جهت‌گیری اصلی رسانه‌ها باید بر مبنای دفاع مقدس باشد
کد خبر: 2613832
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۸
قائم مقام رسانه ملی:

جهت‌گیری اصلی رسانه‌ها باید بر مبنای دفاع مقدس باشد

گروه جهاد و حماسه: قائم مقام رسانه ملی در مراسم تجلیل از فعالان حوزه دفاع مقدس با بیان اینکه طی دوران دفاع مقدس، عقلانیت، عدالت و معنویت در اوج بود، عنوان کرد: جهت‌گیری اصلی و پایه‌های مبنایی رسانه‌‌ها باید بر اساس اصول دفاع مقدس باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام و المسلمین موسوی‌مقدم، قائم مقام رسانه ملی، در مراسم تجلیل از فعالان و مدیران فعال در حوزه دفاع مقدس که امروز، 10 آذر برگزار شد، عنوان کرد: آنچه را که به عنوان ارزش‌های والای انقلابی و دینی بر آن تاکید داریم، بر سه محور اساسی برنامه‌ریزی شده است. این محورها برگرفته از آموزه‌های دینی و اسلامی مسلمانان است که عقلانیت اولین محور آن به شمار می‌رود و از سویی میان عقل و علم و ایمان و علم بحث‌های شبهه‌انگیزی مطرح می‌شود.
قائم مقام رسانه ملی با بیان اینکه عقل و وحی دو منبع اصلی و سرچشمه زلال هدایت بشری در اسلام عنوان شده‌اند، گفت: مجموعه آنچه در شرع است، عقلانی است و همه آنچه عقلانی است، وحیانی و شرعی است. در دنیای مدرن امروز مطالبی مطرح می‌شود درباره مغایرت بین عقل و علم و دین که باید به این موضوعات بیشتر توجه شود.
حجت‌الاسلام موسوی‌‌مقدم به دیگر موضوع مهم در این باره که به تعالی انسان‌ها منجر می‌شود، اشاره کرد و افزود: موضوع وحیانیت که در جهان امروز از آن غفلت کرده‌اند، موضوع بحث ماست. معنویت، امروز دچار بیشترین چالش‌های جدی در جهان است.
معنویت، عدالت و اقامه قدرت اسلامی
این مقام مسئول اظهار کرد: معنویت موضوع بعدی است و دیگر موضوع این حوزه که جزء اهداف کلان به شمار می‌آید، اقامه قدرت اسلامی و عدالت است و اینکه حکومت در مبانی اسلامی هدف نیست و وسیله به شمار می‌رود.
وی ادامه داد: فلسفه وجودی حکومت و قدرت و داشتن مکنت، برای اقامه عدالت است؛ بنابراین عقلانیت و معنویت و عدالت از موضوعات مهم است و باید بینش بر اساس آن تبیین شود. در دفاع مقدس همه عناصر یادشده دیده می‌شوند. در هر سه حوزه طی دوران دفاع مقدس، عقلانیت، عدالت و معنویت در اوج دیده می‌شوند.
قائم مقام رسانه ملی عنوان کرد: در مجموعه‌ای که ایثار و فداکاری و رعایت بسیاری از موضوعات انسانی و اسلامی در آن بیان می‌شود، تابلوی تمام‌نمای دفاع مقدس خودنمایی می‌کند.
وی اظهار کرد: بر این اساس تولیدات محتوایی و رسانه‌ای باید در این حوزه خیلی برجسته باشد و بیشتر به آن توجه شود که با وجود همه محدودیت‌ها در دفاع مقدس و با به کارگیری عقلانیت و علم که در واقع چراغ راه عقل است و آن را روشن می‌کند و راه را از چاه نشان می‌دهد، و عقل به عنوان پیامبر درونی، رسالت بشر را به عهده دارد، در این حوزه به پیش رفت.
حجت‌الاسلام موسوی مقدم یادآور شد: اگر در آثار نمایشی و تولیدات رسانه‌ای که امروز با آنها مواجه هستیم و تأثیر بالایی دارد، به این مقولات توجه کنیم، طبیعی است که می‌توانیم درونی شدن پیام و باورپذیری و جلب نظر مخاطب را ارتقاء ببخشیم.
