پرداخت زکات، راهکار ارزشمند کاهش فاصله طبقاتی است
کد خبر: 2636194
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۱
حجت‌الاسلام حسینی:

پرداخت زکات، راهکار ارزشمند کاهش فاصله طبقاتی است

گروه اجتماعی: امام جمعه خرمدره با بیان این‌که پرداخت زکات در جامعه دارای آثار و فواید فراوانی است، گفت: پرداخت زکات موجب فقرزدایی و محرومیت‌زدایی از چهره جوامع اسلامی شده و راهکار ارزشمندی برای کاهش فاصله طبقات اجتماعی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از زنجان، حجت‌الاسلام سید‌علی حسینی، امام جمعه خرمدره ظهر امروز، 6 دی در جلسه شورای زکات خرم‌دره، با اشاره به این‌که زکات یکی از ضروریات دین اسلام به شمار می‌رود، تصریح کرد: پرداخت زکات از دستورات پربرکت دین اسلام و یکی از فروع دین است.
وی با بیان این‌که پرداخت زکات در جامعه دارای آثار و فواید فراوانی است، عنوان کرد: پرداخت زکات موجب فقرزدایی و محرومیت‌زدایی از چهره جوامع اسلامی شده و راهکار ارزشمندی برای کاهش فاصله طبقات اجتماعی است.
امام جمعه خرمدره با اشاره به تأکیدات پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومان(ع) بر پرداخت زکات، یادآور شد: این بزرگواران همواره بر این فریضه الهی تأکید داشته و خود نیز در زمینه پرداخت زکات پیشگام و ثابت‌قدم بودند.
حجت‌الاسلام حسینی با اشاره به اهمیت بسیار فریضه زکات در دین اسلام، تصریح کرد: در بسیاری از روایات، شرط قبولی نماز، پرداخت زکات عنوان شده است که این امر نشان از اهمیت بسیار این فریضه الهی است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به این‌که پرداخت زکات به معنای ادای زکات و مصرف آن در مصارف شرعی است، افزود: فقرا در اولویت اصلی مصرف زکات قرار دارند.
این  کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به این‌که باید بر اساس موارد تعیین‌شده در دین و شرع نسبت به هزینه‌کرد زکات اقدام شود، تصریح کرد: خدمت‌رسانی به نیازمندان و حل مشکلات فقرا باید در اولویت مصرف زکات قرار گیرد.

لزوم بهره‌مندی از ظرفیت‌های اطلاع‌رسانی، برای ترویج فرهنگ زکات
امام جمعه خرمدره با تقدیر از عملکرد دبیرخانه شورای زکات شهرستان خرم‌دره، افزود: خوشبختانه دبیرخانه شورای زکات خرم‌دره در امر اطلاع‌رسانی و تبلیغ، جمع‌آوری و ساماندهی و هزینه‌کرد زکات مطلوب عمل کرده است.
حجت‌الاسلام حسینی با تأکید بر لزوم اطلاع‌رسانی بیشتر در زمینه این فریضه الهی و هزینه‌کرد آن، تصریح کرد: در راستای پیشبرد اهداف عالی نظام در امر زکات باید از نهایت ظرفیت‌ها در اطلاع‌رسانی بهره گرفته شود.
وی با تأکید بر برگزاری جلسات چهره به چهره با کشاورزان و مودیان زکات، یادآور شد: این امر تأثیر بسزایی در افزایش مشارکت مردم خواهد داشت.
در ادامه این جلسه، ابوالفضل احمدی، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) خرم‌دره با بیان این‌که دبیرخانه شورای زکات خرم‌دره به منظور عملکرد صحیح و جلب حداکثری مشارکت‌های مردمی در این زمینه اقدام به تشکیل جلسات مستمر با اعضای کارگروه می‌کند، گفت: در این جلسات نقاط ضعف و قوت شهرستان در امر زکات بررسی و نسبت به رفع و تقویت آنها اقدام می‌شود.
وی با اشاره به هزینه‌کرد زکات در شهرستان، تصریح کرد: بر اساس موارد تعیین‌شده در شرع، زکات جمع‌آوری شده در راستای رفع نیازهای محرومان هزینه می‌شود.
احمدی با تأکید بر استفاده از ظرفیت مساجد و مراکز نیکوکاری در امر تبلیغ و ترویج زکات، ابراز کرد: خوشبختانه با ایجاد مراکز نیکوکاری در مساجد میزان مشارکت مردم در امر زکات افزایش یافته و از این طریق مشکل بسیاری از مددجویان حل شده است.
رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) خرم‌دره در پایان با بیان این‌که اقدامات بسیاری در زمینه ترویج فرهنگ زکات در این شهرستان صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: با اقدامات صورت‌گرفته تا پایان آبان‌ماه امسال، 9 میلیارد ریال زکات در خرم‌دره جمع‌آوری شده است.

captcha