تکبر در علم‌آموزی، سقوط جامعه را به همراه دارد/ وظیفه سنگین علمای دینی
کد خبر: 3391226
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۹
آیت‌الله استادی:

تکبر در علم‌آموزی، سقوط جامعه را به همراه دارد/ وظیفه سنگین علمای دینی

گروه حوزه‌های علمیه: عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه جامعه‌ای که عالم آن علمش را از دیگران کتمان کند و مردم هم به سراغ علم نروند سقوط می‌کند، به تبیین و معرفی چهار گروهی که قوام جامعه را بر عهده دارند پرداخت.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) آیت‎الله رضا استادی ظهر امروز 29 مهر در مراسم عزاداری در شبستان حرم مطهر حضرت معصومه(س) با اشاره به روایتی از امام علی(ع) گفت: حضرت فرمودند که قوام و دوام، جامعه به چهار گروه است که هم می‎توانند عامل سعادت جامعه باشند و هم می‎توانند جامعه را منحرف کنند.
وی افزود: امام علی(ع) در اولین گام به علما اشاره می‎کند و وظیفه این قشر را بسیار سنگین می‎داند و می‎فرماید که اگر این طبقه از عالمان به وظیفه خود عمل کنند، قطعا جامعه به سوی سعادت حرکت می‎کند.
استادی بیان کرد: این طبقه، دو وظیفه جدی دارند که اولین آن دریافت و انعکاس علوم است؛ عالمان باید علمی که آموخته‎اند را به مردم نیز بیاموزند زیرا اگر این علم در قلب آنها بماند هیچ تاثیری برای آنها نخواهد داشت و حتی ممکن است باعث تخریب جامعه شود.
عالم بی عمل به جامعه ضربه می‌زند

وی گفت: دومین وظیفه عالم در این زمینه از نگاه امام این است که این عالم به آنچه می‎داند هم عمل کند که اگر عالمی به آنچه می‎گوید عامل نباشد قطعا در زمره زیانکاران است و حتی این رفتار ممکن است جامعه را نیز تحت تاثیر منفی خود قرار دهد.
عضو شورای عالی حوزه بیان کرد: پس وظیفه عالمان دینی در جامعه اسلامی به حدی مهم است که می‎تواند علم آموزی و عمل درست و مخلصانه آنها بهترین الگو برای عموم جامعه باشد.
وی گفت: عامه مردم، دومین گروهی هستند که امام علی(ع) به آنها اشاره می‏ کند زیرا این عامه که در قیاس با علما جزو جهلا محسوب می‎شوند باید برای دریافت این علوم حرکت و تلاش کنند؛ متاسفانه این جهل تاریخی و عدم تلاش مردم برای دستیابی به حق بود که امروز مبنای شناخت آنها از امام این همه با ما متفاوت است.
وی تصریح کرد: مردمی که به دنبال شناخت علم و حق نروند و دین خود را از دیگران بگیرند به همین دام می‎افتند که نگاه شان نسبت به دین با نگاهی که باید باشد تغییر پیدا می‎کند و امام خویش را نمی شناسند.
تکبر در علم‌آموزی سقوط به همراه دارد

این استاد حوزه بیان کرد: همیشه در بیانات بزرگان دین این نگاه جامع وجود دارد که تقسیم بندی آنها ناظر به حقایق عالم است؛ اگر در جامعه‏‌ای عالمی علم خود را از مردم پنهان کرد و عمل بدی داشت و جامعه نیز در علم‌آموزی تکبر کرد راهی جز سقوط ندارد.
وی گفت: دسته سومی که بقای جامعه اسلامی وابسته به آنها است، ثروتمندانی هستند که از اضافه مال خود به دیگران می‎بخشند؛ اسلام به دنبال این مسئله نیست که مردم هرچه دارند بدهند بلکه از ما می‎خواهد که از اضافه مال خود به نیازمندان کمک کنیم زیرا اگر نیازمندان خیری از ثروتمندان نبینند از آنها کینه به دل می گیرند و شاید با آنها درگیر شوند.
وی عنوان کرد: دسته چهارمی که امام در این روایت به آنها اشاره می‎کند فقرایی هستند که با وجود فقر، هیچگاه دین خود را به دنیا نمی‎فروشند؛ انسان‎هایی که درآمد روزانه خود را با زحمت به دست می‎آورند ولی مراقب هستند که یک لقمه حرام در سفره آنها وارد نشود جزو همین افرادی هستند که به قول امام علی(ع) جامعه اسلامی را قوام می‎بخشند.

captcha