رذائل اخلاقی فهم انسان را کور می‌کند
کد خبر: 3736866
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۸
حجت الاسلام عابدی:

رذائل اخلاقی فهم انسان را کور می‌کند

گروه شبکه‌های اجتماعی ــ حجت الاسلام و المسلمین احمد عابدی با استناد به آیاتی از سوره اعراف بیان کرد: آنچه از آیه 146 این سوره فهمیده می‌شود این است که رذائل اخلاقی فهم انسان را کور می‌کند.

به گزارش ایکنا؛ در کانال سروش حجت‌الاسلام والمسلمین احمد عابدی، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه یادداشتی در زمینه رابطه گناه با فهم انسان منتشر شده که متن آن تقدیم می‌شود.

جمله‌ای هست از حضرت علی (ع) خطاب به امام حسن (ع) کسی که خلاف می‌گوید بدترین چیزی که در ظرفش دارد را در ظرف شما می‌ریزد.

در کشکول شیخ بهائی، داستان نامه‌نگاری بین ابوسعید ابوالخیر و ابن‌سینا را آورده است. مبنی بر اینکه ابوسعید به ابن سینا نامه‌ای نوشت که علمنی بما آتاک الله، ابن سینا در صفحه اول تواضع کرده و نوشته ما که چیزی بلد نیستیم و در صفحه بعد گفته اگر حالا باید یک چیزی بگوئیم پس بدان: بهترین حرکت نماز است، بهترین سکون روزه است، بهترین مسافرت، سفر زیارت و حج خانه خدا و حرم اهل‌بیت (ع) است، همیشه مسافر مادی نباشید با سفر عقلی به سوی خدا حرکت کنید هر کس رذائل اخلاقی داشته باشد نمی‌تواند به سوی خدا برود.

«سَأَصْرِفُ عَنْ آیَاتِیَ الَّذِینَ یَتَکَبَّرُونَ فِی الْأَرْضِ بِغَیْرِ الْحَقِّ وَإِنْ یَرَوْا کُلَّ آیَةٍ لا یُؤْمِنُوا بِهَا وَإِنْ یَرَوْا سَبِیلَ الرُّشْدِ لا یَتَّخِذُوهُ سَبِیلاً وَإِنْ یَرَوْا سَبِیلَ الْغَیِّ یَتَّخِذُوهُ سَبِیلاً ذَلِکَ بِأَنَّهُمْ کَذَّبُوا بِآیاتِنَا وَکَانُوا عَنْهَا غَافِلِین» (اعراف/۱۴۶). آن‌هایی که تکبر دارند از آیات خودم منصرف می‌کنم یعنی آدم متکبر آیه خدا را ببیند از آن می‌گذرد و نمی‌فهمد هر آیه‌ای از آیات را ببیند ایمان نمی‌آورد یعنی آن تکبر باعث می‌شود که ایمان نیاورد اگر راه درست را ببیند نمی‌پذیرد راه باطل را می‌پذیرد. از این استفاده می‌شود که رذائل اخلاقی فهم انسان را کور می‌کند.

انتهای پیام

captcha