علم دینی با ضعف «ساختار اجتماعی» نظریه‌پردازی رو‌به‌رو است
کد خبر: 3695547
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۷

علم دینی با ضعف «ساختار اجتماعی» نظریه‌پردازی رو‌به‌رو است

گروه معارف ـ دبیر «نشست هم‌اندیشی علم دینی» گفت: دبیرخانه این هم‌اندیشی به این گمانه رسیده است که اساساً دچار ضعف «ساختار اجتماعی» نظریه‌پردازی و به تبع آن در محتوای نظریات دچار اعوجاج هستیم و از این جهت تصمیم به برگزاری این نشست گرفته شد.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی‌، به نقل از ستاد خبری «نشست هم‌اندیشی علم دینی»، حجت‌الاسلام علی محمدی، دبیر «نشست هم‌اندیشی علم دینی»  در آغاز این نشست که از صبح امروز، نهم اسفندماه در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در مشهد آغاز به کار کرده است، با اشاره به ماجرای حرکت انقلاب اسلامی، اظهار کرد: انقلاب اسلامی مثل هر حرکت دیگری رو به سویی دارد که قطعا دفعی نیست، بلکه تدریجی است و لذا نیازمند عبور از مراحلی است.

وی در ادامه به نظریه مقام معظم رهبری در توضیح این حرکت در پنج مرحله به توضیح این نکته پرداخت که علم دینی، چطور اهمیت می یابد و افزود: در نظریه رهبر معظم انقلاب، مرحله اول حرکت انقلاب اسلامی، خود انقلاب اسلامی بود.

محمدی ادامه داد: مرحله دوم، نظام اسلامی است که در آن ساختار جدیدی شکل می‌گیرد و بیشترین تبلور آن در قانون اساسی بوده است، گام سوم، تحقق دولت اسلامی است؛ در این مرحله لازم است تا حاکمیت و ساختارهای حاکمیتی ضرورتاً عمل و مشی خود را بر اساس تعالم دینی تنظیم کنند، تا در نتیجه این اتفاق، ساختارها مؤمنانه و دینی شود.

دبیر «نشست هم‌اندیشی علم دینی» گفت: مرحله چهارم که ظرفیت اسلام‌پذیری و دینی شدن «جامعه» را فراهم می کند که به تبع جهت‌گیری اولیه حاکمیت، توسعه پیدا کرده و سپس مرحله آخر را می‌سازد که عنوان آن «تمدن اسلامی» است.

وی افزود: به تعبیر مقام معظم رهبری، متاسفانه ما 30، 40 سال است که در مرحله دولت‌سازی متوقف شده‌ایم و جهت‌گیری کلی که در مرحله اول و دوم داشتیم هنوز در عمل حاکمیت به ظهور و ثمر نرسیده است لذا امکان تغییر سبک حیات اجتماعی فراهم نمی‌شود، زیرا تا نظام و نهادهای حاکمیتی اصلاح نشود، عمل اجتماعی هم متوقف بر این تنظیمات، اصلاح نشده خواهد ماند.

دبیر «نشست هم‌اندیشی علم دینی» ادامه داد: اینجاست که ضرورت علم کاربردی متناسب با این مأموریت، خود را نمایانگر می‌کند، علوم انسانی مدرن، انضباط اجتماعی خاصی را دنبال می‌کنند که عالَم تجدد، طلب کرده است.

حرکت انقلاب اسلامی نیازمند «همراهی نخبگانی» است

وی در ادامه با بیان اینکه انقلاب اسلامی حتما عقلانیت متناسب با خود را می‌طلبد زیرا هر غایتی انضباط و مناسک خاص خودش را می‌خواهد، تصریح کرد: حرکت انقلاب اسلامی نیازمند «همراهی نخبگانی» است و حاکمیت به میزان همراهی نخبگانی امکان تحقق دارد، اگر شکاف، اختلاف و گسست بین نخبگان و حاکمان باشد، امکان عمل اجتماعی مبتنی بر اساس اهداف «اجمالی» و به تفصیل نرسیده انقلاب اسلامی وجود ندارد.

