مباحثه در حوزه‌های علمیه فراموش شده است
کد خبر: 3263012
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۱
آیت الله زنجانی:

مباحثه در حوزه‌های علمیه فراموش شده است

گروه اجتماعی: استاد حوزه علمیه با بیان اینکه مباحثه در حوزه‌های علمیه فراموش شده است، یادآور شد: توصیه می‌کنم به مباحثه اهمیت زیادی دهید زیرا در این جمع‌های دوستانه است که اشتباه‌ها رفع شده و درس در وجودتان ریشه دار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، آیت الله سید محمد حسینی موسوی زنجانی، استاد حوزه علمیه، صبح امروز، 16 اردیبهشت ماه در مراسم نکوداشت مقام استاد که در جامعه المصطفی العالمیه(ص)برگزار شد، گفت: در نهج‌البلاغه جامعه به سه لایه تقسیم بندی می‌شود و این تقسیم بندی مقام علم و عالم را برای جامعه روشن می کند.

وی ادامه داد: لایه اول کسانی هستند که علم را آموزش می‌دهند، لایه دوم کسانی که علم را می‌آموزند و لایه سوم کسانی که تابع شرایط اجتماعی هستند، هدف و انگیزه خاصی ندارد و مطابق با شرایط اجتماع تغییر می‌کنند.

آیت الله زنجانی به حدیثی از حضرت محمد(ص) اشاره کرد و گفت: سعی کنید هر روز عالم باشید و چیزی یاد بدهید، اگر نمی‌توانید چیزی یاد بگیرید سعی کنید شخصیت خودتان را خودتان بسازید ودر سایه علم باشید یا عالم و یا متعلم باشید.

وی با بیان این روایات از امام سجاد(ع) که می‌فرمایند «علم را طلب کن ولو به طوفان بزنی و به خاطر آن به مشقت‌ها و زحمت‌ بیفتی و حتی در راه کسب علم خون بریزی»، افزود: در متون دینی مسلمانان به علم آموزی خیلی اهمیت داده می‌شود زیرا علم مایع حیات است و باعث تحول در جامعه می‌شود.

آیت الله زنجانی با بیان اینکه علم در جامعه تحول ایجاد می‌کند اما جامعه را نجات نمی‌دهد زیرا خداپرستی و خداشناسی است که انسان و جامعه را نجات می‌دهد، ادامه داد: علم جامعه را نجات نمی‌دهد زیرا ماهیت ابزاری دارد مانند چاقو که کاربردش هم خیر است و هم شر.

این استاد حوزه با تاکید بر اینکه تزکیه مقدم بر تعلیم است، گفت: کسی که خدا در زندگی اش نباشد هر چند عالم باشد علم او مانند شمشیری در دست دیوانه است زیرا خدا در زندگی او جاری نیست لذا عالمی ارزشمند است که خداپرست و خداشناس باشد.

آیت الله زنجانی با اشاره به آیه «لااکراه فی الدین»، ابراز کرد: این آیه مربوط به اصول  دین نمی‌شود زیرا وقتی دین را پذیرفتی یعنی تمام بایدها و نبایدها آن را قبول کردی درغیر این صورت دین و توحید در وجودت ریشه ندارد و جهان بینی نداری.

وی با بیان اینکه نهج‌البلاغه یک معجزه است که حضرت علی(ع) در آن مباحث روانشناسی اجتماعی را به زیبایی نقل کرده اند، ادامه داد: در جامعه‌ای که افراد به دنبال ارزش‌های دنیوی باشند خبری از علم نیست و زندگی آنها مبنا ندارد.

آیت الله زنجانی افزود: اگر می‌خواهی مسلمان واقعی باشی باید عالم بشوید و اگر می‌خواهید  در میدان‌های علمی حرفی داشته باشید و از جوامع پیشرفته عقب نمانید باید  با جان و دل فهمید که توانا بود هر که دانا بود در جامعه کنونی دیگر قدرت نظامی مطرح نیست و قدرت علمی است که باعث موفقیت و پیشرفت جامعه می‌شود.

وی خطاب به طلاب، اظهار کرد: به گرفتن مدرک اکتفا نکنید زیرا با رسیدن به آن، هدف تمام می‌شود و انگیزه‌تان از بین می‌رود؛ همت بلند داشته باشید تا بتوانید به مقام و پایه های رفیع علمی برسید.

آیت الله زنجانی با بیان اینکه مباحثه در حوزه‌های علمیه فراموش شده است، یادآور شد: توصیه می‌کنم به مباحثه اهمیت زیادی دهید زیرا در این جمع‌های دوستانه است که اشتباه‌ها رفع شده و درس در وجودتان ریشه دار می‌شود؛ همچنین به خواندن متون ادبی زیاد بپردازید زیرا باعث زیاد شدن علم بلاغی و تسلط بیش‌تر به آیات قرآن می شود.

وی در پایان به روایات امام صادق(ع) اشاره کرد و گفت: ایشان می‌فرمایند: «فهمیدن یک روایت بهتر است از آن که هزار روایت را مانند بلبل بخوانی»، پس ملاک را در کسب فهمیدن علم بگذارید نه حفظ کردن زیار هنگامی شخص فقیه می‌شود که علم ریشه‌دار شود.

captcha