مجموعه چهار جلدی «حکمت‌نامه رضوی(ع)» رونمایی می‌شود
کد خبر: 2677743
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۸
با حضور آیت‌الله ری‌شهری و صالحی؛

مجموعه چهار جلدی «حکمت‌نامه رضوی(ع)» رونمایی می‌شود

گروه ادب: مجموعه چهار جلدی «حکمت‌نامه رضوی(ع)» با حضور آیت‌الله ری شهری و سیدعباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد و جمعی از پژوهشگران، طلاب و دانشجویان رونمایی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حکمت‌نامه رضوى شامل یک درآمد، هشت بخش و 45 فصل است. در آغاز آن، گزارش کوتاهى از زندگى امام رضا(ع)، دوران امامت ایشان، سفر اجبارى ایشان به خراسان، پذیرفتن ولایت‏عهدى مأمون، عظمت علمى و عملى ایشان، شمار احادیثى که از ایشان نقل شده، و شهادت و زیارت آن بزرگوار ارائه می‌شود. سپس حکمت‏‌هاى به یادگار مانده از ایشان در زمینه مسائل عقلى، علمى، اعتقادى، سیاسى، عبادى، اخلاقى و پزشکى، با نظمى نوین در هشت بخش گزارش می‌شود.

بخش عظیمی از این حکمت‌نامه را مناظرات و پرسش و پاسخ‌های رضوی در مرو به خود اختصاص می‌دهد و بسیاری از حکمت‌های اعتقادی را شامل می‌شود و سوالات و شبهات آن زمان درباره توحید، امامت و ... دیگر چالش‌های فکری را نشان می‌دهد.

جامعیت روایات رضوی در قالب یک مجموعه و تنظیم و ترتیب منطقی این روایات اهداف اصلی تدوین این حکمت‌نامه بوده است، شاید روایات رضوی در دیگر منابع هم یافت شود، اما بدون تنظیم و ترتیب منطقی یا اینکه روایات ایشان در کنار روایات سایر ائمه (ع) آمده است، از این رو تدوین مجموعه روایات رضوی در قالب مدون و تعیین میراث حدیثی شیعه از امام رضا(ع) به تدوین و نشر «حکمت‌نامه رضوی» ضرورت بخشید.

کتاب حکمت‌نامه رضوی، در چهار جلد، به زبان عربی و فارسی  از سوی پژوهشکدۀ علوم و معارف حدیث و تحت اشراف حضرت آیت‌الله محمدی ری‌شهری منتشر شده است.

این مراسم روز چهارشنبه ساعت 10 صبح در موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث واقع در قم، بلوار پانزده خرداد، انتهای شهرک جهاد برگزار می‌شود.

captcha