تعطیلات عید غدیر بیشتر شود/ برپایی بیش از 1000 کاروان شادی
کد خبر: 3638499
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۷
حجت‌الاسلام فرحزاد خبر داد:

تعطیلات عید غدیر بیشتر شود/ برپایی بیش از 1000 کاروان شادی

گروه حوزه‌های علمیه: حجت‌الاسلام و المسلمین فرحزاد با بیان اینکه امسال بیش از هزار کاروان شادی در روز عید غدیر در کشور برپا می‌شود بر لزوم افزایش تعطیلات این عید از سوی دولت تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام و المسلمین فرحزاد، از اعضای ستاد بزرگداشت ایام غدیریه امروز 13 شهریور ماه در نشستی خبری گفت: فضای مجازی بهترین فرصت برای رساندن پیام غدیر است و امیدواریم در این فضا کار زیادتری در مورد غدیر صورت بگیرد.

فرحزاد بیان کرد: کشور ما در برخی موضوعات مانند عاشورا به خوبی به میدان آمده است که این مسئله را در اربعین و فاطمیه و صادقیه و ...نیز شاهد هستیم ولی موضوع غدیر که از تمامی این مسایل مهمتر است کمتر تلاش کرده‌ایم.

این خطیب و استاد حوزه علمیه عنوان کرد: غدیر مدیریت جهانی بعد از انبیاء تا قیام قیامت است بنابراین همان طور که مراجع اشاره کرده‌اند غدیر غریب و مهجور واقع شده است و رسانه‌ها و فعالان فرهنگی باید آن را احیاء کنند.

وی با بیان اینکه خطبه غدیر نکات فراوانی از جمله با استشهاد به آیات قرآن دارد ادامه داد: اینکه پیامبر سه روز مردم را در غدیر نگه داشتند و نحوه طرح موضوع و بیعت گرفتن از مردم و تعابیر بلندی که حضرت در این خطبه دارند باید مورد بحث و تبیین قرار گیرد.

فرحزاد ادامه داد: غدیر تنها تثبیت ولایت امام علی(ع) نیست بلکه پیامبر در این خطبه ولایت علی و اهل‌بیت(ع)را مطرح فرموده‌اند بنابراین غدیر روز بیعت با ائمه  و به خصوص امام زمان است.

وی بیان کرد: امام علی نیز در روزی که عید غدیر بوده خطبه ایراد فرموده و اطعام کرده‌اند و امام صادق نیز در این رابطه خطبه‌ای دارند.

فرحزاد ادامه داد: امام صادق فرمودند در عید غدیر خداوند دو برابر ماه رمضان و عید فطر گناهان افراد را می بخشد و از آتش جهنم نجات می دهد و گناه 60 سال زن و مردم مومن را می بخشد.

این استاد حوزه عنوان کرد: جشن گرفتن، عیدی دادن سادات و غیر سادات، و .. بذر محبت را در دل ها می‌کارد به خصوص اینکه این عیدی توسط روحانیون سادات داده شود از این رو عیدی دادن و گرفتن باید در این ایام رواج یابد.

وی بیان کرد: یکی از برنامه‌هایی که باید در غدیر احیاء شود کاروان شادی است؛ در سال قبل بیش از 700 کاروان راه افتاد و پرچم‌هایی نیز برای این کار تعبیه شده است و به کاروان ها اعطا شد و امسال هم باید با شور بیشتری دنبال شود و پیش بینی ما این است که بیش از هزار کاروان در سراسر کشور برپا شود. 

فرحزاد با بیان اینکه اربعین در دنیا صدا کرده است تصریح کرد: مهجوریت و مظلومیت امام علی(ع) بسیار زیاد است و مردم دنیا حتی آشنایی با نام ایشان ندارند و حتی در کشورهای اسلامی اگر از غدیر بپرسیم مردم نمی‌دانند چیست بنابراین همان طور که برای محرم برنامه‌های مفصلی داریم باید برای این ایام نیز این کار انجام شود.

وی ادامه داد: ما خدمت همگی مراجع رسیدیم و همه بر احیای غدیر تاکید دارند؛ در تهران نیز در روز عید غدیر از ساعت 17 کاروان‌هایی از میدان شهدا به سمت میدان امام حسین(ع) راه خواهد افتاد و حتی گروهی از لبنان برای اجرای سرود دعوت شده است و در قم نیز با حضور آیت‌الله العظمی مکارم و از ساعت 16 روز عید کاروان‌هایی از حرم به سمت مسجد جمکران پیاده روی خواهند داشت.

وی افزود: ایستگاه‌های صلواتی فراوانی هم در مسیر تعبیه خواهد شد و کاروان با استقبال خادمان جمکران روبرو می شوند و با حضور شاعران و مداحان نیز برنامه های متنوعی خواهیم داشت.

وی خواستار تعطیلی بیشتری برای روز غدیر شد و با تاکید بر اینکه باید حداقل دو تا سه روز تعطیلی برای این عید قرار داده شود تصریح کرد: از مسایل دیگری که در این روز بسیار فضیلت دارد اطعام کردن است.

فرحزاد ادامه داد: براساس روایات، اطعام در این رو مانند آن است که کسی همه انبیاء و صدیقین را اطعام کرده است؛ لذا اطعام برای سفره اهل بیت(ع) کار بسیار پسندیده و اثرگذار است.

این سخنران برجسته کشور تصریح کرد: اعلام وصایت امام علی از روز اول بعثت تا لحظه جان دادن پیامبر بوده است و برخلاق تصور برخی، تنها منحصر به ایام و روز غدیر نیست. 

فرحزاد ادامه داد: روزه غدیر و نماز آن و دعای این روز بسیار در روایات مورد سفارش قرار گرفته است؛ زیارت غدیریه امام هادی(ع) نیز از دیگر مواردی است که خواندن آن بسیار مستحب است و بادی قرائت خطبه غدیر در این ایام رواج یابد.

وی افزود: حوادث مهم قبل و بعد از غدیر باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد به ویژه اینکه در این ایام حوادثی صورت گرفته است که چندین آیه قرآن در مورد آن نازل شده است که از جمله به آیه فدک، شق‌القمر، شروع آیات غدیر، مباهله، تطهیر و  ...می توان اشاره کرد.

فرحزاد با اشاره به ضرورت رعایت مسایل شرعی در شادی کردن در این ایام ادامه داد: در برنامه‌های شاد حفظ وحدت و یکپارچگی بسیار مهم است زیرا اهل سنت هم امام علی را به عنوان خلیفه چهارم دوست دارند از این رو نباید لعن و سبی در این مراسم صورت گیرد همچنین برنامه‌ها باید فاخر باشد و شادی گناه‌آلود صورت نگیرد. 

فرحزاد تاکید کرد: در این ایام اعزام مبلغ برای غدیر با همکاری سازمان اوقاف هم خواهیم داشت و 600 مبلغ به مناطق مختلف کشور اعزام می شوند و پیشنهاد داریم که مراکز دیگر تبلیغی هم اعزام داشته باشند تا روحانیون مدیریت کاروان‌های شادی را بر عهده بگیرند.

captcha