اجرای نمایش «فصل شیدایی» در یزد تمدید شد
کد خبر: 3227473
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۱

اجرای نمایش «فصل شیدایی» در یزد تمدید شد

گروه هنر: اجرای نمایش بزرگ فصل شیدایی که از پنجم اردیبهشت ماه در یزد اجرا می‌شود، به دلیل استقبال گسترده مردم استان تا ۱۴ اردیبهشت ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از یزد به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حوزه هنری استان یزد، نمایش بزرگ فصل شیدایی به کارگردانی سعید اسماعیلی و به نویسندگی و روایت رسالت بوذری از پنجم اردیبهشت در دهکده مقاومت جنب پارک کوهستان یزد در حال اجرا است و تا 14 اردیبهشت ماه ادامه دارد.

استقبال مردم ولایی دارالعباده از این اثر، فراتر از انتظار بوده به نحوی که تا روز سوم، حدود 20 هزار نفر از آن دیدن کرده اند.

سعید اسماعیلی کارگردان این نمایش، استقبال یزدی ها از این نمایش در سه شب اول را شگفت انگیز و کم نظیر توصیف کرد و گفت: این هجم استقبال در روزهای نخست اجرا برای ما جای تعجب و شگفتی داشت و به جرأت می توانم بگویم یزد، نخستین شهری است که در اولین شب اجرا بیش از 5 هزار نفر به تماشای این اثر نشستند و تمام ظرفیت سالن تکمیل شد.
وی عوامل اجرای این نمایش را 160 نفر ذکر کرد و افزود: 100 هنرور یزدی در کنار بازیگران اصلی این نمایش هنرنمایی می‌کنند.
طراح و کارگردان نمایش فصل شیدایی اظهار کرد: گروه اجرایی در مدت 25 روز با همکاری سپاه الغدیر، حوزه هنری استان و شهرداری یزد این مکان را با دشواری و با همت مضاعف آماده کردند و امروز یک بستر مناسبی برای ارائه این گونه نمایشی در استان یزد فراهم شده که امیدوارم سال آینده با همراهی مسئولان، شاهد اجرای آثار مشابه به کارگردانی هنرمندان یزدی در همین مکان باشیم.
وی با اشاره به این که فصل شیدایی در پی تقویت روحیه، تفکر و اعتقادات شیعه در بین مردم است، خاطر نشان کرد: این نمایش ملی همچنین به دنبال تعمیق بخشیدن به باورهای دینی و مذهبی و پاسخ دادن به شبهات رایجی است که پیرامون فرقه های ظاله از جمله وهابیت در جامعه وجود دارد.
اسماعیلی با اشاره به تأثیرگذاری این گونه نمایشی و ارتباط مؤثر مردم با آن گفت: بزرگی سن، دکور های عظیم، طراحی انفجارها نزدیک تماشاچی با حفظ کامل امنیت به نحوی که مخاطب گرمای آتش انفجارها را حس کند، یا کارهایی که میان تماشاچیان انجام می شود و همچنین بهره گیری از فضای طبیعی از جمله ویژگی های این گونه نمایشی است.
طراح و کارگردان فصل شیدایی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر این که این سبک نمایشی، مانند تئاتر از فرهنگ غرب به ما نرسیده و طراحی بومی و اسلامی دارد که باید آن را تکثیر و منتشر کرد،گفت: مرکز هنرهای نمایشی انقلاب اسلامی (مهنّا) برای نشر این سبک نمایشی در کشور تلاش می کند و یزد دوازدهمین استانی است که این نمایش در آن اجرا می شود.
وی تصریح کرد: اگر قائل هستیم که کار فرهنگی اثر بخش بوده و در جان مردم می نشیند باید از آن حمایت کنیم و ما به نوبه خودمان داریم یک مانور فرهنگی انجام می دهیم که امیدواریم موفقیت آمیز باشد.
سعید اسماعیلی با اشاره به استقبال مردم از این نمایش چند رسانه ای گفت: در این کار، آن چه مهم است انگیزه و علاقه است و دستمزد در مرحله بعدی قرار دارد. همه عوامل گروه، افرادی کاربلد و با تجربه اند که می توانند در پروژه هایی که نام و نشانی دارد و برایشان رزومه درست می کند، فعالیت کنند اما مجموعه به این نتیجه رسیده که اگر می‌خواهد یک کار اثر بخش ارائه کند باید از پایتخت خارج شده و با همدلی و تعامل در شهرستان ها به اجرای اثر بپردازد.
این کارگردان با بیان این که در برخی موارد از خیلی از ایده آل‌هایمان می گذریم تا مفهوم را برسانیم و تمایز ما این است که مفهوم برایمان خیلی مهم است، اظهار کرد: ما هنرمندان اگر به یک درد مشترک برسیم، حتی در یک سالن کوچک نمایش هم می توانیم کاری اثر بخش ارائه دهیم اما متأسفانه فضای هنری ما به این سمت حرکت نکرده است.
این هنرمند، با بیان این که متأسفانه فضای تعاملی بین هنرمندان تئاتر کم رنگ است ادامه داد: من نمی گویم این یک تجربه مدرن است، اما یک تجربه جدید است که علاقه مندان به ویژه هنرمندان عرصه نمایش می توانند از آن استفاده بهینه ببرند.
