به دنبال رضایت پدر در قرائت تا آرزویی که در حفظ به ثمر نشست
کد خبر: 3487039
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۱

به دنبال رضایت پدر در قرائت تا آرزویی که در حفظ به ثمر نشست

گروه فعالیت‌های قرآنی: دارنده رتبه نخست رشته حفظ کل سی و نهمین دوره مسابقات قرآن خراسان رضوی فعالیت قرآنی‌‌ خود را از دوران کودکی و در رشته قرائت قرآن بنا به خواسته پدر و برای جلب رضایت وی آغاز می‌کند اما در ادامه موفقیت هایی را در حفظ کلام وحی به دست می‌آورد، که خوشحالی والدین را به همراه دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، محمدرضا جاهدی‌نیا، حافظ کل قرآن کریم شهرستان سبزوار است که در مرحله استانی سی و نهمین دوره مسابقات قرآن خراسان رضوی، موفق به کسب رتبه نخست در این رقابت‌ها شد.
محمدرضا جاهدی‌نیا، حافظ کل قرآن کریم در گفت‌وگوی اختصاصی با ایکنا  و با بیان اینکه بعد از عنایت خداوند و حمایت خانواده، بیشترین تلاش را خودم برای حفظ قرآن انجام دادم، گفت: فعالیت قرآنی‌‌ام را از دوران کودکی آغاز کردم و چون پدرم دوست داشت، قرائت قرآن را یاد بگیرم، لذا برای جلب رضایت او وارد این عرصه شدم، اما اتمام حفظ قرآن کریم، در یک دوره سه‌ساله سبب خوشحالی بسیار وی شد.
نیاز به نگاه ویژه برای حافظان قرآن کریم
جاهدی‌نیا که تلاوت قرآن را از دوران کودکی شروع کرده و بعد از 10 سالگی، به حفظ کلام وحی پرداخته است، تصریح کرد: ابتدا قواعد قرآن را به طور کامل یاد گرفتم، سپس قرائت قرآن و در آخر نیز حفظ قرآن را شروع کردم.
نفر سوم مسابقات قرآن مدهامتان کشوری، در بخش حفظ 30 جزء در سال 93 و نفر دوم حفظ 20 جزء در سال 94، با اشاره به اینکه در سبزوار تعداد قاریان قرآن بیشتر از حافظان است، اظهار کرد: اگر به سمت قرائت می‌رفتم، شاید موفقیتی که الان در حفظ کل قرآن دارم با توجه به ویژگی‌های صدایم، در قرائت به دست نمی‌آمد.
نیاز به نگاه ویژه برای حافظان قرآن کریم
وی با بیان اینکه برای پیشرفت حفظ قرآن از کتاب استاد مهدی حسنی، استفاده کرده است و دیداری هم حضوری با این استاد بین‌المللی حفظ قرآن در مشهد داشته است، گفت: برای شرکت در یکی از مسابقات قرآن تأکید بود که باید حتما مؤسسه‌ای را انتخاب کنم، در حالی که من از هیچ مؤسسه قرآنی کمک نگرفته بودم، به همین جهت ثبت‌نام در این مسابقات، عاملی شد تا نام مرا در لیست دانشجویان مؤسسه‌ای قرآنی ذکر کنند.

