فضیلت زیارت امام رضا(ع) برابر با هزار حج/ روح کعبه در پذیرش ولایت امام معصوم(ع) است
کد خبر: 3466392
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۳
به بهانه روز زیارتی امام رضا(ع)؛

فضیلت زیارت امام رضا(ع) برابر با هزار حج/ روح کعبه در پذیرش ولایت امام معصوم(ع) است

گروه اندیشه: امام جمعه کلات نادر با اشاره به اینکه هرچه انسان زیارتش با سختی همراه باشد فضیلتش بیتشر است، اظهار کرد: از لحظه ای که انسان نیت زیارت می کند و برای زیارت امام معصوم حرکت می کند، چون عشق دارد و با خلوص نیت راه را طی می کند لذا راه طولانی و خستگی را به جان می خرد تا به معشوق برسد و این عشق به امام فضیلت زیادی خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، زیارت، کلمه‌ای است نام آشنا برای زائران امام رضا(ع)، کلمه‌ای که جانی تازه به مشتاقان و عاشقان دوست می‌دهد.

این واژه در لغت به معنی دیدار است و این دیدار اگر دیدار امام معصوم باشد، سر از پا نمی‌شناسی و با پای پرهنه و در سرما و گرما به سویش شتاب می‌کنی و زخم پا را احساس نخواهی کرد.

زائر را از آن جهت زائر می‌گویند که وقتی به زیارت معشوق می‌رود از غیر عدول کرده و رو به سوی امام می‌گرداند؛ زیارت کلمه‌ای مقدس، برای بسیاری از مؤمنان است که وقتی نامش را می‌بری اشک از چشمانشان سرازیر می‌شود و حاضرند از فرسنگ‌ها راه دور به سوی امام خود بروند و جانشان را فدای امامشان کنند.

پاره تن پیامبر اسلام(ص) در مشهد

حجت‌‌الاسلام محمد صاحبی، امام جمعه کلات نادر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با بیان اینکه ائمه معصومین(ع) چه در قید حیات باشند و چه بعد از مرگ و حیاتشان به زیارتشان برویم، زنده هستند، تصریح کرد: امام رضا(ع) فرموده‌اند: «هر کس مرا در این فاصله دورى که هستم، زیارت کند روز قیامت در سه مکان به دادش مى‌رسم و او را از شدت آن سه مورد آسوده مى‌کنم، هنگامى که نامه‌هاى اعمال به دست راست یا چپ تحویل داده مى‌شود، هنگام عبور از صراط و هنگام سنجش اعمال.»

نماینده ولی فقیه در کلات نادر با تأکید بر اینکه مؤمنان با زیارت جان و دلشان را شستشو می‌دهند، با اشاره به حدیث پیامبر اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) که فرمودند: «پاره‌ای از تن من در زمین خراسان دفن خواهد شد، مؤمنی او را زیارت نکند، مگر آنکه خداوند عزوجل بهشت را بر او واجب گرداند، و آتش را بر بدنش حرام کند.»، بیان کرد: پیامبر اسلام(ص) فقط دو نفر را پاره تن خود خطاب کرده‌‌اند، یکی از آن‌ها فاطمه زهرا(س) و دیگری حضرت امام رضا(ع) است که در مشهد دفن شده و باید قدرش را بدانیم.

زیارت امام رضا(ع)؛ افضل‌تر از زیارت سیدالشهدا(ع)

حجت‌ الاسلام صاحبی با اشاره به حدیث حضرت امام جواد(ع) که از او سؤال کردند، به زیارت قبر حضرت سیدالشهدا(ع) مشرف شوم یا به زیارت پدرتان، بیان کرد: زیارت حضرت امام رضا(ع) افضل است زیرا زائران امام حسین(ع) بسیارند؛ اما زائران امام رضا(ع) کم.

وی همچنین اضافه کرد: هر فرق‌اى از شیعه از قبیل کیسانیه، زیدیه، اسماعیلیه، واقفیه و ... بارگاه امام حسین(ع) را زیارت می‌کنند؛ اما حضرت رضا(ع) را کسانی زیارت می‌ کنند که 12 امامی هستند و ظهور حضرت مهدی(عج)، منجی عالم بشریت را قبول دارند.

روح کعبه در پذیرش ولایت و امامت ائمه معصوم است

امام جمعه سابق شهرستان خوشاب با اشاره به اینکه زیارت و طواف خانه خدا پر برکت است و نگاه به خانه خدا ثواب دارد، تصریح کرد: کسانی که نمی‌توانند به زیارت خانه خدا بروند، به زیارت امام هشتم شیعیان حضرت رضا(ع) بروند زیرا زیارتش فضیلت هزاران حج را دارد به این دلیل که روح کعبه در ولایت و پذیرش ولایت و امامت ائمه اطهار(ع) و امام معصوم(ع) است.

حجت‌الاسلام محمد صاحبی با اشاره به اینکه هر چه انسان زیارتش با سختی همراه باشد فضیلتش بیشتر است، گفت: از لحظه‌ای که انسان نیت زیارت می‌ کند و برای زیارت امام معصوم حرکت می‌کند، چون عشق دارد و با خلوص نیت راه را طی می‌کند لذا راه طولانی و خستگی را به جان می‌خرد تا به معشوق برسد و این عشق به امام فضیلت زیادی خواهد داشت.

ظرفی که برای بهره‌مندی از زیارت انتخاب کرده‌ایم چقدر گنجایش دارد؟

در فضیلت زیارت هر چه بگوییم کم گفته‌ایم، اما باید بدانیم و بسنجیم ظرف دلی که ما با خودمان بر می‌داریم و انتخاب می‌کنیم، چقدر گنجایش بهره‌مندی از این زیارت را دارد، چقدر خودمان را به اهل بیت(ع) نزدیک کرده‌ایم و از سبک و زندگی آن‌ها بهره می‌بریم؟

و باید دانست که ائمه اطهار(ع) سرشار از علم و دانش و معرفتند و در اکثر مواقع این ما هستیم که انتخاب می‌کنیم چقدر بهره‌مند شویم.

captcha