«تفسیرشناسی»؛ اثری علمی برگرفته از دایرةالمعارف قرآن
کد خبر: 3740514
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۳

«تفسیرشناسی»؛ اثری علمی برگرفته از دایرةالمعارف قرآن

گروه ادب ــ مدیر گروه دایرةالمعارف قرآن مرکز فرهنگ و معارف قرآن از انتشار کتاب «تفسیرشناسی» خبر داد و گفت: این اثر علمی برگرفته از دایرةالمعارف قرآن به تازگی به چاپ رسیده است.

«تفسیرشناسی»؛ اثری علمی برگرفته از دایرةالمعارف قرآنحجت‌الاسلام والمسلمین علی خراسانی، مدیر گروه دایرةالمعارف قرآن مرکز فرهنگ و معارف قرآن در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره کتاب «تفسیرشناسی» گفت: در راستای تولید آثار مختلف قرآنی که برگرفته از دایرةالمعارف قرآن است، کتاب «تفسیرشناسی» نیز به تازگی از سوی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن منتشر شد.
وی افزود: این کتاب اثر مستقلی با عنوان «تفسیرشناسی» است که در آن مبانی، منابع، شواهد، روش‌ها و گرایش‌های تفسیری ارائه شده و در قالب مقالات دایرةالمعارفی و به صورت جامع و مستند به منابع اصیل و معتبر ارجاع و تدوین شده است.
خراسانی با بیان اینکه این کتاب در قطع وزیری و از سوی انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در 616 صفحه ارائه شده است، ادامه داد: این اثر برای محققان و دانشجویان مطالعات علوم قرآنی بسیار لازم و مناسب بوده و مجموعه مقالاتی که در این اثر گردآوری شده، نیاز علمی آنها را برطرف می‌کند.
وی تصریح کرد: این کتاب پس از مقدمه با کلیات شروع می‌شود که به اصطلاح تفسیر، تفاوت تفسیر با تأویل و ضرورت و اهمیت آن پرداخته شده است. بعد از آن مقاله روش‌ها و گرایش‌های تفسیری ارائه شده که به مفهوم گرایش و مکاتب تفسیری مختلف پرداخته و به مبانی تفسیر اشاره کرده است، همچنین مبانی مشترک، عام و خاص، فقهی و کلامی و ... در آن به بحث و بررسی گذاشته شده است.
مدیر گروه دایرةالمعارف قرآن در ادامه بیان کرد: قواعد تفسیری نیز در یک مقاله بررسی شده و آداب و شرایط تفسیر مورد توجه قرار گرفته است که در این راستا شرایط علمی نظیر دارا بودن علوم صرف و نحو، علوم بلاغی، فقه و کلام و ... عنوان شده و کسی که می‌خواهد تفسیر قرآن انجام دهد، باید به آنها آشنا باشد.
وی ادامه داد: ابزارهای تفسیر مقاله مستقل دیگری است که علوم تجربی و عقلی در آن بحث شده، تاریخ تفسیر نیز مقاله دیگری است که به تفسیرشناسی پرداخته و از قرن اول تا چهاردهم به صورت مجزا درباره هر قرن و تفسیرهای مربوط به آنها بحث کرده است. اقسام تفسیر نیز اعم از ترتیبی، موضوعی و .... به بحث گذاشته شده است.
خراسانی به بخش‌های دیگری از این مجموعه اشاره کرد و گفت: در قسمت روش‌ها نیز تفسیر به مأثور، ادبی، قرآن به قرآن، بلاغی، بیانی، علمی و ... به عنوان روش‌های تفسیری مورد توجه قرار گرفته و در بخش گرایش‌ها نیز تفسیر اجتماعی، تطبیقی، فقهی، کلامی، فلسفی، عرفانی، واعظانه، تربیتی و تفسیر به رأی بررسی شده است که به نظر می‌رسد جامع‌ترین و کامل‌ترین مجموعه‌ای است که همه مبانی، قواعد، روش‌ها و گرایش‌های تفسیری را در خود جای داده است تا بتواند نیاز علمی محققان را برطرف کند.
یادآور می‌شود، کتاب یک جلدی «تفسیرشناسی» به کوشش گروهی از استادان برجسته حوزوی و دانشگاهی از جمله سیدمحمود طیب حسینی، علی خراسانی، محمد اکبری و علی مدبر تهیه شده و حاصل سال‌ها تجربه، تدریس و تحقیق در زمینه تفسیرپژوهی است که در دسترس طلاب، دانشجویان و علاقه‌مندان به مطالعات قرآنی قرار گرفته است.
انتهای پیام

captcha