عدم سلامت مواد غذایی منجر به هزینه‌های درمانی زیاد می شود
کد خبر: 3191052
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۱
آیت‌الله مکارم شیرازی:

عدم سلامت مواد غذایی منجر به هزینه‌های درمانی زیاد می شود

گروه سلامت: آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم بر نظارت جدی و رسیدگی بر تولیدات مواد غذایی از سوی تولید کنندگان مواد غذایی و ارائه مواد سالم تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی در دیدار با ابوالفضل ایرانی‌خواه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم و با بیان این که پیام هفته سلامت تاثیر مهمی در سلامت جامعه و سبک‌تر شدن بار دستگاه‌های مرتبط با سلامت و مراکز درمانی خواهد داشت، گفت: توجه ویژه به ایمنی غذا باعث کاهش بیماری‌ها و مراجعه کمتر مردم به مراکز درمانی می‌شود.

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی ضمن ابراز خرسندی از شعار هفته سلامت مبنی بر «ایمنی غذا از مزرعه تا سفره» افزود: در این شعار بر روی یکی از مشکل‌ترین مسائل اجتماعی تاکید شده است؛ چرا که بسیاری از بیماری‌ها، از کار افتادگی‌ها، پیری زودرس و مرگ ‌و میرها توسط غذاهای آلوده، نامناسب و مضر ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به این که عدم سلامت مواد غذایی در جامعه می تواند منجر به هزینه‌های درمانی زیادی شود، افزود: یکی عوامل مهم در این امر کسانی هستند که می‌خواهند با عرضه مواد غذایی ناسالم، مواد اولیه ارزان قیمت، مضر و امثال آنها درآمد بیشتری داشته باشند که برای مثال می‌توانیم به اقبال تولید کنندگان به استفاده از روغن پالم به دلیل ارزان قیمت بودن و درآمد بیشتر آن اشاره کنم.

اسلام اجازه نمی‌دهد به خاطر درآمد بیشتر سلامت مردم به مخاطره افتد
آیت‌الله االعظمی مکارم شیرازی بر تولید مواد غذایی سالم از سوی تولید‌کنندگان تاکید کرد و گفت: نباید تولیدکننده فقط به فکر درآمد بیشتر باشد و حتی اسلام هم اجازه نمی‌دهد به خاطر درآمد بیشتر سلامت مردم به مخاطره افتد و از نظر شرعی عامل اصلی اینگونه بیماری‌ها را تولید‌کنندگان در این زمینه می‌دانند.

این مرجع تقلید همچنین بر نظارت جدی و رسیدگی بر تولیدات مواد غذایی از سوی تولید کنندگان مواد غذایی و ارائه مواد سالم تاکید کرد.

نظارت بر تولید کنندگان کافی نیست
آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی تصریح کرد: تاکنون نظارت بر تولیدکنندگان انجام می‌شد اما آنها کافی نیست چرا که اکنون نیز در بازار مواد ناسالم زیادی دیده می‌شود و برای رفع آن باید با جدیت بر تولید محصولات از کشاورزان، دامداران و تولیدکنندگان و عرضه کنندگان به مردم نظارت شود. درست است که این امر هزینه زیادی دارد اما باعث کاهش بسیاری از هزینه‌ها می‌شود.

وی دومین عامل مهم بیماری‌ها و مرگ‌و میر توسط تغذیه ناسالم را خود مردم دانست و عنوان کرد: مردم بیشتر به دنبال مواد غذایی که لذت بیشتری دارد می‌روند و به جای سلامت آن، به دنبال لذت غذا هستند که گاهی نیز این لذت‌ها خیالی است.

تقلید کورکورانه از نام‌های غربی غذاها

وی تقلید کورکورانه از نام‌های غربی غذاها را یکی دیگر از مضرات تغذیه دانست و ابراز کرد: عده‌ای توجه نمی‌کنند اینگونه غذاها ارزش غذایی دارد یا به ضرر آنهاست و مدام از آن استفاده می‌کنند.

آیت الله مکارم شیرازی افزود: برنامه ریزی دقیق علمی برای تغذیه امری مهم است که نیازمند برگزاری سمینار و گفت‌وگو برای رفع مشکلات آن است.

وی اظهار کرد: قرآن مجید 1400 سال قبل در آیه شریفه «فل ینظر الانسان الی طعامه» از جنبه توجه به سالم بودن غذاها گفته است و تاکید داشته به تغذیه‌تان نگاه کنید که چگونه از خاک سیاه و آب به وجود می‌آید؛ و اگر به سرچشمه آن بیاندیشید به خدا نزدیک خواهید شد.

اصحاب کهف که در یک غار زندگی می‌کردند به سلامت غذا توجه می‌کردند
آیت الله مکارم شیرازی یادآور شد: ما می‌توانیم از آیه شریفه «فَلْیَنْظُرْ أَیُّها أَزْکی طَعاماً» برای توجه مردم به غذای سالم استفاده کنیم چرا که خداوند در این آیه می‌فرماید اصحاب کهف که در یک غار زندگی می‌کردند به سلامت غذایی توجه زیادی داشتند.

استاد حوزه علمیه قم افزود: در روایات ائمه علیهم‌السلام به ویژه پیامبر اکرم(ص) دستورات زیادی برای استفاده از غذاهای سالم آمده است که مردم می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

تحریم گوشت مردار، مشروبات الکلی، مردار و خون برای سلامت انسان است
آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه تحریم مشروبات الکلی، گوشت مردار، خون و ... به دلیل به مخاطره افتادن سلامت انسان است، اظهار کرد: علاوه بر نوع غذا، مقدار آن نیز باید مورد استفاده صحیح قرار گیرد چون اسراف و پرخوری در غذا باعث بروز مشکلات جسمی می‌شود.

وی تاکید کرد: سلامت انسان با کم غذا خوردن و فعالیت زیاد بدنی تامین می‌شود.

این مرجع تقلید ابراز کرد: امیدواریم تمام مردم به اینگونه مسائل توجه کنند و بدانند مسئله تغذیه اهمیت زیادی در سلامت آنها دارد.

آیت‌الله مکارم شیرازی خاطر نشان کرد: عده‌ای در جوانی به نحوه غذا خوردنشان توجهی نمی‌کنند اما وقتی به 40 سال می‌رسند آثار تغذیه بد در  دوره جوانی خود را بروز می‌دهد.

captcha