امامی که جهت تداوم نهضت حق ‌می‌گریست/ منحصر به‌فردی روش مبارزاتی امام سجاد(ع)
کد خبر: 3393803
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۷

امامی که جهت تداوم نهضت حق ‌می‌گریست/ منحصر به‌فردی روش مبارزاتی امام سجاد(ع)

گروه اندیشه: روش مبارزاتی امام سجاد(ع) منحصر به فرد بود به‌طوریکه در این راستا فرهنگ دعا را ترویج داد و همچنین، برای زنده نگه‌داشتن خاطره شهیدان کربلا، در مناسبت‌های گوناگون بر عزیزانش گریه می‌کرد و اشک‌های آن حضرت، آثار پرباری برای تداوم نهضت عاشورا داشت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس،‌ هنوز دو روز از داغ واقعه عاشورا و سوگ امام سوم نگذشته است که شیعیان دوباره در سوگ امام چهارم به عزا می‌نشینند. او امامی بود که شیوه راز و نیاز و عبادت و بندگی را به انسان‌ها آموخت.
آن امام همام 12 محرم سال 95 هجری قمری یعنی 34 سال بعد از واقعه عاشورا همچون سایر اجدادش توسط حکام ظلم و جور به شهادت رسید تا خط سرخ شهادت اولیاءالله جهت تداوم این مکتب در طول تاریخ ادامه یابد.
امام علی‌بن‌الحسین(ع)، معروف به «زین العابدین» و «سجاد» و مکنّی به ابوالحسن و ابومحمد، پس از شهادت پدر ارجمندش امام حسین(ع) در محرم سال 61 قمری، در 23 سالگی به مقام عظمای امامت نائل آمد و در سخت‌ترین و دشوارترین تاریخ امت اسلام، رهبری شیعیان و محبان اهل بیت(ع) را بر عهده گرفت و راه و روش پدران و نیاکان پاک نژاد خویش را استمرار بخشید.
از امام سجاد(ع) داستان‌ها و حکایت‌های زیادی در روز عاشورا نقل شده است و آنچه که شواهد تاریخی نشان می‌دهد آن است که امام سجاد(ع) در این روز در بستر بیماری به سر می‌برد و همین موجب شد که امام از آن واقعه زنده بیرون آید و بتواند مکتب اجدادش را تداوم و قوام بخشد.

امام راز و نیازها، به خوبی مأموریت خود را انجام داد
امام خوبی‌ها، امام راز و نیازها، امام سجده‌های طولانی، امام دعاهای شبانه و سحرگاهی، امامی که روش مبارزاتی خود را در قالب ترویج فرهنگ دعا در میان شیعیان و ایجاد انس و الفت میان آنان و درگاه ربوبی دنبال کرد و به سرانجام رسانید، همگی از جمله صفاتی است که به این بزرگوار لقب داده‌اند.

صحیفه سجادیه؛ گنجینه‌ای در اختیار انسان‌ها
امروزه سند بسیار درست و دقیقی و گنجینه بسیار ارزشمندی جهت شناخت سیره آن امام همام در اختیار شیعیان و بلکه تمام انسان‌ها وجود دارد و آن کتاب صحیفه سجادیه امام سجاد(ع) است که در آن به بیان ریزترین، دقیق‌ترین و پرارزش‌ترین نکات اخلاقی و عرفانی مورد نیاز تمام انسان‌ها پرداخته است.
روش مبارزاتی امام سجاد(ع) در دوران حکام ظلم و جور منحصر به فرد بود. او را مروج فرهنگ دعا در شرایطی که از اسلام حقیقی تنها پوسته‌ای بیش باقی نمانده بودند،‌ خوانده‌‌اند. چرا که امام به خوبی می‌دانست که بعد از واقعه عاشورا و آن همه هجمه‌های سنگینی که قبل از آن بر علیه خاندان اهل بیت(ع) روا داشته‌اند، تنها از ترویج فرهنگ دعا و سجایای اخلاقی و انجام عبادت‌های فراوان است که می‌توان، مسلمانان را با مکتب حقیقی اهل بیت(ع) آشنا کرد که آنان واقعاً چه کسانی هستند.
آن امام همام برای زنده نگه داشتن خاطره شهیدان کربلا، در مناسبت‌های گوناگون بر عزیزانش گریه می‌کرد و اشک‌های آن حضرت که عواطف را برانگیخته و در اذهان مخاطبان، ناخواسته مظلومیت شهدای کربلا را ترسیم می‌کرد، آثار پرباری برای تداوم نهضت عاشورا داشت.

امروزه روش امام سجاد(ع) به وسیله سوگواری‌های حسینی ادامه یافته است
امروز این روش با پیروی از آن گرامی همچنان ادامه دارد و فرهنگ گریه بر سالار شهیدان عالم، همچنان تاثیرگذار بوده و در پیوند دادن عواطف و احساسات میلیون‌ها عزادار عاشق با راه و هدف حضرت اباعبدالله(ع) مهم‌ترین عامل محسوب می‌شود .
حجت‌الاسلام والمسلمین محمد رضایی، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس در این رابطه به خبرنگار ایکنا گفت: امام سجاد(ع)،‌ امام چهارم شیعیان است که هم نقش بسیار ارزنده‌ای در نهضت کربلا داشت و هم بعد از واقعه کربلا توانست پیام آن قیام و نهضت را به خوبی به گوش دنیای آن روز برساند و چنان زیبا پیام‌رسانی کرد که بعد از گذشت حدود 1400 سال این واقعه به‌صورت زنده خودش را در جامعه نشان می‌دهد.
وی ادامه داد: آنچه که ما از امام سجاد(ع) می‌دانیم این است که سراسر زندگی این حضرت نور و معنویت بود اما در اینجا باید یک اشاره مختصری به نوع مبارزه حضرت و مشیت الهی در ارتباط با اقدامات آن امام همام داشت.

