موکب مجازی و تجمیع محتوا / فعالیت 3 تیم حرفه‎ای پشتیبانی محتوایی
کد خبر: 3755579
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰
خوراکیان تشریح کرد:

موکب مجازی و تجمیع محتوا / فعالیت 3 تیم حرفه‎ای پشتیبانی محتوایی

گروه فناوری اطلاعات ــ معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی گفت: با راه‌اندازی موکب مجازی تمامی فعالیت‌های فرهنگی و محتوایی در فضای مجازی ساماندهی شده و برای تولید محتوا و به اشتراک‌گذاری آن فعالیت گسترده‌ای صورت می‎گیرد.

امیر خوراکیان، معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی، در گفت‎وگو با ایکنا؛ با اشاره به اقدامات و برنامه‌های این مرکز و شورای عالی فضای مجازی در حوزه اربعین حسینی، گفت: ما امسال در مرکز ملی فضای مجازی از دو زاویه بحث اربعین را دنبال می‎کنیم. یک زاویه مسئولیت خود مرکز ملی فضای مجازی و شورای عالی در رابطه با اربعین است که از سال‌های گذشته هم وجود داشته است؛ به این معنی که ما دستگاه‌های مرتبط با حوزه فضای مجازی را در موضوع اربعین با یکدیگر هماهنگ می‌کنیم و مباحثی که در مورد ارتباطات و برقراری شبکه هست پیگیری می‌کنیم. در مجموع همه موضوعات فنی، ارتباطی و محتوایی در حوزه اربعین را دنبال می‎کنیم تا دستگاه‌ها وظایف خودشان را در این حوزه به نحو احسن انجام دهند و در نهایت کار‌ها به درستی و اصول خودش پیش برود.

وی افزود: امسال اضافه بر وظیفه هماهنگی که مرکز ملی و شورای عالی فضای مجازی بر عهده داشت، فعالیت دیگری را هم انجام داده‎ است و آن پذیرفتن مسئولیت کمیته فضای مجازی ستاد فرهنگی و آموزشی اربعین است. در نتیجه فعالیت‌ها و ورودی که شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی در حوزه اربعین به آن‌ها داشته بر همین اساس است. البته این کار‌ها به اعتبار ستاد فرهنگی و آموزشی است و توسط خود ستاد انجام می‌شود و مرکز ملی فضای مجازی به عنوان مسئول کمیته فضای مجازی در این ستاد اقدامات را پیگیری می‌کند تا این برنامه و فعالیت‌ها انجام شود.

پاسخگویی به شبهات اربعین در سریع‎ترین زمان ممکن
معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی تصریح کرد: بر همین اساس ما اقدامات مهمی را انجام خواهیم داد، که یکی از آن‌ها رصد به‎موقع، به هنگام و فعال در فضای مجازی است، که بتوانیم این فضا را از لحاظ محتوایی رصد کنیم. بر همین اساس تلاش می‌کنیم تا مسائلی که در فضای مجازی مطرح می‎شود، بررسی و نیازسنجی کنیم و در نهایت اقدامات لازم را انجام دهیم. به عنوان مثال اگر انتقاد و یا نظری در مورد پشتیبانی و یا خدمات در فضای مجازی در حوزه اربعین می‌شود بلافاصله به مسئول مربوطه اطلاع‌رسانی می‌کنیم و یا اینکه اگر کسی بحث یا شبهه‌ای را در مورد موضوعات اربعین در فضای مجازی مطرح کرد بتوانیم بلافاصله به آن جواب بدهیم.
 
فعالیت سه تیم حرفه‎ای پشتیبانی محتوایی

خوراکیان ادامه داد: بخش دوم ما در حوزه پشتیبانی محتوایی است، که برای ما بسیار مهم و حساس است؛ هماهنگی دستگاه‌های مسئول در این رابطه، کوشش برای برقراری شبکه ارتباطی مطلوب، وحدت در اطلاع‌رسانی و مدیریت شایعات، تولید محتوا و پاسخگویی به شبهات احتمالی در فضای مجازی از اهمیت ویژه‌ای برخورداراست؛ لذا امسال برای این حوزه تدارکات ویژه‌ای چیده شده و بر اساس آن سه تیم حرفه‎ای فعالیت خواهند کرد. این تیم‌ها در داخل کشور، اما با ارتباطات وسیع در سطح خارجی فعالیت می‌کنند. این تیم‌ها هم برای پشتیبانی از تولیدات ایجابی و هم برای پاسخگویی به شبهات دینی کار می‌کند.

وی با اشاره به اینکه اعضای فعال و خبره مرکز پاسخگویی به شبهات دینی در کنار ما حضور دارند و آمادگی پاسخگویی به تمامی شبهات دینی زائران عزیز در خصوص اربعین حسینی هستند، به ایکنا گفت: دوستان ما در این مرکز نیز آمادگی خود را برای پاسخگویی به‌موقع به شبهات کاربران و مردم عزیز دارند تا در سریع‎ترین زمان ممکن جواب شبهات در اختیار فعالان فضای مجازی قرار گیرد.
 
