کرد: اگر زمینه بهره‌برداری زنان از مسجد افزایش یابد شاهد برکات بسیار خواهیم بود چراکه آن‌ها پیام‌رسان و انتقال‌دهنده سنت‌ها به نسل بعد و دارای جایگاه رفیعی هستند که متأسفانه آن‌گونه که باید تاکنون به این ظرفیت بزرگ پرداخته نشده است.
وی ادامه داد: بخش عظیمی از سیاست‌های تربیتی بر عهده بانوان است لذا نباید در این حوزه ظرفیت سوزی رخ دهد.
حجت‌الاسلام رمضانی با اشاره به بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری عنوان کرد: این بیانیه تجدید مطلعی برای عموم جامعه به‌ویژه جوانان است و امیدواریم به‌واسطه توجه به این بیانیه شاهد اتفاقات خوبی در راستای انقلاب باشیم.
وی تأکید کرد: نگاه امیدوارانه مقام معظم رهبری را می‌توان در بیانیه گام دوم انقلاب به‌وضوح مشاهده کرد و بی‌شک نقش مساجد در پیشبرد این اهداف بسیار مهم است.

فعالیت 350 کانون فرهنگی هنری مساجد در استان قزوین 
این مسئول به برخی از اقدامات مجموعه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان اشاره و عنوان کرد: با وجود فشارهای اقتصادی بسیار اقدامات خوبی در یک سال گذشته صورت گرفته چرا که معتقدیم کار در مسجد برای خداوند است.
مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قزوین اضافه کرد: در حال حاضر ۳۵۰ کانون فرهنگی هنری مساجد در استان وجود دارند که در سامانه «سجا» ثبت‌شده است؛ این سامانه برای ثبت کانون‌ها و اعضای آن ایجادشده و می‌تواند آمار دقیقی را از فعالیت‌های صورت گرفته ارائه دهد.
وی ساماندهی و تغذیه فکری را ازجمله اهداف راه‌اندازی سامانه سجا برشمرد و بیان کرد: در کشور در حدود ۲ میلیون نفر در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند و تعداد خواهران و برادران ثبت‌شده استان نیز ۲۷ هزار و ۵۳۶ نفر درمجموع و به تفکیک تعداد آقایان ۱۴ هزار و ۷۹۰ نفر و خانم‌ها ۱۲ هزار و ۴۳۵ نفر است.
حجت‌الاسلام رمضانی از اجرای ۲۵۰ برنامه ورزشی و ۵۰۰ برنامه فرهنگی در سطح کانون‌های مساجد استان خبر داد و گفت: یکی از طرح‌های اجرا شده «۴۰ مسجد ۴۰ خبرنگار» است تا بدین‌وسیله خلأ اطلاع‌رسانی برنامه‌های مساجد را برطرف کرده و خبرنگاران به‌عنوان دیده‌بان مسجد خود نسبت به اطلاع‌رسانی برنامه‌های برگزار شده خود تلاش کنند. ‌

استان قزوین پایلوت طرح مقابله با آسیب های اجتماعی
این مسئول ادامه داد: در حال حاضر ۱۱۰ کتابخانه داریم و بر کتاب‌خوانی در فضای حقیقی و مجازی تأکیدداریم چراکه معتقدیم اگر خوراک فرهنگی در فضای مجازی به مردم ارائه شود بی‌شک با استقبال آن‌ها روبرو خواهد شد.
وی فعالیت‌های قرآنی را ازجمله فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان دانست و افزود: برگزاری جشنواره «مدهامتان» به‌عنوان سمبل برنامه‌های قرآنی با ۶۳۲ نفر شرکت‌کننده، طرح مفاهیم قرآن، طرح ۱۴۵۲ در ۳ فصل برای حفظ جزء ۳۰ که از بستر کانون‌های فرهنگی هنری استان بیش از ۷۰۰ نفر شرکت کرده‌اند، ازجمله برنامه‌های قرآنی استان به شمار می‌رود.
مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قزوین تأکید کرد: اگر زلف مباحث قرآنی را به مباحث هنری وصل کنیم بی‌شک شاهد اثرگذاری بیشتر آن خواهیم بود.
وی اعلام کرد: استان قزوین جزو استان‌های برتر در ارائه طرح‌های مختلف است و در طول سال گذشته ۱۶ طرح ابتکاری و خلاقانه داشتیم که ۶ طرح مورد تائید قرارگرفته است.
حجت‌الاسلام رمضانی بیان کرد: تا زمانی که سطح آگاهی مردم را ارتقا و روش و چارچوب سبک زندگی را به آن‌ها آموزش ندهیم شاهد آسیب‌های اجتماعی خواهیم بود ازاین‌رو باید از ظرفیت مسجدها استفاده کنیم.
وی با تأکید بر اینکه امروز مساجد پیشتاز در بحث‌های مقابله با آسیب‌های اجتماعی، هنر و قرآن هستند، ادامه داد: در حال حاضر در ۱۶ مسجد استان ۱۶ طلبه به میدان جهاد فرهنگی آمده و همت کرده‌اند تا در مباحث آسیب‌های اجتماعی به مردم مشاوره و یاری رسانند لذا خواهان آن هستیم که مسئولان اگر کمک نمی‌کنند حداقل چوب لای چرخ آن‌ها هم قرار ندهند.
مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قزوین عنوان کرد: اتفاقات خوبی در سطح مساجد در حال رخ دادن است و اگر چرخه مدیریت آن به‌درستی هدایت یابد شاهد کاهش بسیاری از آسیب‌های اجتماعی خواهیم بود.
حجت‌الاسلام رمضانی در پایان خاطرشان کرد: در بحث مقابله با آسیب‌های اجتماعی ۵ استان به‌عنوان پایلوت انتخاب شده‌اند که استان قزوین نیز با محوریت شهرستان آوج در این طرح فعال خواهد بود البته آمادگی آن را داریم تا در دیگر شهرها نیز این طرح را اجرایی کنیم.
انتهای پیام

captcha