بهره‌برداری از سفره قرآن به تناسب ظرفیت
نفر اول مسابقات قرآن دانش‌آموزی کشور با تأکید بر اینکه حفظ قرآن نیاز به هزینه زیادی ندارد و خود نیز در این زمینه هزینه زیادی صرف نکرده است، اضافه کرد: قرآن، سفره‌ای گسترده است که هر کس به تناسب ظرفیتش می‌تواند از آن بهره بگیرد و با توجه به احادیث ائمه اطهار(ع) قطعا اگر از سنین کودکی آموزش قرآن شروع شود، همچون نقشی بر روی سنگ، بر قلب کودکان ماندگار خواهد شد.
نفر اول رشته حفظ کل سی و نهمین دوره مسابقات قرآن خراسان رضوی با ذکر اینکه بزرگسالان هم می‌توانند به سمت حفظ قرآن بروند، ابراز کرد: بیشترین نقش را در سنین کودکی والدین و خانواده‌ها در تربیت فرزندان دارند و این تشویق‌های والدین و اطرافیان است که کودکان و نوجوانان را به ادامه راه ترقیب می‌کند.
الگوشدن حافظان قرآن
این حافظ کل قرآن کریم که در حال حاضر دوران خدمت مقدس سربازی را طی می‌کند، ادامه داد: انسانی که حافظ قرآن است و قرآن در قلبش جای دارد، نگاه‌های دیگران برایش معنی‌دار است، در واقع مردم در عین رفتار محترمانه، توقعی به غیر از رفتار افراد عادی از او دارند و کوچکترین گناهش، بیشترین تأثیر منفی را به دنبال دارد، همانگونه که رفتار مثبت و خوبش هم تأثیری مضاعف برای مخاطبان بر جای می‌گذارد.
نیاز به نگاه ویژه برای حافظان قرآن کریم
ضرورت توجه ویژه به حافظان قرآن
وی با بیان اینکه متأسفانه نگاه و توجه به حافظان قرآن در جامعه اسلامی، حتی در برخی موارد از توجه به ورزشکاران هم کمتر است، تصریح کرد: در عین حال که باید دولت‌مردان به ورزشکاران و بقیه حوزه‌های فرهنگی توجه کنند، باید نگاه ویژه‌ای هم به حافظان قرآن داشته باشند، تا کسانی که در راه قرآن قدم بر‌می‌دارند، بیشتر تشویق شده و دلسرد نشوند.
جاهدی‌نیا با بیان به عنوان نمونه گاهی برای مسابقات قرآن، جایزه 50 هزار تومانی تعیین می‌شود در حالی که به مسابقات ورزشی و یا دیگر رقابت‌ها، جوایز میلیونی اختصاص می‌یابد، اضافه کرد: متأسفانه در عمل شاهدیم که بعضی مسئولان رفتاری، عکس آنچه که باید بشود، انجام می‌دهند و در برخی موارد به قرآن کمتر توجه می‌شود.
دارنده رتبه نخست رشته حفظ کل سی و نهمین دوره مسابقات قرآن خراسان رضوی با تأکید بر اینکه چند سالی است برای حافظان قرآن مزایایی در نظر گرفته‌اند، ابراز کرد: البته این موارد با توجه به تلاش و جایگاه معنوی این افراد در جامعه، می‌تواند بیشتر از این هم بشود.
نفر سوم مسابقات قرآن بسیج ابراز کرد: قرآن کریم و تلاوت آن برکات زیادی در زندگی دارد و من تمام زندگیم را مدیون قرآن هستم و از این بابت خدا را شکر می‌کنم.
نیاز به نگاه ویژه برای حافظان قرآن کریم
پیام‌های زندگی سوره حجرات
وی با تأکید بر اینکه کسانی که حافظ قرآن هستند به نوعی فرامین قرآن را در عمل پیاده می‌کنند، گفت: به عنوان مثال در آیه 12 سوره حجرات آمده «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا يَغْتَب بَّعْضُكُم بَعْضًا أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَن يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَّحِيمٌ، اى كسانى كه ايمان آورده‌‏ايد از بسيارى از گمان‌ها بپرهيزيد كه پاره‏‌اى از گمان‌ها گناه است و جاسوسى مكنيد و بعضى از شما غيبت بعضى نكند آيا كسى از شما دوست دارد كه گوشت برادر مرده‌‏اش را بخورد از آن كراهت داريد [پس] از خدا بترسيد كه خدا توبه‌‏پذير مهربان است».
این حافظ قرآن کریم اضافه کرد: وقتی انسان می‌خواهد گناه کند، این آیه در ذهنش نقش می‌بندد و سدی می‌شود در برابر گناه.
جاهد‌نیا در پایان با اشاره به اینکه سوره حجرات دارای پیام‌های اخلاقی بسیاری برای زندگی است و با تأکید بر اینکه این سوره را بسیار دوست دارد، افزود: در هر آیه این سوره، نکته کلیدی وجود دارد از جمله در آیه 11، «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَسْخَرْ قَومٌ مِّن قَوْمٍ عَسَى أَن يَكُونُوا خَيْرًا مِّنْهُمْ وَلَا نِسَاء مِّن نِّسَاء عَسَى أَن يَكُنَّ خَيْرًا مِّنْهُنَّ وَلَا تَلْمِزُوا أَنفُسَكُمْ وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ بِئْسَ الاِسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِيمَانِ وَمَن لَّمْ يَتُبْ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ، اى كسانى كه ايمان آورده‏‌ايد نبايد قومى قوم ديگر را ريشخند كند شايد آنها از اينها بهتر باشند و نبايد زنانى زنان [ديگر] را [ريشخند كنند] شايد آنها از اينها بهتر باشند و از يكديگر عيب مگيريد و به همديگر لقب‌هاى زشت مدهيد چه ناپسنديده است نام زشت پس از ايمان و هر كه توبه نكرد آنان خود ستمكارند». 

علی‌اکبر ملکی

captcha