امام سجاد(ع) الگوی تمام عیار برای زندگی انسان‌هاست
رضایی گفت: فضیلت‌ها و ویژگی‌های این امام چنان است که هیچ کسی قدرت بیان آن را ندارد مگر اینکه امام و معصوم باشد و فقط امام می‌تواند درباره آنچه که شخصیت درونی این وجود مقدس بوده است،‌ حرف بزند اما در عرصه‌های مختلف امام توانست کارهای بزرگی را انجام دهد و به عنوان یک الگوی تمام عیار برای زندگی ما انسان‌ها حرف داشته باشد و چنان شخصیتی دارد که این شخصیت را هیچکس و هیچ دینی و هیچ مکتبی نمی‌تواند نادیده بگیرد.
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد فارس اظهار کرد:‌ جملات زیبای امام، دعاهای بسیار ارزشمند امام به ویژه دعاهای مکارم الاخلاق امام که توصیه می‌شود جوانان این دعاهای زیبا و نکات اخلاقی که در قالب دعا فرموده‌اند را حتماً بخوانند، یک زندگی نویی به انسان می‌بخشد.

لزوم توجه جوانان به غنای صحیفه سجادیه
وی ابراز کرد: وقتی که مشاهده می‌کنیم امام سجاد(ع) فضیلت‌های بشری و انسانی را در قالب دعا آموزش می‌دهد لذا لازم است که جوانان ما نیز این سیره را ادامه دهند و در زندگی خود به کار بندند.
رضایی در ادامه با اشاره به نیرنگ‌های دشمنان بر علیه آن امام همام گفت: دشمنان در طول زندگی مبارک ایشان تلاش‌های زیادی کردند تا شخصیت امام سجاد(ع) را به زیرسئوال ببرند و از این طریق نهضت امام حسین(ع) را نابود کنند چرا که امام سجاد(ع) مبلغ و مروج این نهضت بود، اما دشمنان هرچه تلاش کردند که مردم را علیه این امام تحریک کنند،‌نتوانستند.
وی خاطرنشان کرد: دشمنان هرچه تلاش کردند که امام را خاموش کنند تا دست از صحبت و بیان کربلا بردارد اما امام خاموش نشد و همواره در حال مبارزه بود.

امام سجاد(ع) یک شخصیت منزوی و بیمار نبود
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس همچنین به فرازهایی از عاشورا اشاره کرد و گفت: نکته‌ای که باید در این مسئله بدان توجه کرد که در برخی از تعزیه‌ها و یا حتی روضه‌ها نیز مشاهده می‌شود این است که تلاش می‌کنند امام را یک شخصیت منزوی نشان دهند که مسن و مریض است و توان حرف زدن و راه رفتن را ندارد و اطفالی که اسیر دشمن هستند را سرپرستی می‌کند.
رضایی ادامه داد: آنچه که مهم است این است که امام سجاد(ع) بیمار نبود که همیشگی به این مریضی مبتلا باشد کما اینکه عوام‌الناس هم درباره ایشان می‌گویند امام بیمار! در حالی که مشیت الهی ایجاب می‌کند که روز تاسوعا امام سجاد(ع) مریض شود وگرنه جوان جنگجویی بوده و تا پایان جان هم رفته بوده است که در راه حق و حقیقت و نهضت پدرش بجنگد و به شهادت برسد.

مشیت الهی حکم کرد که امام در روز تاسوعا بیمار شود
این مقام مسئول اضافه کرد: اما از آنجا که نباید زمین از حجت خدا خالی باشد امام مریض می‌شود، توان جنگ ندارد و این از مشیت‌های الهی بود که سلسله امامت قطع نشود چون بنا نبود که سلسله امامت در طول تاریخ بشریت قطع شود چنانچه تاکنون آنچه که اکنون ما به آن امید بسته‌ایم ظهور امام زمان است و امامت ایشان را ما پذیرفته‌ایم.
وی خاطرنشان کرد:‌ پس امام به مشیت الهی مریض می‌شود تا سلسله امامت و ولایت قطع نشود و بتواند در کنار حضرت زینب(س) پیام کربلا را به همه عالم و نسل‌ها برساند.
رضایی گفت: تاریخ می‌گوید که قبر حضرت اباعبدالله(ع) را ویران می‌کنند که هیچ چیز نماند اما آن تهیجی که توسط امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) صورت می‌گیرد،‌ موجب می‌شود که این نهضت زنده بماند و امروز نیز مشاهده می‌کنیم که هنوز آن واقعه زنده است گویی که همین دیروز رخ داده است.

قطعاً اجر امام سجاد(ع) کمتر از شهدای کربلا نیست
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد فارس تأکید کرد: امام رسالت خود را به خوبی انجام می‌دهد و قطعاً اجر امام کمتر از اجر شهدای کربلا نیست و بدون شک اگر امام نبود این نهضت نمی‌توانست زنده بماند و خود را به این شکل نشان دهد.
بنا بر این گزارش، حجت‌الاسلام سیدابوفاضل رضوی اردکانی، امام جمعه موقت شیراز نیز به خبرنگار ایکنا گفت: امام سجاد(ع) بالاترین مرتبه عبادت را دارا بود به طوری که هیچ هاشمی از نظر علم و دانش به جایگاه آن حضرت نرسید.
وی با تأکید بر اینکه امروز شیعیان باید در عبادت به آن امام تأسی کنند، افزود: اگر آن حضرت در حادثه کربلا نبود، وقایع معکوس تبیین می‌شد لذا آن حضرت متمم نهضت امام حسین(ع) است.

captcha