نگاه غلط به پیشرفت؛ عامل نابودی زیست‌بوم‌ها / از 4 میلیون دانشجو اندیشمند بیرون نمی‌آید
کد خبر: 3713524
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۶
سورنا ستاری:

نگاه غلط به پیشرفت؛ عامل نابودی زیست‌بوم‌ها / از 4 میلیون دانشجو اندیشمند بیرون نمی‌آید

گروه دانشگاه ــ معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با بیان اینکه هیچ دوره‌ای مانند اکنون برای آموزش هزینه نکرده‌ایم، گفت: نگاه غلط به پیشرفت در کشور باعث نابودی زیست‌بوم‌ها شده و همین است که از ۴ میلیون دانشجوی حال حاضر کشور، اندیشمندان گذشته بیرون نمی‌آید، برنامه جدی معاونت تاکید بر صنایع خلاق است.

نگاه غلط به پیشرفت؛ عامل نابودی زیست‌بوم‌ها / از 4 میلیون دانشجو اندیشمند بیرون نمی‌آید
به گزارش خبرنگار ایکنا؛ سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در آیین گشایش پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی که امروز شنبه، ۲۲ اردیبهشت‌ماه در دانشگاه علم و فرهنگ جهاد دانشگاهی برگزار شد، گفت: در معاونت علمی ریاست جمهوری، دید متفاوتی به فرهنگ وجود دارد، ما در شرایطی هستیم که صنایع دستی را از بین برده‌ایم و بسیاری از صنایع دیگر وجود ندارند.

وی با تاکید بر اینکه حس شتاب‌دهی به این فعالیت‌ها را از بین برده‌ایم، ادامه داد: زیرساخت‌ها فقط فیزیکی نبودند، زیست‌بوم‌ها مهمترین زیرساخت‌های فرهنگی کشور هستند.

ستاری با بیان اینکه در تاریخ کشور به هیچ وجه به اندازه حالا برای آموزش هزینه نکرده‌ایم، گفت: چرا از این سیستم و این تعداد دانشجو در کشور که حدود چهار میلیون هم هستند، دانشمندان گذشته، ابن سینا، شعرا و ... بیرون نمی‌آید؟ مگر آن زمان خرج‌ها و هزینه‌های حالا بود؟ دلیل آن تنها زیست بومی است که به هم زده‌ایم.

به گفته معاون علمی ریاست جمهوری، این زیست بوم با دولت شکل نمی‌گیرد، دولت تخریب‌کننده زیست بوم و اکوسیستم است و نگاه غلط ما به پیشرفت، باعث شده در مقاطعی بعضی صنایع دستی را نابود کنیم.

وی در این‌باره افزود: اصفهان، شهری که این همه صنایع دستی و قدرت نرم در آن بوده، امروز سومین رتبه را در میان استان‌های کشور در بیکاری دارد، کارخانه‌هایی در آنجا تاسیس شده که اگر چه با دید مثبت هم بوده، اما این نوع نگاه‌های دولتی باعث نابودی بوم شده است.

ستاری با بیان اینکه با پول دولتی در کشور نمی‌توان فرهنگ ساخت، گفت: در دولت این نگاه وجود دارد که چیزی که فروش می‌کند، قطعا می‌تواند فرهنگ ساز شود. از من که حقوق دولتی می‌گیرم ابتکار در نمی‌آید، ابتکار در بخش خصوصی است.

وی با تقدیر از فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در حوزه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز و حمایت‌های دکتر طیبی افزود: جهاد دانشگاهی به دلیل نگاه جدیدی که در این عرصه داد، توانسته شتاب دهنده‌ها را توسعه داده و به جوانان این فرصت را بدهد شرکت‌ها و استارت آپ‌های خود را داشته باشند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: ارزشمندترین دارایی بشر نوآوری اوست، بشر در چارچوب حقوق و سیستم دولتی پیشرفت نمی‌کند. با این نگاه نمی‌توان در فرهنگ پیشرفت داشت، می‌بایست اصول زیست بوم‌ها را توسعه دهیم و این مستلزم دارا بود نیروی انسانی مستعد، امکانات و فضای لازم و سرمایه مورد نیاز است.

وی با تاکید بر اینکه باید از سیستم دولتی دوری کنید چرا که پول آن اعتیادآور است، اظهار کرد: دولت باید بستر لازم برای توسعه استارت آپ‌ها و فناوری‌های نرم و فرهنگی را فراهم کند و هر ماه تعداد زیادی از این استارت آپ‌ها راه‌اندازی شود و دولت نیز از این‌ها حمایت کند، در این صورت است که می‌توانیم در حوزه فرهنگ موفق شویم.

ستاری در پایان سخنان خود در این مراسم به برنامه‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این حوزه اشاره کرد و گفت: توجه به صنایع خلاق برنامه جدی این معاونت است که این صنایع یکی از انگیزه‌های اصلی در توسعه اقتصاد دانش بنیان است.

یادآور می‌شود، پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، نخستین پارک علم و فناوری در حوزه علوم انسانی و هنر است که با همکاری دانشگاه علم و فرهنگ و جهاد دانشگاهی به منظور تبدیل ایده‌های نو در حوزه‌هایی همچون صنایع دستی، گردشگری، رسانه‌های تصویری و علوم انسانی به محصول و فناوری‌های نوین، در کشور آغاز به کار کرده است.

در بخش دیگری از این مراسم از سوی دکتر طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی، حکم ریاست این پارک به مدت دوسال، به محمدحسین ایمانی خوشخو ابلاغ شد.

انتهای پیام
captcha