محمدی عنوان کرد: استنصار و مطالعه رهبر انقلاب در سه حوزه «فقه حکومتی»، «علوم انسانی اسلامی» و «الگوی اسلامی پیشرفت» در این موقعیت باید شناخته شود اما جامعه علمی و نخبگانی ما هنوز هیچ پاسخ درخوری به آن نداده است.

نظریه پردازان و اندیشمندان ما نظریه ناظر به عینیت ندارند

دبیر «نشست هم‌اندیشی علم دینی» در پاسخ به این سوال که «چرا هنوز نتوانسته‌ایم این عقلانیت کاربردی را به سمت غایت انقلاب اسلامی پیش ببریم؟» به چرایی طراحی و برگزاری این نشست اشاره کرد و گفت: یک تحلیل این است که نظریه پردازان و اندیشمندان ما نظریه ناظر به عینیت ندارند اما ما در دبیرخانه هم‌اندیشی به این گمانه رسیدیم که ما اساساً دچار ضعف «ساختار اجتماعی» نظریه پردازی هستیم و به تبع آن در محتوای نظریات دچار اعوجاج شده‌ایم.

وی ادامه داد: یکی از آسیب‌های عقلانیت انقلاب اسلامی را این می‌دانیم که در مقام نظریه پردازی گسست دارند و گفت‌وگوی علمی صورت نمی‌گیرد، افرادی که امروز دبیرخانه این نشست را تشکیل داده‌اند، در طول یک دهه اخیر 27 مصاحبه با صاحبان نظریه علم دینی داشته‌اند اما متاسفانه همه این اندیشمندان به نحوی نظریه خود را بیان می‌کنند که گویا فقط خودشان در این عرصه سخن گفته‌اند.

محمدی تأکید کرد: به همین دلیل بود که ما در دبیرخانه این نشست به این نتیجه رسیدیم که چون گفت‌وگو از ابتدا صورت نگرفته است، بنابراین باید تلاشی برای حل این مشکل انجام گیرد که دبیرخانه این همایش برای ایجاد فضای گفت‌وگو، امکان دیدن، شنیدن، نقادی و همکاری چنین فضایی را ایجاد کرده است و می‌توان گفت که در غیر این صورت، عقلانیتی که پشتوانه عمل قرار گیرد، تولید نخواهد شد.

وی اظهار کرد: اما متاسفانه تلاش ما برای ایجاد محیط گفت‌وگو بین بزرگان و پیشکسوتان علم دینی تقریبا شکست خورد، صاحب‌نظران و پیشکسوتان همه وقت خود را با شاگردان و همراهان خود می‌گذرانند و انگیزه چندانی برای گفت‌وگو ندارند.

دبیر «نشست هم‌اندیشی علم دینی» افزود: ما برای حل این مشکل، طرح این نشست را دادیم که گفت‌وگو را از میان شاگردان و مقررین معتبر این اساتید که جمع پیرامونی این اساتید هستند شروع کنیم؛ این شاگردان فرصت گفتن و شنیدن بیشتری دارند تا در تضارب، تعامل و گفت‌وگو قرار بگیرند و به اساتید خود انتقال دهند.

وی در تشریح اهداف این نشست گفت: هدف دبیرخانه این است که پس از این نشست مقدماتی که باب گفت‌وگو و آشنایی بین این حلقه‌های نزدیک به اساتید است، نشست‌های مستقیم این نشست با خود استاتید را شروع کند و به‌صورت فصلی، با استاید پیشکسوت ادامه پیدا کند.

محمدی در پایان با بیان اینکه دبیرخانه این نشست پیش از این، این گفت‌وگو را در حوزه «فقه حکومتی» آغاز کرده و چهار نشست را برگزار کرده است تا ظرفیت گفت‌وگو و نقادی مبسوط بین نظریات آن حوزه ممکن شود، اضافه کرد: غالب شرکت‌کنندگان در این همایش در فضای مجازی و مکتوب، ناقد همدیگر هستند اما ما باید این گفت‌وگوها را به عرصه حقیقی علمی کشور باز کنیم.
انتهای پیام

captcha