موضوعات قرآنی در اختیار خانواده‌های رسانه قرار گیرد/ عبور فعالیت‌‌های قرآنی از ترویجی به عملی
کد خبر: 3651759
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۸
موسوی‌مقدم بیان کرد:

موضوعات قرآنی در اختیار خانواده‌های رسانه قرار گیرد/ عبور فعالیت‌‌های قرآنی از ترویجی به عملی

گروه مسابقات: قائم مقام سازمان صدا و سیما در نشست هماهنگی چهاردهمین دوره مسابقات قرآن و عترت رسانه ملی با اشاره به لزوم نوآوری در مسابقات قرآن،‌ گفت: در کنار این نوآوری‌ها باید موضوعات قرآنی را در اختیار خانواده‌ها قرار دهیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرمضان موسوی‌مقدم، قائم مقام سازمان صدا و سیما ظهر امروز، 19 مهرماه در نشست هماهنگی چهاردهمین دوره مسابقات قرآن و عترت رسانه ملی، با اشاره به اینکه در خانواده صدا و سیما مسابقات و فضای قرآنی مطلوبی را شاهد هستیم، گفت: با این وجود نیازمند نوآوری و خلاقیت بیشتری هستیم تا این نوآوری به بهره‌وری بیشتر کمک کند. از جمله اینکه می‌توانیم موضوعات قرآنی را در اختیار خانواده‌های رسانه ملی قرار دهیم تا مورد استفاده آنها قرار گیرد.

وی در ادامه صحبت‌های خود به وضعیت فعلی و نبرد دشمنان در فضای سیاسی و فرهنگی اشاره کرد و افزود: در این مقطع کنونی که نبرد سنگینی با دشمنان در عرصه‌های سیاسی و فرهنگی ایجاد شده است، باید به آیات قرآن بیش از پیش توجه کرده و آیات مربوط به مقطع زمانی کنونی را بیشتر مورد توجه قرار دهیم. علاوه بر اینکه این آیات باید در اختیار مردم قرار گیرد باید در جهت نهادینه‌سازی آنها این عمل را تکرار نماییم،‌ چرا که استمرار موجب بالا رفتن کیفیت خواهد شد حتی اگر کمیت پایین باشد. 

قائم مقام سازمان صدا و سیما در ادامه اظهار کرد: استمرار این وضعیت موجب می‌شود تا استعدایابی صورت گیرد و چهره‌های شاخص قرآنی نیز شناسایی شوند ضمن اینکه عمل به آیات نیز از اهمیت بالایی برخوردار است چنانکه نباید فعالیت‌های قرآنی فقط در راستای ترویج باشد و در سطح تئوری مفاهیم باقی بمانیم بلکه در عمل نیز نیاز به مراقبت است.

موسوی‌مقدم تصریح کرد: از قدیم‌الایام بین فلاسفه و حکما بحث تاریخی وجود داشته مبنی بر این‌که اصالت آیا با اندیشه است یا عمل؟ آنها که معتقدند اندیشه اصالت دارد می‌گویند اندیشه است که عمل را به وجود می‌آورد و آنها که اعتقاد به اصالت عمل دارند می‌گویند عمل موجب اندیشه‌‌سازی است‌ و تا عمل نکنیم اندیشه‌ها شکوفا نمی‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: به نظر می‌آید قرآن کریم این بحث را خاتمه یافته می‌داند چراکه شاید تفکیک این دو مورد را اصلاً نمی‌پذیرد و قرآن کریم ایمان و عمل صالح را به صورت توأمان می‌بیند و گویی که ایمان بدون عمل و عمل بدون ایمان پذیرفته نیست، لذا عمل و ایمان یا اندیشه و عمل باید به موازات یکدیگر باشند و قرآن کریم نیز کتاب اندیشه، تفکر و عمل است و یکی از جامعیت‌های قرآن نیز همین است.

قائم‌ مقام سازمان صدا و سیما تصریح کرد: اما این نکته مهم است که آیا انسان‌ها به اندازه‌ای که می‌اندیشند عمل هم می‌کنند یا خیر، لذا هر چقدر باور انسان بیشتر شود میزان عمل او هم گسترش می‌یابد و به همان میزان که عمل می‌کند اندیشه و تفکرش نیز رشد می‌یابد.

وی در ادامه گفت: قرآن کریم تأکید دارد که ایمان بدون عمل ارزشی ندارد رسول خدا(ص) نیز فرمودند: انتظار نداشته باشید بدون عمل به پاداش دست یابید و عمل مهم است، قرآن کریم کتاب اندیشه و عمل است لذا امر فرموده که در آن تدبر و تفکر کنید.

موسوی‌مقدم تصریح کرد: یکی دیگر از تأکیدات قرآن کریم این است که انسان در آفاق و انفس سیر کند که در واقع فلسفه اصلی حرکت تکاملی انسان نیز در گرو همین سیر در آفاق و انفس است، اندیشه‌هایی که از زمان صدر اسلام تاکنون به وجود آمده‌اند و در حوزه‌های فلسفه و اندیشه و ... حرف برای گفتن داشته‌اند بخش عمده آنها برگرفته از آیات قرآن است و در این زمینه می‌توان مثنوی را مثال زد که به یک معنا ترجمه آیات قرآن است.

قائم مقام سازمان صدا و سیما بیان کرد: اگر این اندیشه قرآنی با عمل انطباق یابد مدینه فاضله و حیات طیبه که در پی آن هستیم محقق خواهد شد و قرآن از این حیث معجزه‌ای است که هنوز نتوانسته‌ایم به عمق بسیاری از مفاهیم آن پی ببریم، اگر فرهنگ و اندیشه که با عمل عجین است توسعه یابد و در خانواده‌ها نهادینه شود آن وقت تأثیرات مثبت آن را خواهیم دید.

captcha