دستاوردهای انقلاب را حفظ و ارزش‌ها را بازبینی کنیم/ راز ماندگاری در قلب جهانیان
کد خبر: 3690471
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۳
کارشناس مسائل جهان اسلام در گفت‌و‌گو با ایکنا:

دستاوردهای انقلاب را حفظ و ارزش‌ها را بازبینی کنیم/ راز ماندگاری در قلب جهانیان

گروه بین‌الملل: علی‌اکبر ضیایی با تأکید بر تلاش برای حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی گفت: نیازمند تدوین مجدد تاریخ انقلاب و بازبینی ارزش‌های انقلابی هستیم.

ضرورت بازبینی ارزش‌های انقلاب/ فساد انفرادی و سازمان‌یافته را دریابیمعلی‌اکبر ضیایی، کارشناس مسائل جهان اسلام و رایزن فرهنگی سابق ایران در مالزی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به مناسبت سی‌ونهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی موضوعاتی از جمله جایگاه کنونی ایران در منطقه، مهم‌ترین ویژگی این انقلاب از نظر جهانیان و روند تحقق اهداف و چشم‌اندازهای انقلاب امام(ره) را تبیین کرد که این گفت‌و‌گو در ادامه از نظر می‌گذرد:

ابتدا بفرمایید ایران در حال حاضر چه جایگاهی در منطقه و جهان دارد؟

ـ ایران از نظر سیاسی و بین‌المللی در جایگاه قدرت‌های بزرگ جهانی شناخته می‌شود و شکست قدرت‌های بزرگ در براندازی این نظام مدنی مبتنی بر ولایت فقیه نشان داد که پشتوانه این نهضت نه تنها مردم ایران بلکه همه مستضعفان جهان بوده و مقابله با آن به رؤیایی دست‌نیافتنی برای ابرقدرت‌ها و صهیونیسم جهانی درآمده است.

از طرفی توافقنامه برجامی که قرار بود از نظر غرب، زمینه نفوذ در تکنولوژی برتر ایران را فراهم سازد، تبدیل به فرصتی مناسب برای راستی‌آزمایی غرب و مدافعان سیاست‌های آمریکا در نزد مردم ایران شد و غرب نه تنها نتوانست اقتدار علمی و تکنولوژی ایران را به انزوا بکشاند، بلکه در استفاده ابزاری از برجام برای تضعیف سیاست دفاعی و موشکی ایران نیز ناکام ماند.

به نظر شما پیروزی انقلاب اسلامی مصداق کدام آیه از قرآن است؟

ـ خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: « وَتِلْكَ الْأَيَّامُ نُدَاوِلُهَا بَيْنَ النَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَيَتَّخِذَ مِنْكُمْ شُهَدَاءَ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الظَّالِمِينَ: و ما اين روزها[ى شكست و پيروزى] را ميان مردم به نوبت مى‏‌گردانيم [تا آنان پند گيرند] و خداوند كسانى را كه [واقعا] ايمان آورده‏‌اند معلوم بدارد و از ميان شما گواهانى بگيرد و خداوند ستمكاران را دوست نمى‌دارد»(آل عمران/ 140).

پیروزی انقلاب اسلامی شادی فراوانی را برای ملت ایرانی فراهم آورد که بیانگر تحقق ایام‌الله بر امت برگزیده خدا یعنی پیروان امامت و ولایت بود، اما همه باید بدانیم اگر در محافظت از دستاوردهای انقلاب اسلامی نکوشیم، این شادی تبدیل به عزا خواهد شد.

 ضرورت بازبینی ارزش‌های انقلاب/ فساد انفرادی و سازمان‌یافته را دریابیم

این ایام الله با تلاش همه جانبه و محافظت از دستاوردهای آن به ملل و امم دیگر منتقل خواهد شد و این سنت الهی بر زمین است که در مشکلات و مصائب یکدیگر متحد باشیم و با صبر و استقامت شاهد تداوم ایام الله که ادامه برکات پیروزی انقلاب اسلامی است، باشیم.

