فعالیت دغدغه‌مندان محیط زیست در هیئت‌های مذهبی
کد خبر: 3745090
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۶
بازگیر عنوان کرد:

فعالیت دغدغه‌مندان محیط زیست در هیئت‌های مذهبی

گروه جامعه ــ رئیس محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه در ایام محرم نیز مانند سایر ایام ویژه سال برخی رفتارها موجب آلودگی محیط زیست می‌شود، از فعالان محیط زیست خواست به جای انتقاد صرف وارد هیئت‌ها شده و دست به کار عملی بزنند.

محمدحسین بازگیر، رئیس محیط زیست استان تهران در گفت‌وگو با ایکنا؛ به استفاده بی‌رویه از ظروف یک‌بار مصرف در ایام ماه محرم اشاره و عنوان کرد: باید تلاش کنیم در این ایام کمترین آسیب را به محیط زیست وارد کنیم. طی چند سال اخیر تلاش کرده‌ایم با هیئت‌های مذهبی، سازمان تبلیغات اسلامی و نهادهای مسئول در برگزاری مراسم محرم دیدارهایی را برگزار و موارد و موضوعات محیط زیستی را مطرح کنیم.

از روش‌های قدیمی پخش نذری استفاده کنیم

وی ادامه داد: اولین توصیه ما در خصوص صرفه جویی در مصرف آب و دومین توصیه مهم ما مدیریت پسماندها است. هیئت‌های مذهبی و عموم مردمی که می‌خواهند در این ایام نذری دهند باید تا جای ممکن از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی استفاده نکنند چرا که این ضروف به طبیعت آسیب بسیار جدی وارد می‌کند. در گذشته روش‌های خوبی برای نذری دادن وجود داشت، در حال حاضر نیز باید تلاش کنیم از همان روش‌ها استفاده شود.

بازگیر از مردم خواست پسماندهای مربوط به نذری‌ها را پراکنده نکنند و تا جایی که ممکن است این پسماندها جمع آوری و در مسیر بازیافت قرار داده شود و افزود: در برخی از مناطق مردم از چوب و آتش برای طبخ غذا استفاده و یا آلودگی صوتی ایجاد می‌کنند که از مسئولان هیئت‌ها خواسته شده از این امور پرهیز شود به خصوص در مناطقی که امکان آسیب رسیدن به سلامت مردم هست.

بررسی مسائل محرم و محیط زیست در یک نشست

رئیس محیط زیست استان تهران با تأکید بر پیگیری مباحث زیست محیطی در ایام محرم و شرکت مسئولان محیط زیست در برنامه‌های مربوط به ساماندهی فعالیت‌های محرم، گفت: دوشنبه هفته جاری نیز در نشستی با حضور فعالان برنامه‌های مذهبی، تشکل‌های مردمی محیط زیستی مباحث مربوط به محرم و محیط زیست بررسی می‌شود.

وی تصریح کرد: در آموزه‌های اسلامی نیز بر حفظ و نگهداری از نعمت‌های الهی مثل آب، خاک، درختان و ... تأکید شده است، پس فعالیت‌های ما نباید آسیبی به طبیعت وارد کند. از سوی دیگر به حفظ پاکیزگی و نظافت در اسلام بسیار تأکید شده است، همچنین تأکید اسلام بر جلوگیری از اسراف و حیف و میل است.

بازگیر در پاسخ به این سؤال که آیا راهکارهای عملی که هیئت‌های مذهبی می‌توانند از آنها برای کاهش آلودگی محیطی استفاده کنند، تدوین و در اختیار هیئت‌ها و مردم قرار گرفته است؟ گفت: مراسم‌ عزاداری نمونه‌ای از مدیریت‌های مردمی است و اتفاقاً نمونه بسیار خوب و موفقی نیز هست؛ برنامه‌ای که در آن بدون اینکه دستگاه، نهاد و یا مجموعه مدیریتی خاصی موضوع را دنبال کند، مردم خودشان کارها را مدیریت و هر کسی بخشی از اقدامات را بر عهده می‌گیرد. در این خصوص هم کار باید مردمی دنبال شود و اقدام دولتی کارساز نخواهد بود.

وی با اشاره به موفقیت مردم در برگزاری مراسم محرم، اظهار امیدواری کرد بحث توجه به مسائل زیست محیطی و بهداشت هم به سرفصل دغدغه‌های هیئت‌های مذهبی و مردم شرکت کننده در مراسم اضافه شود، چرا که وقتی کار را مردم انجام دهند موفق خواهد بود.

به جای کنار گود نشستن و به اصل مراسم محرم خدشه وارد کردن، دست به عمل بزنید

رئیس محیط زیست استان تهران از افراد دلسوز، فعال و دغدغه‌مند خواست به جای اینکه کنار گود بنشینند و به اصل مراسم بزرگ محرم خدشه وارد کنند، وارد میدان عمل شوند و نسبت به اصلاح فعالیت‌ها اقدام کنند.

وی عنوان کرد: بین فعال محیط زیستی با کسی که بیرون گود نشسته، هیچ اقدام مؤثری انجام نمی‌دهد و فقط انتقاد می‌کند، تفاوت بسیار زیادی وجود دارد. فعال محیط زیستی داخل مراسم می‌رود و شروع می‌کند به اصلاح مشکلات. اگر در یک محیط که نیاز به پاکسازی دارد دو نفر شروع به پاکسازی محیط کنند، سایرین نیز به این افراد می‌پیوندند. ما عزادار طرفدار محیط زیست نیاز داریم، پس طرفداران محیط زیست باید در هیئت‌ها حضور فعال داشته باشند. اینکه عده‌ای دولت، مردم، هیئت‌ها و ... را زیر سؤال ببرند و خودشان هیچ کاری نکنند، اقدامی بی‌نتیجه و بی‌ثمر است.

بازگیر در پایان گفت: به هر حال در مراسم محرم ظرف یکبار مصرف استفاده می‌شود و توسط برخی که دغدغه یا اطلاعاتی ندارند ممکن است این ظروف پراکنده و به درستی جمع‌آوری نشود، همین اتفاق در روز 13 فروردین، سفرهای نوروزی و روزهای تعطیل در تفرجگاه‌های طبیعی بیرون شهر هم رخ‌می‌دهد. در این مکان‌ها هم وقتی یک کوهنورد دغدغه‌مند تذکر می‌دهد و اقدام به پاکسازی محیط می‌کند، سایر افراد حاضر هم به وی کمک می‌کنند. در هیئت‌های مذهبی هم افراد دغدغه‌مند محیط زیست باید شروع به فعالیت کنند تا در دل هیئت‌ها حفظ محیط زیست جزو اولویت‌ها قرار گیرد.

 انتهای پیام

captcha