حمایت از استارت‌آپ‌های دینی نقطه عطفی در جهاد دانشگاهی است/ تجربه موفق ایکنا در ترویج کارآفرینی
کد خبر: 3794276
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۵
علیزاده در گفت‌وگو با ایکنا:

حمایت از استارت‌آپ‌های دینی نقطه عطفی در جهاد دانشگاهی است/ تجربه موفق ایکنا در ترویج کارآفرینی

گروه اقتصاد ــ معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با اشاره به حمایت جهاد دانشگاهی از استارت‌آپ‌های دینی بیان کرد: طبیعتاً تجربه‌ای که سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و خبرگزاری ایکنا در حوزه فعالیت‌های تبلیغی، ترویجی، پژوهشی و آموزشی داشته‌اند می‌تواند پشتوانه خوبی باشد برای اینکه فضای اقتصادی و کارآفرینی را هم تجربه و از آن حمایت کنند.

عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در گفت‌وگو با ایکنا، به بحث درباره ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های حوزه کارآفرینی اسلامی و قرآنی در کشور پرداخت و اظهار کرد: اولاً باید ابراز خوشحالی کنیم از اینکه در جهاد دانشگاهی و در سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور مجموعه‌ای همانند مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی به وجود آمده است و قطعاً وقتی بنا باشد مجموعه‎ای برای اولین بار، اقداماتی را انجام دهد، با چالش‎ها و برخی موضوعات دیگر مواجه است که شاید برای سایرین و بعدی‎هایی که می‎خواهند در این حوزه کار کنند، این مشکلات وجود نداشته باشد و به نوعی این مسائل حل شده باشد.

حمایت از کارآفرینان  از دغدغه‌های مهم کشور است

وی ادامه داد: بنده معتقدم موضوع کارآفرینی با توجه به شرایط اقتصادی که با آن مواجه هستیم، یکی از دغدغه‎های کلان کشور است و هر حوزه متناسب با شرایطی که دارد باید در این مورد به فعالیت بپردازد. در آمار و ارقامی که در مراکز آماری منتشر می‌شود، دغدغه اشتغال و مشکل بیکاری و سایر مشکلات اقتصادی، از جمله مهم‎ترین مشکلاتی هستند که جامعه ما در شرایط کنونی با آن مواجه است.

علیزاده درباره اهمیت حمایت از کارآفرینی یادآور شد: بنابراین ضرورت این موضوع کاملا روشن است اما واقعیت این است که اینکه تا چه اندازه بتوانیم در این حوزه موفق باشیم نیازمند حضور کارشناسان و متخصصان است. شاید افراد معدودی در کشور ما وجود داشته باشند که بتوان نزد آنان رفت و از آن‌ها مشورت گرفت که سؤالات خود را بپرسیم و آنان هم به درستی بگویند که فلان حوزه را بدین شکل می‎توان فعال کرد.

پیچیدگی فعالیت استارت‌آپ‌ها در حوزه دینی

رئیس اسبق سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور ادامه داد: خود بنده به عنوان عضوی از داوری برخی از این طرح‎های استارت‌آپی در مرکز رشد یا سایر موارد و در جلسات مرتبط با این حوزه حضور داشته‌ام و اعتقاد دارم که واقعاً کار سختی است. اگر موضوع استارت‌آپ‌ها، مراکز رشد و پارک‎های فناوری دارای پیچیدگی‌هایی باشد، در حوزه دینی و قرآنی پیچیدگی بسیار بیشتر است؛ چراکه برخی حساسیت‌ها و تابوهایی در جامعه ما وجود دارد که اندکی کار را سخت‌تر می‌کند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با اشاره به حمایت سایر کشورها از استارت‌آپ‌های دینی اظهار کرد: از سوی دیگر برخی از کشورهای آسیایی و آسیای جنوب شرقی به این سمت رفته‌اند و توانسته‌اند به محصول مشخصی در حوزه دین برسند و آن را به تولید انبوه هم برسانند و بازاریابی کرده و آن را درآمدزا کنند. درباره طرح‎هایی که بنده در شورای داوری مشاهده کردم هم باید عرض کنم که شاید همه‌جانبه نباشند اما واقعا ایده‌های خوبی بودند.

حمایت جهاد دانشگاهی از کارآفرینان و استارت‌آپ‌ها

علیزاده درباره اقدامات جهاد دانشگاهی در حمایت از کارآفرینان و استارت‌آپ‌ها بیان کرد: جهاد دانشگاهی توانسته است با راه‌اندازی پارک علم و فناوری که تقریباً اولین پارک در این حوزه است به این حوزه ورود پیدا کند. خود بنده با توجه به اینکه عضو شورای سیاستگذاری این پارک هم هستم و نتایج را مشاهده کرده‌ام، خوشبین هستم که استارت‌آپ‌ها و مراکز رشد، چه در حوزه دینی و چه در حوزه عمومی، بتوانند از نقاط عطفی باشند که در جهاد دانشگاهی اتفاق می‌افتند.

وی درباره اهمیت حمایت مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی از کارآفرینی اسلامی اظهار کرد: ویژگی فعالیت‌های جهاد دانشگاهی و مخصوصاً فعالیت‌های فرهنگی این است که مبتنی بر نیاز شکل گرفته‌اند. جهاد دانشگاهی و مدیریت فرهنگی و مدیریت ارشد به این جمع‌بندی رسیده‌اند که مرکز رشد، یکی از نقاط مورد نیاز جامعه است که می‌تواند یک مشکل را از جامعه برطرف کند.

تجربه موفق ایکنا در ترویج کارآفرینی

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با اشاره به فعالیت خبرگزاری ایکنا در زمینه اقتصادی و کارآفرینی بیان کرد: طبیعتاً تجربه‌ای که سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و خبرگزاری ایکنا در حوزه فعالیت‌های تبلیغی، ترویجی، پژوهشی و آموزشی داشته‌اند می‌تواند پشتوانه خوبی باشد برای اینکه فضای اقتصادی و کارآفرینی را هم تجربه و از آن حمایت کنند.

علیزاده با اشاره به تجربیات سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور تصریح کرد: سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور به یک تجربه پانزده ساله رسیده است و وارد شانزدهمین سال کاری خود شده است و در این سال‌ها تقریباً تجربیات ارزشمندی، چه در حوزه داخلی و چه در حوزه بین‌المللی به دست آورده است و با جامعه نخبگان، فرهیختگان و اهالی دین و قرآن ارتباط برقرار کرده و اعتماد ایجاد کرده است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در پایان تأکید کرد: بنابراین بنده معتقدم که ممکن است در شروع کار، اندکی سختی وجود داشته باشد اما اگر با یک بدنه کارشناسی حرفه‌ای و پیگیری‌های مجدانه‌ای چنین فعالیت‌هایی ادامه پیدا کند، این امیدواری وجود دارد که این حوزه هم همانند سایر فعالیت‌های قرآنی ما که حوزه‌های موفقی هستند بتواند به موفقیت برسد.

انتهای پیام

captcha