راز ماندگاری انقلاب اسلامی ایران در نزد جهانیان و در واقع مهم‌ترین ویژگی‌ای که این انقلاب را در بین افکار عمومی جهان ماندگار کرده است، چیست؟

ـ انقلاب اسلامی دارای دو ویژگی مهم در سطح بین‌المللی است که یکی از آن دو، مبارزه با استکبار و زورگویی ابرقدرت‌ها و برهم‌زدن هرمونی تک قطبی یا چند قطبی در نظام بین‌الملل و بازشدن اراده ملت‌های مظلوم جهان بر مدیریت سیاسی و اقتصادی است و دومین ویژگی از مبارزه پیگیر با غاصبان سرزمین فلسطین و وحدت جهان اسلام درباره قدس شریف به عنوان پایتخت ملت فلسطین نشأت می‌گیرد.

آیا امروز در مسیر تحقق انقلاب، با مشکلات و کمبودهایی مواجه هستیم، توضیح بفرمایید.

ـ یکی از مشکلات در مسیر تحقق اهداف انقلاب اسلامی مبارزه با فساد در بعد انفرادی و سازمان‌یافته است که پیاده‌سازی عدالت اجتماعی به عنوان مهم‌ترین رکن از ارکان انقلاب را با دشواری و برخی از علاقمندان به انقلاب اسلامی را با سردی و ناامیدی از آینده مواجه کرده است.

دوم اینکه نیازمند تدوین تاریخ انقلاب اسلامی به صورت مجدد و بازبینی ارزش‌های انقلابی پس از گذشت حدود 4 دهه از انقلاب هستیم تا از این طریق تصویری روشن‌تر از اهداف اولیه تکوین انقلاب در ایران را به نسل جدید و آینده ارائه کنیم.

آیا فکر می‌کنید، انقلاب اسلامی ایران توانسته اهدافش را در داخل و خارج از کشور محقق کند؟

ـ انقلاب اسلامی مسیر خود را در قلوب مستضعفان جهان پیدا کرده و هر زمان به رنگ و رویی و هر مکان به صورتی جلوه‌گر می‌شود و هم اکنون انقلاب اسلامی را در فراسوی جغرافیایی و حتی منطقه‌ای در قلوب افرادی می‌توان یافت که از جهان تک قطبی و استکبار جهانی صدمه دیده و به دنبال راهی برای یافتن هویت انسانی خویش هستند.

این انقلاب مرزهای جغرافیایی را درنوردیده است و دیگر نمی‌توان آن را انقلابی ایرانی و یا به تعبیر مغرضان شیعی نامید بلکه این انقلابی بر اساس تعالیم حیاتبخش اسلامی است که نه رنگ و نژاد می‌شناسد و نه مذهب و فرقه. این انقلاب با چنین رویکردی در مکانی متوقف نمی‌شود زیرا مخاطب آن فطرت انسان‌ها و پیام آن بازیابی کرامت پایمال‌شده انسانی و حیات جاویدان توحیدی است و می‌توان گفت که این پیام علی رغم دسیسه‌های تفرقه‌افکنان و عوامل استعمار به گوش مستضعفان جهان رسیده و هیچ قدرتی نمی‌تواند این موج عظیم را خاموش کند.

آینده انقلاب اسلامی را چگونه می‌بینید؟

ـ آینده انقلاب اسلامی بسیار روشن است حتی اگر ما فرزندان انقلاب هم در ادامه راه امام خمینی(ره) دچار شک و تردید شویم و حتی اگر بر فرض محال دشمنان این انقلاب سبب دلسردی انقلابیون و فرزندان انقلاب شوند این نهضت انسانی به راه خود ادامه خواهد داد و فرزندان جدیدی را برای ادامه مسیر تربیت خواهد کرد و این انقلاب نورانی به صاحب اصلی خود امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف واصل خواهد شد/.

گفت‌و‌گو: زهرا نوکانی

captcha