منطقه محروم روداب تأمین‌کننده 50 درصد زکات شهرستان سبزوار
کد خبر: 3672858
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۲

منطقه محروم روداب تأمین‌کننده 50 درصد زکات شهرستان سبزوار

گروه شهرستان‌ها: منطقه‌ محروم روداب در دیار سربداران، با وجود اینکه 32 درصد مردمانش تحت پوشش کمیته امداد هستند اما 50 درصد زکات کل شهرستان سبزوار را تأمین می‌کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، پیامبر اکرم حضرت محمد(ص) در روایتی فرمودند: «الزکاة قنطرة الاسلام فمن ادّاها جاز القنطرة و من منعها احتبس دونها و هی تطفی ء غضب الرّب، زکات پل اسلام است؛ هر کس آن را پرداخت کند از پل می‌گذرد و هر کس آن را منع کند به سبب آن محبوس است و زکات خشم پروردگار را خاموش می کند».
با نگاهی به آیات قرآن می‌توان مشاهد کرد که در ۲۷ آيه از ۳۲ آيه ياد شده، واژه «زكات» در كنار واژه «صلاة» ذكر شده است از جمله در آیه 110 سوره بقره که بیان شده است: «وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَمَا تُقَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ مِنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ، و نماز را به پا داريد و زكات را بدهيد و هر گونه نيكى كه براى خويش از پيش فرستيد آن را نزد خدا باز خواهيد يافت آرى خدا به آنچه مى ‏كنيد بيناست».
یا در آیه 56 سوره نور خداوند سبحان می‌فرماید: «وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ، و نماز را برپا كنيد و زكات را بدهيد و پيامبر [خدا] را فرمان بريد تا مورد رحمت قرار گيريد».
به دیار محروم شهر روداب در سبزوار سفر می‌کنیم، دیاری که تا کنون 50 درصد زکات شهرستان را تامین کرده و یکی از افتخارات بزرگ این شهرستان در عمل به دستورات الهی است، زكاتی که بنابر مشهور به 9 چیز تعلق می‌گیرد: گندم، جو، خرما، كشمش، طلا، نقره، شتر، گاو، گوسفند.
تامین 50 درصد زکات سبزوار از منطقه محرومی با جمعیت نزدیک به 13 هزار نفر در روستاهای پراکنده و کم جمعیت که برخی از آنها زیر 20 خانوار هستند در شهرستانی با بییش از سیصد هزار نفر وقتی مهم و بزرگ می‌شود که به گفته امام جمعه روداب یک سوم جمعیت آن نیز به دلیل فقر و محرومیت تحت پوشش کمیته امداد هستند.
حجت‌الاسلام داوود زاهدی، امام جمعه روداب در همین رابطه به خبرنگار ایکنا گفت: به دلیل کشاورز بودن برخی از مردم و کاشت گندم و جو، تبلیغات وسیع در این منطقه و سابقه فرهنگی شهر موضوع پرداخت زکات بین مردم جا افتاده است.

تبلیغ موثر چهره به چهره
وی با اشاره به اینکه تبلیغ چهره به چهره در بین مردم تاثیر زیادی دارد، ادامه داد: روحانیون مبلغ تلاش زیادی در این منطقه داشتند و از طرفی کارگروه‌های مردمی که در منطقه تشکیل شده نقش مهمی در جمع آوری زکات داشته است.
امام جمعه روداب از دیگر عوامل بالا بودن جمع آوری زکات در این منطقه را حضور در درب خانه‌ها و بر سر زمین‌های کشاورزی در زمان برداشت گندم و جو توسط کارگروه جمع‌آوری زکات بیان کرد و افزود: قرار دادن حمل و نقل رایگان و تاکید بر مصرف صحیح زکات جمع آوری شده در بین مردم با اولویت در کمک به فقرا از دیگر عواملی است که مردم را به پرداخت زکات تشویق می‌کند.
وی با بیان اینکه چرا با توجه به اینکه بیشترین پرداخت زکات در کل شهرستان سبزوار از این منطقه محروم است ولی یک سوم جمعیت آن تحت پوشش کمیته امداد هستند، گفت: از 68 درصد دیگر که بخش زیادی از آنها تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند، همه کشاورز نیستند.
وی در مورد درآمد پایین مردم منطقه، اظهار کرد: در مورد پرداخت خمس باید گفت چون این خانوارها زکات پرداخت می‌کنند و درآمد زیادی ندارند، احتمالا درآمدشان از هزینه سالشان بیشتر نمی‌شود که بتوانند خمس پرداخت کنند و پرداخت خمس در این منطقه محروم ضعیف است.
امام جمعه روداب با اشاره به پراکندگی روستاها و کم جمعیت بودن آنها تصریح کرد: یکی از علل محرومیت و عدم خدمت‌رسانی کافی از طرف مسئولان احتمالا همین موضوع است.
در همین رابطه حجت‌الاسلام هادی شاره، مسئول جمع‌آوری زکات شهرستان سبزوار با اظهار اینکه در هشت ماهه نخست سال جاری شانزده میلیارد و 679 میلیون ریال زکات جمع آوری شده است، به خبرنگار ایکنا گفت: هشت میلیارد ریال از این مبلغ از منطقه روداب جمع آوری شده است.
وی با اشاره به خشکسالی برخی از مناطق در سال 96، افزود: به دلیل فرهنگ‌سازی صورت گرفته منطقه روداب در پرداخت زکات مردم توجه بیشتری دارند.
اهمیت کار مردم منطقه محروم روداب را وقتی بیشتر حس می‌کنیم که بدانیم از این 16 میلیارد ریال جمع آوری شده در کل شهرستان سبزوار 9 میلیارد ریال آن مربوط به جمع آوری فطریه و کفارات در ماه مبارک رمضان است.
و در کلام آخر شاید بشود گفت، از نشانه‌های لطف و مرحمت خداوند سبحان در پرداخت زکات در این منطقه محروم به تربیت حافظان و قاریان قرآنی اشاره کرد که برخی از شهرهای بزرگ با بهترین امکانات از آن عاجز بوده‌اند.
حضرت علی(ع) می فرماید: «همانا زكات همراه با نماز، مایه تقرب جستن اهل اسلام قرار داده شده است» و در جایی دیگر فرمودند: «همانا برترین وسیله تقرب به سوی خداوند 10 چیز است و از جمله، پرداخت زكات می باشد».

علی اکبر ملکی

captcha