تلاوت قرآن در شب عاشورا در مسجد جامع المهدی(ع) شهر ری
کد خبر: 3390775
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۹
برای ششمین سال متوالی انجام می‌گیرد؛

تلاوت قرآن در شب عاشورا در مسجد جامع المهدی(ع) شهر ری

گروه فعالیت‌های قرآنی: مراسم احیای شب عاشورا طبق روال پنج سال گذشته جمعه شب، اول آبان در مسجد جامع المهدی(عج) شهر ری برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام سیدمحمدجواد موسوی‌درچه‌ای، قاری ممتاز کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، ضمن بیان این مطلب که مراسم احیای شب عاشورا برای ششمین سال متوالی در مسجد جامع المهدی(عج) شهر ری برگزار می‌شود، گفت: احیای شب عاشورا و تلاوت قرآن برنامه‌ای است که از طریق حضرت سیدالشهدا(ع) سفارش و توصیه شده است.

وی اشاره کرد: به گونه‌ای که در شب عاشورا ایشان به اصحابشان فرمودند: «که شب را تا صبح به عبادت، تلاوت قرآن و یاد خدا ببردازند»، حتی در روایت داریم که در شب عاشورا تمام افراد وامام حسین(ع) در خیمه‌گاه حسین(ع) مشغول تلاوت قرآن تا صبح بودند به گونه‌ای که زمزمه تلاوت قرآن که از خیام اباعبدالله الحسین(ع) به گوش هر فردی می‌رسید.

موسوی‌درچه‌ای با تأکید بر اینکه استحباب این امر در روایات نیز آمده است، اظهار کرد: در احادیث به استحباب شب زنده‌داری و تلاوت قرآن در شب عاشورا تأکید شده است که به عقیده من از جمله امور مستحبی است که در جامعه ما کمتر به آن توجه می‌شود و بخصوص در هیئات و در میان بچه‌های هیئتی کمتر به آن بها داده می‌شود.

قاری ممتاز کشورمان بیان کرد: این جلسه از ساعت 23 شب عاشورا در مسجد جامع المهدی(عج) شهرری واقع در فلکه اول دولت‌آباد ویژه بانوان و آقایان برگزار می‌شود و تا اذان صبح عاشورا ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به انتقادی که در خصوص شب‌زنده‌داری و کاسته شدن عزاداری روز عاشورا وارد شده است، گفت: این زمان، زمانیست که معمولاً مراسم سوگواری انجام نمی‌شود و یا مردم در حال استراحت و خواب شبانه هستند و یا اینکه به امور هیئات رسیدگی می‌کنند.

اعلام برنامه‌های مراسم احیای شب عاشورا

موسوی‌درچه‌ای با اشاره به برنامه‌های احیای شب عاشورا، ادامه داد: اتفاقاً در این جلسات علاوه بر تلاوت قرآن، به ذکر مصیبت، قرائت زیارت عاشورا و سخنرانی مذهبی نیز پرداخته می‌شود بنابراین این مراسم احیا تلفیقی از عزاداری و تلاوت قرآن است و اینطور نیست که تنها به تلاوت قرآن پرداخته شود.

وی تصریح کرد: در این جلسه هر سال شاهد حضور تعداد قابل توجهی از قرا برجسته بین‌المللی نیز هستیم که بعضاً10 تا 15 قاری ممتاز و بین‌المللی در مراسم احیای شب عاشورای مسجد جامع المهدی(عج) شهرری حضور دارند که تلاوت قرآن به صورت مجلسی و به شکل کرسی تلاوت و با آیات متناسب و مرتبط با این ایام انجام می‌شود.

این قاری ممتاز کشورمان ادامه داد: از سوی دیگر برخی نقد کرده‌اند که تا کنون ندیده‌ایم که علمای و فقهای ما به اجرای این مراسم بپردازند؟ اما پاسخ من این است که اولاً از کجا می‌دانید که در شب عاشورا علمای ما بیدار نمی‌مانند و به احیای این شب و تلاوت قرآن در آن نمی‌پردازند، از سوی دیگر تاکنون فردی ازعلما نیامده‌اند با این مراسم مخالفت کنند.

وی افزود: درست است که برگزاری احیای شب عاشورا به شکل رسمی متداول و رسمی نبوده است اما به هر حال به شب زنده‌داری شب عاشورا تأکید شده و همچنان به تلاوت قرآن در این شب توصیه مؤکد شده است.

موسوی‌درچه‌ای بیان کرد: بنابراین مراسم احیای شب عاشورای مسجد جامع المهدی(عج) شهرری نوعی جلسه عزاداری برای سالار شهیدان است اما به شکل قرآنی‌اش. شایسته است که این سنت خوب ترویج شود و به عقیده من باید قاریان و اهالی قرآن در این امر پیش قدم باشند و این موضوع به شکلی در تمام شهر‌ها تبلیغ و ترویج شود و پررنگ‌تر از سال‌های گذشته انجام شود.

وی تصریح کرد: کرسی تلاوت شب عاشورا مسجد جامع المهدی(عج) شهرری در سال‌جاری به منظور گرامیداشت و در راستای یادبود پنج نفر از جانباختگان کاروان قرآنی اعزامی به حج در حادثه منا برگزار می‌شود.

این قاری ممتاز کشورمان تأکید کرد: این قراء عروج یافته در حادثه منا از دوستان قرآنی ما بوده‌اند که طبق برنامه‌ریزی انجام شده قرار بود که در مراسم احیای شب عاشورا در سال جاری از آنها بهره‌مند شویم.

captcha