سازمانی زیر نظر ولی فقیه برای اداره مساجد ایجاد شود
کد خبر: 3307570
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۸
جعفری:

سازمانی زیر نظر ولی فقیه برای اداره مساجد ایجاد شود

گروه جامعه: معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری عنوان‌ کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی باید فکری برای مساجد کند و سازمان مشخصی را زیر نظر ولی فقیه برای مساجد ایجاد کند که همه سازمان‌های فعال در مساجد زیرنظر این سازمان باشند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری محمدرضا جعفری، معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور امروز دوشنبه، چهارم خرداد ماه با هدف تشریح برنامه‌های این معاونت برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری، جعفری با اشاره به اینکه کانون‌های مساجد بر اساس مصوبه 302 شورای عالی انقلاب فرهنگی و با هدف احیای کارکرد‌های مساجد برای مقابله با تهاجم فرهنگی تشکیل شده‌اند، گفت: در حال حاضر 20 هزار مسجد کشور دارای کانون فرهنگی هنری مساجد است.

وی ادامه داد: از زمانی که مقام معظم رهبری مسئله مسجد طراز اسلامی را مطرح کردند، تلاش برای عمران معنوی مساجد برای دستیابی به مسجد طراز اسلامی چشم‌انداز فعالیت‌های کانون‌های مساجد شده است.

مسئولان در مساجد دست‌آوردهای نظام را تشریح می‌کنند

معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد اصول و سیاست‌های سال جاری این معاونت را نیز اعلام و اظهار کرد: توجه به نام‌گذاری سال 94 به عنوان سال دولت، ملت، همدلی و همزبانی که بر اساس این سیاست قرار است مسئولان به مساجد کشور دعوت و زمینه بیان دست‌آوردهای دولت برای مردم فراهم شود؛ در این برنامه مسئولان نیز با نظرات مردم آشنا خواهند شد.

طرح امضای میثاق‌نامه‌ بین مسئول کانون مساجد، فرمانده بسیج و امام جماعت اجرا می‌شود

وی ادامه داد: توجه به سیاست‌های نظام، دولت و برنامه‌های وزارت ارشاد، تعامل با ائمه جماعات و فرمانده بسیج مساجد که بر اساس این طرح میثاق‌نامه‌ای بین مسئول کانون مساجد و فرمانده بسیج و امام جماعت مساجد منعقد خواهد شد از دیگر سیاست‌های سال جاری کانون‌های مساجد است.

جعفری با اشاره به اینکه یکی از اهداف برنامه پنج ساله توسعه ایجاد کانون‌های مساجد در یک چهارم مساجد کشور بود، گفت: این هدف تحقق یافته و اکنون از 70 هزار مسجد کشور 20 هزار مسجد کانون مساجد دارد.

تعریف 6 مأموریت ویژه برای کانون‌های مساجد

وی اعلام کرد: علاوه بر توجه به کتابخانه‌ها و کانون‌های مساجد روستایی و عشایری و ترویج اقامه نماز، شش مأموریت ویژه در سال جاری برای کانون‌های مساجد تعریف شده است که شامل اقتصاد مقاومتی، بصیرت افزایی، خانواده، جمعیت، امر به معروف و نهی از منکر و کار آفرینی فرهنگی.

جعفری در ادامه به برنامه‌های معاونت آموزش و پژوهش اشاره و اعلام کرد: فراگیرترین، ماندگارترین و کم‌هزینه‌ترین طرح قرآنی کشور طرح تلاوت نور است که در حال حاضر در 29 هزار مسجد کشور اجرا می‌شود و تا پایان سال جاری این تعداد به 30 هزار مسجد خواهد رسید.

برگزاری همایش تکریم خادمان طرح تلاوت نور هفتم تا 10 خرداد ماه در مشهد

وی ادامه داد: در سال گذشته 32 همایش برای تجلیل از خادمان طرح تلاوت نور برگزار شد و در سال جاری نیز اولین همایش تکریم خادمان طرح تلاوت نور هفتم تا 10 خرداد ماه در مشهد برگزار می‌شود و رؤسای دستگاه‌های مشارکت کننده در این طرح نیز مورد تجلیل قرار می‌گیرند؛ قبل از آغاز ماه مبارک رمضان نیز 30 هزار جلد قرآن کریم برای اجرای این طرح در مساجد کشور توزیع خواهد شد.

تهیه کتاب 4 جلدی تفسیر همراه ویژه طرح تلاوت نور

جعفری از تهیه کتاب چهار جلدی تفسیر همراه ویژه طرح تلاوت نور خبر داد و گفت: تا پایان سال از این کتاب که حاوی تفسیر یک آیه از هر صفحه قرآن است رونمایی می‌شود تا ائمه جماعات  پس از قرائت یک صفحه قرآن یک آیه آن را برای مردم تفسیر کنند.

معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در ادامه گفت: طرح حمایت از هزارو 300 خانه نور و تجهیر و راه‌اندازی 200 خانه نور جدید، مشارکت در طرح 1449 با برگزاری دو هزار کلاس قرآن در مساجد، برپایی هزار کلاس تفسیر کوتاه کاربردی در زندگی نوجوانان و جوانان از دیگر برنامه‌های سال جاری این معاونت است.

وی اعلام کرد: شهریور ماه بیش از سه هزار نفر از فرهیختگان مسجدی در مشهد مدیریت فرهنگی را آموزش خواهند دید، همچنین حمایت از آثار پژوهشی طلاب و دانشجویان در خصوص مسجد طراز اسلامی در دستور کار قرار دارد.

شورای عالی انقلاب فرهنگی برای پژوهش در خصوص مساجد فکری بکند

جعفری در پاسخ به این سؤال که آیا پژوهش در خصوص کاهش حضور مردم در مساجد جزو موضوع‌های مورد پژوهش شما قرار دارد؟ گفت: ما در حال توانمندسازی هسته‌های پژوهشی کانون‌های مساجد هستیم و اگر چه برخی موضوع‌های پژوهشی به این هسته‌ها واگذار می‌شود اما اینکه کل بحث‌های مسجد را مورد پژوهش قرار دهیم فعلاً به این ضرورت نرسیده‌ایم و شورای عالی انقلاب فرهنگی باید فکری برای پژوهش در این خصوص انجام دهد.

وی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی باید فکری برای مساجد کند و سازمان مشخصی را زیر نظر ولی فقیه برای مساجد ایجاد کند. وقتی این سازمان زیر نظر ولی فقیه باشد مساجد نیز از حالت مردمی بودن خارج نمی‌شود؛ شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در حال پی‌بردن به ضرورت ایجاد این سازمان است.

جعفری تصریح کرد: با فعالیت سازمانی که جایگاه آن رفیع‌تر از سایر نهادهای فعال در مساجد است، می‌توان از ظرفیت سایر نهادها و سازمان‌ها در مساجد نیز بهره برد. اگر رئیس این سازمان از سوی مقام معظم رهبری منصوب شود، سایر سازمان‌ها نیز حرف‌شنوی در خصوص تصمیم‌های این سازمان خواهند داشت.

انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
الهام
|
-
|
۱۳۹۴/۰۳/۰۴ - ۲۳:۳۱
0
0
ببخشید پس مرکز رسیدگی به امور مساجد چیه پس؟
captcha