چرا باید حماسه عاشورا را بازخوانی كنیم/ همگان با كربلا آزموده می‌شوند
کد خبر: 3645769
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۹
نیری پاسخ داد:

چرا باید حماسه عاشورا را بازخوانی كنیم/ همگان با كربلا آزموده می‌شوند

گروه اجتماعی: مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شیراز با طرح این سئوال كه چرا بعد از گذشت 1400 سال باید یاد امام حسین(ع) را زنده نگه داشته و عاشورا را بازخوانی كنیم، گفت: مكتب تشیع مدیون عاشوراست و شیعه با دو پرچم سرخ عاشورا و سبز انتظار حركت می‌كند و با یكی انقلاب كرده و با دیگری انقلابش را حفظ می‌كند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، حجت‌الاسلام جواد نیری، مسئول نهاد نمایندگی ولی مقام معظم رهبری در دانشگاه شیراز امروز، 2 مهرماه در جمع كاركنان جهاد دانشگاهی فارس با بیان اینكه ما همیشه نیازمند به شناخت همه سونگرانه نهضت سترگ عاشورا هستیم، گفت: سئوالی كه مطرح می‌شود این است كه امام حسین(ع) یك هزار و 400 سال پیش به شهادت رسیده‌اند اما چرا باید این همه سال یاد او را زنده نگه داریم و عاشورا را بازخوانی كنیم.

خط سیر كاروان صالحان، یك خط واحد است

وی افزود: خط سیر نورانی انبیا كه از حضرت آدم(ع) شروع شده و به خاتم اوصیا ختم می‌شود خط سیر واحدی به نام كاروان صالحان است، اگر بخواهیم تاریخ بشریت را به درستی بنویسیم و بازخوانی كنیم باید بگوییم كه تاریخ بشریت منطبق با تاریخ انبیا است زیرا اولین بشر كنونی حضرت آدم است و در روی زمین قرار می‌گیرد هم نبی و هم رسول است یعنی تاریخ بشریت با تاریخ رسالت عجین شده و یك خط سیر واحدی است.

نیری ادامه داد: خداوند، پیامبر(ص) را به اقتدا به انبیای گذشته و هدایت آن‌ها دعوت می‌كند لذا خط هدایت و سیر نورانی كاروان صالحان كه سر سلسله آن‌ها انبیا و ائمه اطهار هستند خط سیر واحدی است و این خط سیر در نقطه‌ای به اوج رسیده است و آن كربلاست.

بعد از امام حسین(ع)، ائمه مأمور به مقصد رساندن كربلا شدند

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شیراز با بیان اینكه ائمه اطهار(ع) بعد از امام حسین(ع) مأمور به تكرار كربلا نشدند بلكه همه مأمور بودند كه كربلا را به مقصد برسانند، گفت: حضرت ولیعصر(عج) كه می‌آیند حركت ناتمام سیدالشهدا(ع) را تمام می‌كنند و در واقع ظهور و پرچم سبز انتظار، در واقع انتظار عاشورا و كربلا است با این تفاوت كه حق بر باطل پیروز شده و و حركت ناتمام سیدالشهدا(ع) توسط حضرت ولیعصر(عج) تمام می‌شود.

شیعه با دو پرچم سرخ عاشورا و سبز انتظار حركت می‌كند

وی با تأكید بر اینكه مكتب متشیع مدیون این نقطه اوج یعنی عاشوراست، گفت: دیگران هم به این قضیه رسیده‌اند و در مطالعات خود گفته‌اند كه شیعه با دو پرچم سرخ عاشورا و سبز انتظار حركت می‌كند و با یكی انقلاب كرده و با دیگری انقلابش را حفظ می‌كند.

راهبرد دشمنان برای شكست شیعیان، گرفتن امام حسین(ع) از آن‌هاست

نیری، وجود و القای شبهه‌ها درباره امام حسین(ع)، عاشورا و كربلا را دلیلی بر این مسئله دانست و گفت: در واقع این شبهات با این راهبرد تعریف شده كه اگر می‌خواهیم شیعیان را از حركت نگه داریم، باید امام حسین(ع) را از آنان بگیریم؛ البته برخی از ما به دنبال این می‌رویم كه این شبهات را پاسخ بدهیم اما باید بدانیم كه این شبهه‌ها از كجا نشئت گرفته‌اند و همه این‌ها استراتژی دشمنان برای از پای درآوردن انقلاب اسلامی و اسلام است.

عناصر تشكیل دهنده كربلا دو گروهند

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شیراز با طرح این سئوال كه چرا اكنون محتاج نهضت عاشورا هستیم، گفت: عناصر تشكیل دهنده كربلا دو گروهند یك عناصری كه در جبهه حق سیدالشهدا(ع) هستند كه همان یاران امام حسین(ع) هستند و زیباترین تعبیر برای آن‌ها این است كه آنان آیینه‌داران آفتاب بودند و هر كدام به اندازه ظرفیت خود این آفتاب را منعكس كرده‌اند.

برای هر قشری، الگویی در كربلا وجود دارد

وی اظهار كرد: برخی‌ها می‌گویند كه برای الگوگیری از عاشورا، ما كجا و امام حسین(ع) كجا؛ اما یاران امام حسین(ع) آیینه‌داران آفتاب هستند و هر كسی با هر شرایطی كه بخواهد از كربلا الگوگیری كند می‌تواند به عنوان مثال برای توبه، برای نوجوانان، جوانان، پیران و غیره همگی الگوهایی در حماسه عاشورا وجود دارند.

بعد سلبی كربلا، رذایل دشمنان امام حسین(ع) است

نیری، گروه دوم كسانی كه كربلا را ایجاد كردند را دشمنان امام حسین(ع) دانست و گفت: دو بعد اثباتی و سلبی كربلا را باید بشناسیم؛ بعد سلبی رذایل دشمنان امام حسین(ع) است كه كربلا را به پا می‌كنند و هر كسی آن را رذایل داشته باشد كربلا ایجاد می‌كند به عنوان مثال عنصر دنیاپرستی را در عمر سعد برای دستیابی به ملك ری در كربلا می‌بینیم و امروز هم وقتی مفسد اقتصادی 3 هزار میلیارد تومان اختلاس می‌كند، انقلاب را تا لبه پرتگاه می‌برد و مردم را ناامید می‌كند لذا این است كه می‌گوییم كه همه ما با كربلا آزموده می‌شویم.

وی با تأكید بر اینكه كربلا یك واقعه در یك برهه از تاریخ نیست، ‌گفت: كربلا یك جریانی در طول تاریخ است؛ كل یوم عاشورا و كل ارض كربلا نه اینكه هر جایی كربلا و هر زمانی عاشوراست؛ كربلا چنان وسعتی دارد كه همه مكان‌ها و زمان‌ها را درنوردیده است.

همگان با كربلا آزموده می‌شوند

نیری یادآور شد: عاشوا آنقدر وسعت دارد كه همه زمان‌ها را در برگرفته است و همه ما با كربلا آزمون آزموده می‌شویم و این یك جریان است كه كربلا یك پدیده در گذشته نیست و یك جریان تاریخی و حركت نورانی كاروان صالحان انبیا است كه به خاتم اوصیا ختم می‌شود.

captcha