جای خالی آموزش نکات تجویدی در طرح «مشکوة»
کد خبر: 3792037
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۶

جای خالی آموزش نکات تجویدی در طرح «مشکوة»

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ زهراسادات دیوان‌دری، یک ماه است با طرح «مشکوة» آشنا شده و بر آن است تا محفوظاتش را از حفظ یک جزء قرآن کریم به حفظ کل برساند و درخواست دارد در این طرح، آموزش تجوید نیز مدنظر قرار گیرد.

جای خالی آموزش نکات تجویدی در طرح «مشکوة»به گزارش ایکنا؛ زهراسادات دیوان‌دری از جمله علاقه‌مندان به عرصه حفظ قرآن است که در دوران دانشجویی و طی حضور در طرح دانشجومعلم قرآن، با جهاددانشگاهی و دوره‌های آن آشنا شده است و اجرای خوب این طرح‌ موجب شد تا در دوره‌های دیگر این نهاد حضور فعال داشته باشد.
وی متولد سال 1372 در شهر سبزوار و دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته حقوق است. دیوان‌دری می‌گوید: طی تعامل سازمان بهزیستی و جهاددانشگاهی داشت، سال گذشته در طرح دانشجومعلم قرآن شرکت کردم و در پایان این طرح جزو نفرات برتر استان شدم و لذا یکسال است که به تدریس روخوانی و روان‌خوانی قرآن برای بچه‌های هم نوع خودم مشغول هستم. طی تماس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان وابسته به جهاددانشگاهی با طرح «مشکوة» طرحی که جهت استفاده آسان‌تر معلولان و نابینایان به صورت غیر حضوری(تلفنی) برگزار می‌شود، آشنا شدم و حدود یک ماهی است که معلمم سه روز در هفته، روزهای زوج با من تماس می‌گیرد و هم محفوظات جدیدم را ارزیابی می‌کند و هم محفوظات گذشته‌ام را مورد بررسی قرار می‌دهد.
وی جزء اول قرآن را سال‌ها پیش و قبل از حضور در کنکور کارشناسی ارشد، حفظ کرده است، اما حفظ اجزای دیگر را رها می‌کند و مشغول به درس خواندن می‌شود. این حافظ قرآن که دارای نابینای مادرزادی است، درباره طرح مشکوة اظهار کرد: در حال حاضر روزی یک صفحه از آیات کلام وحی را حفظ می‌کنم، حفظم نیز با قرآن خط بریل و استماع ترتیل استاد شهریار پرهیزکار است.
وی با اشاره به اینکه روزانه حدود پنج ساعت با قرآن همراه هستم، درباره نقاط ضعف این طرح، ادامه داد: خوب است طی اجرای این طرح، معلم در کنار ارزیابی و بررسی محفوظات قرآن‌آموزان، قواعد تجویدی را نیز آموزش دهد. هر چند معلم من نیز بخشی از تماس تلفنی‌اش را به آموزش نکات تجویدی اختصاص می‌دهد. اما جزو برنامه این طرح نیست.
دیوان‌دری تأکید کرد: مناسب است، لوح فشرده‌ای از ارائه مباحث تجویدی و قرائت قرآن در اختیار نابینایان قرار گیرد، زیرا امکان حضور در کلاس برای افرادی که دارای معلولیت هستند، سخت است. وجود این نرم‌افزار لازم و مفید است.
وی درباره برنامه آینده قرآنی‌اش، بیان کرد: در نظر دارم تا حفظ آیات کلام وحی را تا جزء سی‌ام قرآن ادامه دهم و طی پیگیری‌هایی که از معلمم داشتم این طرح در صورت تمایل من تا پایان حفظ جزء سی‌ام ادامه خواهد داشت.
انتهای پیام

captcha