در موکب مجازی نذر‌های فرهنگی و محتوایی در اختیار فعالان فضای مجازی قرار می‌گیرد

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اقدام ویژه این مرکز هم گفت: فعالیت ویژه مرکز ملی و شورای عالی فضای مجازی راه‌اندازی موکب مجازی است. این موکب ظرفیتی است برای اینکه تمام فعالیت‌های محتوایی که در حوزه فضای مجازی مرتبط با موضوع اربعین اتفاق می‌افتد در این موکب به اشتراک گذاشته شود. همانطور که شیعیان و علاقه‌مندان به حضرت اباعبدالله (ع)، در موکب‌های حقیقی امکانات، نذر‌ها و خدماتی را انجام می‌دهند و فعالیت‌های خودشان را به اشتراک گذاشته و در اختیار زائرین قرار می‌دهند در موکب مجازی نذر‌های فرهنگی، تولیدات فرهنگی و هدیه‌های محتوایی در اختیار فعالان فضای مجازی و زائرین عزیز قرار می‌گیرد.
 
موکب مجازی و تجمیع محتوا

خوراکیان اظهار کرد: موکب مجازی باعث می‌شود، که تجمیع محتوا اتفاق بیفتد و دسترسی به محتوای اربعین را راحت‌تر کرده و یک اشتراک‌گذاری و حرکت هماهنگی رابین همه فعالان فضای مجازی که شاید در گذشته هرکدام از آن‌ها جداگانه و برای خودشان فعالیت می‌کردند، ضمن اینکه کار خودشان را هم ادامه می‌دهند از طریق برند موکب مجازی تجمیع و در اختیار همگان قرار دهند. در واقع با راه‌اندازی موکب مجازی تمامی فعالیت‌های فرهنگی و محتوایی در فضای مجازی ساماندهی شده و برای تولید محتوا و به اشتراک‌گذاری آن فعالیت گسترده‌ای صورت می‎گیرد.
 
محوریت و مرجعیت اطلاع‎رسانی اربعین

وی اضافه کرد: بحث‎های دیگری هم در محوریت و مرجعیت اطلاع‎رسانی داریم، که از طریق یک اپلیکیشن محوری انجام می‌شود؛ در عین حال تلاش می‌کنیم تا با ارتباط با سرشاخه‎های فعال در فضای مجازی و صاحبان سرویس‎های مهم مانند اپراتور‌های تلفن همراه و مجموعه‌هایی همچون کافه بازار و پیام رسان‎های داخلی مانند روبیکا و همه کسانی که سرویس مهمی را در فضای مجازی به کاربران و فعالان فضای مجازی در حوزه محتوا ارائه می‌کنند هماهنگی ایجاد کنیم تا آن‌ها نیز پای کار بیایند و تلاش کنند سرویس و خدمات بهتری را در حوزه اربعین به زائران ارائه بدهند و در واقع در این حرکت بزرگ که از جهات بسیاری برای ما حائز اهمیت است خود را شریک کرده و سرویس بدهند. ما مجموعه این کار‌ها را پیگیری می‌کنیم و امیدواریم با این هماهنگی‌ها و اقدامات بتوانیم شرایط بهتری را در حوزه اربعین و فضای مجازی داشته باشیم.
 
گفت‎وگویی را با شبکه‌های اجتماعی خارجی انجام ندادیم

معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی در پاسخ به این سوال که آیا برای این فعالیت‌ها در فضای مجازی با شبکه‌های اجتماعی خارجی هم تعامل داشته‎اید؟ به ایکنا گفت: نیازی به این تعامل دیده نشد و بر همین اساس گفت‎وگویی هم با شبکه‌های اجتماعی خارجی انجام ندادیم، اما این شبکه‎ها ظرفیتی در اختیار دوستان و فعالان مجازی هستند که می‎توانند به راحتی از آن‌ها در جهت تبلیغ و ترویج مبانی دینی و قرآنی و حرکت عظیم اربعین استفاده کنند. در این ایام اربعین در این شبکه‎ها جزء موضوعات بسیار پر بازدید، پر تولید است و در یک مقطع ۱۵ روزه مباحث و مسائل آن در حوزه فضای مجازی فراگیر می‎شود و سایر موضوعات را هم تحت الشعاع خودش قرار می‎دهد.
 
فعالان فضای مجازی تلاش کنند

خوراکیان با تاکید بر اینکه فعالان فضای مجازی هم در این ایام باید تلاش کنند تا برکات زیارت اربعین را فراتر از زمان و مکان به جان‌ها و فطرت‌های مستعد برساند و ذهن‎های آماده را از آثار این حرکت آسمانی و همایش بزرگ مردمی و بی‌نظیر جهانی سیراب کند، اظهار کرد: در این وادی، رنگین‌کمانی از جمعیت‌ها، فرهنگ‌ها، خرده‌فرهنگ‌ها و سلیقه‌ها در پرتو محبت حسینی به وحدت، اتحاد، یکرنگی، انس و وفاق می‌رسند و هرکسی به نوبه خودش باید برای تبلیغ و ترویج این حرکت عظیم اقدام کند.

انتهای پیام
captcha