محبت به دیگران را فضیلت اخلاقی بدانیم نه بده‌بستان دنیایی
کد خبر: 3103252
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۵

محبت به دیگران را فضیلت اخلاقی بدانیم نه بده‌بستان دنیایی

گروه اجتماعی: مدیر گروه فلسفه و معارف اسلامی دانشگاه بیرجند گفت: در نگاه اسلامی محبت به دیگران یک فضیلت اخلاقی محسوب می‌شود نه یک بده‌بستان دنیایی که با هر نیکی به دیگران انتظار واکنش متقابل را داشته باشیم.


حجت‌الاسلام هادی شهاب، مدیر گروه فلسفه و معارف اسلامی دانشگاه بیرجند در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، اظهار کرد: اگر انسان به دیگران به‌عنوان نشانه‌ای از خداوند که به او کرامت بخشیده نگاه کند نوع تعامل او با دیگران بی‌شک متفاوت خواهد شد.



وی اظهار کرد: در انسان‌شناسی اسلامی نفس انسانی الهی و محترم است و از این‌رو هر کس به این مخلوق الهی محبت و احترام ورزد در حقیقت برای او یک فضیلت محسوب می‌شود.



مدیر گروه فلسفه و معارف اسلامی دانشگاه بیرجند عنوان کرد: اما متأسفانه گاه در میان مردم محبت یک نوع بده بستان دنیایی فرض می‌شود که با هر نیکی به دیگران باید محبتی متقابل دریافت شود که این نوع نگاه نیکی ما را از ارزش معنوی و الهی می‌اندازد.



شهاب ادامه داد: وقتی انسان نیکی و محبت می‌کند بلافاصله پاداشی دریافت می‌کند که این پاداش همان رشد اخلاقی است که خداوند به او عطا می‌کند و انسانی با این طرز تفکر نیازی به این ندارد که برای افزایش نیکی‌هایش حتما پاداش‌های مادی و دنیوی دریافت کند.



وی افزود: ممکن است بسیاری‌ها بگویند اگر انسان به دیگران نیکی و محبت کند و واکنش متقابلی دریافت نکند به او ظلم شده است در حالی که این نوع نگاه صحیح نیست و کسی که با خداوند معامله می‌کند چیزی فراتر و بالاتر از تشویق‌های انسان‌های در اطرافش دریافت کرده است.



مدیر گروه فلسفه و معارف اسلامی دانشگاه بیرجند اظهار کرد: همواره یکی از موانع نیکی انسان‌ها به دیگران و رشدی که در ادامه این نیکی برای انسان حاصل می‌شود این است که افراد واکنشی در برابر محبتی که به دیگران می‌کنند، نمی‌بینند در حالیکه در نگاه اسلامی نباید به این موارد توجهی کرد.



شهاب گفت: اگر انسان‌ها این نوع نگاه به محبت‌ها و نیکی‌هایی که به دیگران می‌کنند داشته باشند بی‌شک اختلافات خیلی کاهش می‌یابد چراکه اکثر تقابل‌ها به‌خاطر معاملات دنیوی است.



وی یادآور شد: محبت ریشه همه ارزش‌های انسانی است و اگر محبت نباشد بی‌شک از سایر نیکی‌ها مانند ایثار، انفاق، صداقت و ... خبری نخواهد بود.

captcha