ایمان و عمل صالح؛ مهمترین عامل شیرینی زندگی
کد خبر: 3512248
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۲
در تفسیر سوره نحل مطرح شد:

ایمان و عمل صالح؛ مهمترین عامل شیرینی زندگی

گروه فعالیت‌های قرآنی: نماینده ولی‏‌فقیه در لرستان با بیان این‌که نجات انسان و سعادت انسان به ایمان و عمل صالح است، گفت: آرامش قلبی و قدرت روحی، نورانیت دل و بصیرت در عمل، وارستگی از لذات مادی، دوری از گناه، جلب نظر و الطاف الهی از جمله اثرات یاد خداست کمااینکه مهمترین عامل شیرینی زندگی ایمان و عمل صالح است.

ایمان و عمل صالح؛ مهمترین عامل شیرینی زندگیبه گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‎فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد شامگاه شنبه، دوازدهم تیرماه در برنامه تفسیر قرآن در مسجد بعثت خرم‌آباد، گفت: آیه 29 سوره مبارکه رعد با این مضمون که «الَّذِينَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ طُوبَى لَهُمْ وَحُسْنُ مَآبٍ» به همراه آیه 28 این سوره مبارکه با این مضمون که می‎فرماید: «الَّذِينَ آمَنُواْ وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِ اللّهِ أَلاَ بِذِكْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» آن‌چنان مهم هستند که آیت‌الله جوادی‌آملی 16 جلسه تفسیر قرآن خود را به این دو آیه از قرآن اختصاص داد.
وی با بیان این‌که اگر سوره رعد را یک سوره علمی بدانیم آیات 28 و 29 این سوره مبارکه معجزه علمی قرآن محسوب می‎شوند، از افسردگی و اضطراب به‌عنوان یکی‎از بیماری‎های رایج و شایع در بین مردم یاد کرد و ادامه داد: اضطراب عوامل و راه‌های درمانی دارد که در تفسیر آیه قبل به آن اشاره کردیم و در آیه 29 سوره نحل نیز به سه راه‌حل برای برطرف شدن اضطراب اشاره شده است.
بازگشت به‌سوی خدا اولین راه‌حل برای درمان اضطراب است
وی افزود: بازگشت به‌سوی خدا اولین راه‌حل برای درمان اضطراب است هرکسی از مسیر خدا منحرف شد اگر دوباره به صراط مستقیم برگردد اضطرابش برطرف می‎شود.
آیت‌الله میرعمادی به یاد خدا بودن را از دیگر راه‌حل‌های قرآنی برای برطرف شدن اضطراب بیان کرد و افزود: آن‌چیزی که می‎تواند دل انسان را آرام کند یاد خداست چنان‌که در قرآن نیز آمده است که «با یاد خدا دل‌ها آرام می‎گیرد».
نماینده ولی‎فقیه در لرستان با یادآوری این‌که ذکر بر دو نوع زبانی و قلبی است، افزود: یاد خدا پنج اثر مهم دارد که از جمله آن‌ها می‎توان به آرامش قلبی و قدرت روحی، نورانیت دل و بصیرت در عمل، وارستگی از لذات مادی، دوری از گناه، جلب نظر و الطاف الهی اشاره کرد.
این مفسر قرآن با بیان این‌که عاقبت‌ به خیری و عاقبت نیکو و درخشان اضطراب انسان را برطرف می‎کند، اظهارکرد: خدای متعال نیز در این رابطه در قرآن فرموده است: «کسانی‎که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند به آن‌ها بشارت باد به عاقبت نیکو و خوشا به حالشان».
وی گفت: علامه طباطبایی در تفسیر آیه 29 سوره مبارکه رعد گفته است که کلمه «طُوبَى» یا مصدر است که موصوفش حذف شده است که در این صورت موصوفش «حیات» یا «معیشت» است پس معنای آن این است که «ای کسانی‎که اضطراب دارید خدا فرموده است ایمان بیاورید و عمل صالح انجام دهید زندگی نیکو برای شما».
ایمان و عمل صالح؛ مهمترین عامل شیرینی زندگی
آیت‌الله میرعمادی افزود: علامه طباطبایی اضافه می‎کند: مهمترین عامل شیرینی زندگی در دنیا و مهمترین عاقبت نیکو برای انسان ایمان و عمل صالح است پس اگر زندگی شیرین و عاقبت نیکو می‎خواهید باید ایمان و عمل صالح را مورد توجه قرار دهید.
امام جمعه خرم‌آباد ادامه داد: براساس آیه 29 سوره مبارکه رعد مردم به چند دسته تقسیم می‎شوند کسانی‎که ایمان دارند و عمل صالح انجام می‎دهند که آن‌ها مؤمن هستند، کسانی‌که نه ایمان دارند و نه عمل صالح انجام می‎دهند که آن‌ها کافر هستند، کسانی‎که ایمان دارند ولی عمل و رفتار آن‌ها بد است که این افراد فاسق هستند و دسته چهارم نیز افرادی هستند که ایمان ندارند ولی عمل آن‌ها خوب است.
وی گفت: در تفسیر علامه طباطبایی در رابطه با این چهار دسته آمده است که از این چهار دسته فقط یک دسته سعادتمند است و زندگی شیرین دارند و آن مؤمنین هستند کسانی‎که ایمان و عمل صالح دارند.
نقل یازده قول در رابطه با کلمه «طوبی»/فاطمه زهرا(س) طوبی است
نماینده ولی‌‏فقیه در لرستان با یادآوری این‌که تنها عامل نجات انسان از عذاب الهی مسئله ایمان و عمل صالح است، اضافه کرد: در قرآن کلمه «طُوبَى» فراوان  به‌کار رفته که طبرسی در مجمع‌البیان یازده قول راجع به کلمه طوبی ذکر کرده است.
وی افزود: شادی دل و روشنی دیده، حال خوشی که دیگران به آن غبطه می‎خورند، خیر و کرامت، بهشت، قطعه‌ای از بهشت مخصوص که پاکیزه‌تر و زیباتر از همه جاست، بهشت پاک و پاکیزه‌ای که ویژگی‌های خاصی دارد بعضی از این قول‌ها در رابطه با کلمه طوبی است.
آیت‌الله میرعمادی گفت: در روایات آمده است که مقصود از کلمه طوبی فاطمه زهرا(س) است کمااینکه پیامبراکرم(ص) فرمود: طوبی درختی است که ریشه آن در خانه پیامبراکرم(ص) و امام علی(ع) است و شاخه‌های آن بر سر مؤمنان است و نیز فرمود: من زمانی‎که در شب معراج به بهشت رفتم از میوه درخت طوبی خوردم و نطفه حضرت زهرا(س) نشئت گرفته از آن درخت است.
وی ادامه داد: بعضی از مفسران گفته‌اند: کسانی‎که ایمان می‎آورند و عمل صالح انجام می‎دهند حضرت فاطمه‌زهرا(س) برای آن‌ها شفاعت می‎کند و برای آن‌ها بازگشت خوبی است.
وی با بیان این‌که نجات انسان و سعادت انسان به ایمان و عمل صالح است، اظهارکرد: شیرینی زندگی به ایمان و عمل صالح است آرامش زندگی و ارامش دل به یاد خدا و ایمان و عمل صالح است اگر کسی ایمان و عمل صالح نداشته باشد برای او زندگی تنگی است و آرامش و آسایش ندارد.
captcha