«علم به دین» با «علم دینی» خلط نشود
کد خبر: 3452854
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۳
پارسانیا:

«علم به دین» با «علم دینی» خلط نشود

گروه حوزه‌های علمیه: عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: یکی از اشکالاتی که در عرصه علم و دین وجود دارد، خلط بین «علم به دین» و «علم دینی» است، زیرا علم به دین با علم دینی متفاوت است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا، امروز 24 آبان در مراسم تجلیل از فارغ التحصیلان برتر دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به اهمیت مقوله علم دینی گفت: دانشگاه باقرالعلوم(ع) یکی از تک دانشگاه هایی در کشور است که به بحث توسعه علم دینی می پردازد.

وی افزود: یکی از اشکالاتی که در این عرصه وجود دارد، خلط بین علم به دین و علم دینی است زیرا علم به دین با علم دینی متفاوت است؛ دین به روش گویند که انسان باید آن را محقق کند حتی خدا هم دین نیست بلکه اعتقاد به خدا دین است.

وی گفت: تحقق دین، با فعل انسان انجام می شود و دین، نیز مراد تشریعی خداست؛ همچنین علم به دین علم به شریعت و مراد تشریعی خداست.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: در این تقسیم‌بندی حتی وحی، عقل و حس نیز غیر از دین است بلکه جمع همه اینها، ما را به دین، عالم می کند و در این زمینه هر علمی نیز مورد نظر و مطلوب دین نیست.

عضو شورای انقلاب فرهنگی عالم شدن را محصول ترکیب عقل و علم و فهم و نقل دانست و گفت: اگر بخواهیم مومن کامل شویم، باید در این عرصه عالم باشیم.

وی با اشاره به موضوع علم دین، گفت: گاهی اوقات در تشخیص علم دینی، موضوع، ملاک اصلی قرار می گیرد؛ یعنی وقتی تفسیری مضیق از علم داریم آن را دسته بندی می کنیم وقتی تصوری بسیط از فعل الهی داشته باشیم هر علمی را می توانیم در محدوده علم الهی نام ببریم.

استاد حوزه با اشاره به طبقه‌بندی علم دینی بر محور روش، تصریح کرد: در اینجا ممکن است عده ای نقل را علم دینی بدانند و برخی نیز ترکیب عقل و نقل را علم دینی بدانند؛ البته غرب پس از عصر روشنگری مرجعیت وحی را انکار کرد و تنها به طبقه بندی عقل پرداخت و علم را نیز بر این اساس تعریف کرد.

وی گفت: دیگر حوزه ای که این عرصه را طبقه بندی می کند، متافیزیک است؛ غربیان در مقابل علوم انسانی، علوم طبیعی را بیان می کنند ولی تصور آنها درست نیست زیرا متافیزیک از مهمترین این اجزا است که غرب به آن توجه ندارد.

متافیزیک الهی، علوم را الهی می‌کند

وی با ذکر این مطلب که اگر متافیزیک الهی باشد، تمام علوم الهی خواهد شد، گفت: متافیزیک در همه اندام علوم روان است و در این زمینه باید گفت که تصوری که متافیزیک را فرای فیزیک می داند نیز درست نیست بلکه متافیزیک خود فیزیک است و در درون و جان آن جای دارد.

پارسانیا بیان کرد: ملاک دیگر خود عالم است زیرا در اینجا بیان شده است که آن علمی دینی است که عالم آن دین مدار است ولی این بحث نیز نمی تواند در همه جا صدق کند و تنها علمی درست است که عالم دینی را در حدود دین خود تنزل ندهد.

وی گفت: خوشبختانه این دانشگاه به مصادیق علم دینی توجه خاص داشته است و در این زمینه بهترین دانشجویان کشور را که بالاترین آمار قبولی را در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری دارند پرورش داده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: مهمترین دلیلی که دانشجویان این دانشگاه را انتخاب می کنند کیفیت آموزشی و انگیزه آنها است ولی در برخی دانشگاه های دیگر، دانشجویان را بر اساس نمرات جذب می کنند که درصد قبولی آنها در مقطع بالاتر بیشتر باشد.

یادآرو می شود در این مراسم از نخبگان و فارغ التحصیلان برتر دانشجویان دانشگاه باقرالعلوم(ع) تجلیل و سه تن از برگزیدگان این دانشگاه به ذکر تاریخچه فعالیت خود در این دانشگاه پرداختند.

در ادامه حجت‎الاسلام والمسلمین موسوی، معاون آموزش این مرکز گفت: این دانشگاه به طور رسمی در سال 1373، کار خود را آغاز کرده است و تا کنون 1565 فارغ التحصیل داشته است.

وی افزود: از این تعداد 758 نفر در مقطع ارشد و 70 نفر در مقطع دکتری بوده‏ اند؛ در حال حاضر نیز این دانشگاه 400 دانشجو در مقطع ارشد و 226 دانشجو در مقطع دکتری دارد.

captcha