انحلال 8 شورای موازی شورای عالی فضای مجازی راهی برای خروج از حالت انفعالی
کد خبر: 3362940
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۳
مؤمنی‌نسب پیشنهاد داد:

انحلال 8 شورای موازی شورای عالی فضای مجازی راهی برای خروج از حالت انفعالی

گروه فضای مجازی: یک کارشناس فضای مجازی گفت: تا زمانی که این هشت شورا فعالیت می‌کنند، ما در حوزه فناوری اطلاعات به جای پیشرفت در حالت عقب گرد هستیم.

روح‌الله مؤمنی‌نسب، کارشناس فضای مجازی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه از حالت انفعالی در فضای مجازی خارج شویم، اظهار کرد: موضوع خروج از انفعال فضای مجازی، مقدماتی دارد که باید در کشور انجام و سپس براساس آن مقدمات راهکارها و راهبردهایی محقق شود تا در نهایت بتوانیم از حالت انفعال خارج شویم.

وی افزود: قدم اول برای خروج از انفعال فضای مجازی، شناخت خود انفعال است. انفعال در چند سطح مطرح می‌شود که یکی از این سطح‌ها قانون‌گذاری، مقررات‌گذاری و سیاست‌گذاری است. ما در این سطح متأسفانه تنها مجری مصوبات شوراهای تصمیم‌گیر در فضای مجازی هستیم که در آمریکا مستقر هستند و همین امر سبب شده تا منفعل باشیم.

این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: مقررات‌گذاری برعهده کسانی است که فضای مجازی را راه‌اندازی کردند و ما مقررات خودمان را با مقررات آنها تنظیم می‌کنیم؛ بنابراین یکی از مشکلات‌مان در حوزه فضای مجازی این است که آنها با قانون‌گذاری ما را منفعل کرده‌اند.

نداشتن خلاقیت در فضای مجازی، یکی دیگر از مشکلات است
وی بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات نداشتن خلاقیت است. نداشتن خلاقیت سبب شده است تا حس مواجهه نداشته باشیم. مقام معظم رهبری بارها در دیدار با اعضای سابق شورای عالی فضای مجازی در اولین بند از صحبت‌ها فرموده‌اند که مواجهه فعال و مبتکرانه با فضای مجازی اولین رکن بوده که متأسفانه تا کنون این رکن محقق نشده است.

مؤمنی‌نسب اظهار کرد: دومین گامی که می‌توانیم فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر خارج شدن از وضعیت انفعالی فضای مجازی را محقق کنیم، فعال بودن کاربران است. «فعالیت» نقطه مقابله انفعال است که ما متأسفانه در حوزه علمیات ضعیف عمل کرده‌ایم و این امر به دلیل وابستگی‌های عمیقی است که در حوزه فضای مجازی صورت گرفته است.

وی بیان کرد: خلاق بودن سومین گام برای تحقق فرمایشات رهبری است. ما زمانی که در فضای مجازی ورود کرده‌ایم، خلاقیت نداشته‌ایم و بیشترین عملکرد‌ها «کپی‌ و پیست» بوده است که شبکه‌های اجتماعی نمونه بارز این امر است.

حس مواجهه را در فضای مجازی تقویت کنیم
این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: ما اگر می‌خواهیم از حالت انفعالی در فضای مجازی خارج شویم باید حس مواجهه را تقویت کنیم و اگر این حس وجود داشته باشد، همان‌طور که در فضای حقیقی اجازه نمی‌دهیم پارلمان آمریکا برای‌مان تصمیم بگیرد، در فضای مجازی هم چنین اجازه‌ای را به هیچ کشوری نخواهیم داد تا برای‌مان تصمیم‌گیری کند.

وی بیان کرد: 40 دستور مقام معظم رهبری مربوط به فضای مجازی باید در دستور کار قرار بگیرد تا بتوانیم از این حالت انفعال خارج شویم. این 40 دستور در فضای مجازی منتشر شده است.

مؤمنی‌نسب ادامه داد: تا زمانی که نتوانیم در بسیاری از حوزه‌ها همچون قانون‌گذاری، مقررات‌گذاری و سیاست‌گذاری به استقلال برسیم و حتی شبکه ملی اطلاعات را در کشور راه‌اندازی نکنیم، نمی‌توانیم از حالت انفعال خارج شویم.

وی بیان کرد: هشت شورا در موازات شورای عالی فضای مجازی وجود دارد که مزاحم پیشرفت در حوزه فناوری اطلاعات است. تا زمانی که این هشت شورا فعالیت می‌کنند، ما در حوزه فناوری اطلاعات به جای پیشرفت عقب گرد هستیم.

این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: مقام معظم رهبری بارها در صحبت‌های‌شان تأکید کرده‌اند که برای خروج از انفعال باید انحلال شوراهای موازی شورای عالی فضای مجازی صورت بگیرد و در مجموع این شورا قرار بگیرد.

وی بیان کرد: شورای عالی فناوری اطلاعات، شورای عالی اطلاع‌رسانی، کمیسیون فاوای دولت و کارگروه فاوا، شورای عالی افتا، شورای عالی انفورماتیک، شورای عالی فضایی، ستاد توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، کمیسیون تنظیم مقررات رادیویی، هشت شورایی است که باید منحل شود و دولت هم باید گزارش انحلال را براساس اولین دستور مقام معظم رهبری به مردم ارائه کند.

راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعی راهی برای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری
این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات هم می‌تواند به ما در خارج شدن از حالت انفعالی در فضای مجازی کمک کند.

وی بیان کرد: مرکز ملی فضای مجازی اختیارات گسترده‌ای دارد و خروج از انفعال فضای مجازی هم در حیطه اختیارات مرکز ملی فضای مجازی است. همچنین این مرکز بازوی شورای عالی فضای مجازی و چشم بینای شوراست. ایجاد هماهنگی بین وزراتخانه‌ها برعهده این مرکز است؛ بنابراین مرکز می‌تواند با یک برنامه‌ریزی مناسب در این عرصه گام بردارد و دستورات مقام معظم رهبری را جامعه عمل بپوشاند.

captcha