وی با اشاره به این که ما در هر استان، به مسئولان و متولیان امر اعلام می کنیم هر هنرمندی که علاقه مند است می تواند در کنار عوامل نمایش قرار بگیرد و از تجربه همکاران ما که برخی از آن ها در شمار بهترین های کشور هستند استفاده کند گفت: ما علاقه مند بودیم به صورت تعاملی از دانش و تجربه هنرمندان یزدی استفاده نموده و تجارب خودمان هم به آنان منتقل کنیم اما تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده و من در همین جا از هنرمندان یزدی دعوت می کنم در صورت تمایل در کنار عوامل اجرایی قرار بگیرند تا علاوه بر کسب تجربه از همفکری شان نیز استفاده کنیم.
کارگردان نمایش فصل شیدایی مدت زمان اجرای آن را دو ساعت اعلام کرد و گفت: هر چند می توانستیم در برخی از فرازهای تاریخی به مسائل و موضوعات بیشتری بپردازیم اما به دلیل کمبود وقت تلاش کردیم مفهومی ترین و تصویری ترین فرازهای تاریخ و آن چه بیشترین حرف و پیام را به مخاطب انتقال می دهد، انتخاب نموده و ارائه دهیم.
وی درباره طولانی بودن مطالب راوی نمایش هم گفت: این اثر، یک کار هنری صرف و یک تئاتر نیست، من هیچ ادعایی ندارم که داریم نمایش اجرا می کنیم، ما داریم مفهوم انتقال می دهیم و این برای ما خیلی اهیمت دارد. البته تبیین برخی مطالب ضروری است که راوی با حداکثر سرعت بیان می کند.
اسماعیلی با اشاره به بخش معاصر ویژه استان یزد افزود: در این بخش علاوه بر حوادث طبس، و دهم فروردین به نقش محوری و غیر قابل انکار شهید محراب آیت الله صدوقی در انقلاب و دفاع مقدس پرداخته ایم. همچنین صحنه هایی از حضور مؤثر شهید عاصی زاده و رزمندگان یزدی در عملیات رمضان در سال 61 را بازسازی کرده ایم. البته در مدت 15 دقیقه نمی توان به همه ابعاد تاریخ معاصر یزد پرداخت ولی هر چه توانسته ایم در کار گنجانده ایم. 
وی با اشاره به اینکه اولین بار این فرم توسط بهزاد بهزاد پور با اجرای نمایش "شب آفتابی" انجام شد و من هم دستیار ایشان بودم، افزود: در این فرم اجرایی که به همت آقای بهزاد پور به بلوغ رسید؛ هنر پیشه از سه سمت دیده می شد و نورپردازی و همه اتفاقات از سه جهت قابل رویت بود.
اسماعیلی ادامه داد: سپس ما در سال 84 نمایش ستاره صبح را با همین شیوه اجرایی به صحنه بردیم. این کار زیر سوله بزرگی انجام می شد که سه طرف آن دکور بود و تماشاچی هر سه سمت را می دید. ما سه بار آن کار را با طراحی متفاوت تجربه کردیم ولی کم کم به این نتیجه رسیدیم که به علت هزینه زیاد و زمان بر بودن، نمی توان آن را به خوبی در استان ها و مناطق مختلف نشر داد، از این رو اولین بار این اثر را با شیوه ای جدید در بشاگرد استان هرمزگان بدون سوله به صحنه بردیم، البته این کار با همکاری عوامل صحنه و نور در مدت چهار روز اتفاق افتاد و امروز اثری که در یزد به اجرا رفته حاصل تلاش گروهی و بارها تجربه است.
وی با بیان این که این اثر در یزد به بلوغ خوبی رسیده، افزود: در این استان از بافت و فضای طبیعی شهر استفاده کردیم و کوه مجاور پارک کوهستان نیز کار را دیدنی تر کرده است. اگر یک ماه دیگر فرصت داشتیم کار را طوری طراحی می کردیم که به پرده هم نیازی نباشد و از کوه های مجاور استفاده شود.
وی با بیان این که حدود شش هزار صندلی برای استقرار تماشاچیان در نظر گرفته شده، افزود: این مکان و فضای سالن در حد استاندارد بوده و امکان بزرگ تر کردن آن وجود ندارد اما گروه اجرایی در حال تلاش است تا این ظرفیت را افزایش دهد.
نمایش "فصل شیدایی"؛ از تولیدات مرکز هنرهای نمایشی انقلاب اسلامی(مُهنّا)، روایت و حکایتی است از سلسلة العشاق عالم که از خلقت حضرت آدم(ع) تا ظهور حضرت ولی عصر(عج) با محوریت توسل به پنج تن آل عبا(ع) را روایت می کند.
گفتنی است، این نمایش تا دوشنبه 14 اردیبهشت از ساعت 20:30 در دهکده مقاومت یزد (جنب پارک کوهستان) اجرا می‌شود.

انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمد
|
-
|
۱۳۹۴/۰۲/۱۱ - ۱۴:۲۲
0
0
دستتون درد نکنه اگر همیشه از این بلیط های رایگان توسط موسسات در اختیار همکاران قرار دهید مطمئن باشید بیش ازاین از مکان های کم خرج استقبال خواهیم داشت.آن هم در کنار پارک بزرگ شهرمان یزد.
خوب بود .تشکر از همه.
captcha