اگر معنویت از دفاع مقدس گرفته شود، هیچ چیز از آن باقی نمی‌ماند
وی افزود: البته احساسات و عواطف که روح حماسی و شجاعانه رزمندگان را نشان می‌دهد، هم کاملاً لازم و ضروری است و باید بیان شود، اما جهت‌گیری اصلی و پایه‌های مبنایی رسانه‌ای ما باید بر این اصول باشد.
حجت‌الاسلام موسوی مقدم ادامه داد: اگر معنویت را از دفاع مقدس بگیریم، دیگر چیزی از آن باقی نمی‌ماند. تمام دوران دفاع مقدس معنویت، ذکر، دعا، انابه و توبه است. «الَّذِینَ یَذْکُرُونَ اللّهَ قِیَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىَ جُنُوبِهِمْ؛ یعنی در حال نشستن و برخاستن و حرکت کردن، افراد به صورت مداوم در حال فکر کردن هستند». تدبر و تامل نقطه اتصال بنده و خالق است که دیگر جان در این میانه معنایی ندارد.
وی گفت: باید در لایه‌های مختلف و در آثار فرهنگی و محصولات رسانه‌ای توجه داشته باشیم که دفاع مقدس مجموعه‌ای از عقلانیت، معنویت و عدالت است که اگر به خوبی در جامعه و همه سطوح اجرایی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی ما جاری شود، طبیعی است که تحول بزرگی ایجاد می‌کند و ما را به تعالی می‌رساند و سرعت ما را چند برابر خواهد کرد.
حجت‌الاسلام موسوی مقدم همچنین بیان کرد: اگر بگوییم هدف اصلی و ماموریت رسانه ملی، تحقق آرمان‌های دفاع مقدس است، حرفی به گزاف نگفته‌ایم. اصلاً رسالت و وظیفه‌ای غیر از این نداریم که این ارزش‌ها را به نسل بعد منتقل کنیم که در توسعه کشور نقش بی‌نظیری دارد.
پیروز جنگ نرم، باید از عقبه معنوی و فکری برخوردار باشد
وی افزود: در متن جنگ نرم هستیم و این جنگ یعنی جنگ رسانه‌ای که قطعاً در این جنگ آن مجموعه‌ای می‌تواند به پیروزی برسد که از پشتوانه عظیم فکری و فرهنگی برخوردار باشد. بسیاری از مردم و قومیت‌ها که از عقبه عمیق فکری، معنوی و تاریخی برخوردار نیستند در نبرد قرن 21، از میان می‌روند.
حجت‌الاسلام موسوی یادآور شد: مجموعه‌های فرهنگی و فکری می‌توانند در جنگ نرم تاب بیاورند و مقاومت کنند که از عقبه توانمندی برخوردار باشند و تکیه‌گاه قدرتمند و عمیقی داشته باشند.
دفاع مقدس در تاریخ اسلام بی‌نظیر است
وی افزود: تاریخ، فرهنگ و اعتقادات و باورمندی همچون دفاع مقدس در تاریخ اسلام سراغ نداریم. سرمایه بزرگی برای مقابله با جنگ نرم و رسانه‌ای در جهان است. هنرمندان باید به همه ابعاد توجه داشته باشند و از این منظر نباید هیچ ابایی در جنگ نرم داشته باشیم زیرا از غنای محتوایی بسیار بالایی برخوردار هستیم و این موضوع در همه ابعاد دیده می‌شود.
قائم مقام رسانه ملی گفت: بنابراین هنرمندان، اهل قلم، صاحب‌نظران و اندیشمندان باید مثل غواص در این بحر عمیق غور کنند و دُر‌ها را در بیاورند و آنها را به جهان عرضه کنند که درخشندگی این آثار گرانسنگ فرهنگی، اعتقادی و باورمندی ما ذهن‌ها را متوجه و  چشم‌ها را خیره می‌کند؛ زیرا برخاسته از فطرت و سرچشمه زلال وحیانی است.
در پایان این مراسم که با حضور سردار بهمن کارگر، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، حسین پورمحمدی، معاون سیمای رسانه ملی، حسن صوفی، معاون صدای رسانه ملی و فعالان این عرصه برگزار شد، از فعالان رسانه ملی تقدیر به عمل آمد.

captcha