استفتای آیت‌الله هادوی درباره تزاحم علم‌آموزی و حجاب
کد خبر: 3521502
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۸

استفتای آیت‌الله هادوی درباره تزاحم علم‌آموزی و حجاب

گروه حوزه‌های علمیه: آیت‌الله هادوی تهرانی به پرسشی درباره تزاحم علم‌آموزی و حجاب در دانشگاه‌های خارج کشور پاسخ داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) متن سؤال و پاسخ آیت‌الله هادوی تهرانی به شرح زیر است:

سؤال
با سلام، همان طور که مستحضر هستید، مباحثی درباره حجاب بانوان در کشورهای دیگر در شرایط اضطراری در فضای مجازی منتشر شده است، از جمله یکی از مراجع معظم حکم جواز بر نداشتن حجاب با شرایطی از جمله اینکه درس خواندن و تکمیل دروس متوقف بر عدم رعایت حجاب باشد را داده‌اند، لذا مستدعی است دیدگاه آیت‌الله هادوی تهرانی را در این خصوص بیان فرمایید. 1- شرط گذراندن تمام ترم‌هاى دانشجویى در دانشگاه‌هاى تحت مدیریّت آنها، رعایت نکردن حجاب شرعى است. 2- شرط اتمام چند ترم باقیمانده از رشته خاصّى در دانشگاه ترک حجاب است. حکم معظم له با این دو قید چیست؟ همچنین لطفا  در مورد مبنای استنباطی و اجتهادی حکم هم توضیح فرمایید.
سپاسگزارم


پاسخ

اگر تحصیل برای شما ضروری است و امکان تحصیل در جایی که مانع حجاب شما نشوند، وجود ندارد، در این صورت با استفاده از موی مصنوعی در درس شرکت کنید و اگر این کار هم ممکن نشد، در حد ضرورت می‌توانید موی سر خود را آشکار نمایید.
در حالت غیر اضطرار، حجاب واجب است و استفاده از موی مصنوعی هر چند در صدق عنوان حجاب کافی است، ولی چون جذابیت موی واقعی را دارد جایز نیست. ولی در حال اضطرار همان گونه که اشاره شد پوشیدن موی مصنوعی بر آشکار کردن مو ترجیح دارد.
captcha