کارگاه نظریه علم دینی آیت‌الله مصباح یزدی برگزار می‌شود
کد خبر: 2611834
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۴

کارگاه نظریه علم دینی آیت‌الله مصباح یزدی برگزار می‌شود

گروه حوزه‌های علمیه: ششمین کارگاه دانش‌افزایی نظریه علم دینی آیت‌الله مصباح یزدی در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) ششمین کارگاه دانش‌افزایی نظریه علم دینی آیت‌الله مصباح یزدی به همت موسسه آموزش عالی حوزوی حکمت وابسته به پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می‌شود.

این کارگاه عصر روز پنج‌شنبه ششم آذرماه با ارائه حجت‌الاسلام و المسلمین علی مصباح در تالار معرفت پژوهشگاه دفتر قم برگزار می‌شود.

طبق این نظریه، آیت‌الله مصباح یزدی معتقد است: آنچه به نام علم در محافل علمی و دانشگاه‌ها آموزش داده و مطالعه می‌شود، برای خود نسبتی با دین تعریف کرده است که ناشی از مبانی سکولار، بلکه نگاه ضددینی پایه‌گذاران آن است. لذا بحث از علم دینی در صورتی مفید است که این معضل را حل کند.

وی با توجه به اینکه لازم است جایگاه مبحث علم دینی، رابطة علم و دین، و اسلامی‌سازی علوم در هندسة مباحث اصلی روشن شود می افزاید: با توجه به روابطی که با دیگر عناصر موجود در این طرح عظیم وجود دارد باید برای حل مسائل آن‌ها اقدام شود. یکی از مسائلی که باید به آن پرداخت، آسیب‌شناسی علوم موجود، چه از نظر مطابقت توصیف و تببین‌های آنها با واقعیت،‌ و چه از نظر مطابقت دستورالعمل‌های آنها با ارزش‌های اسلامی است.

وی می‌افزاید: بحث از علم دینی یک بحث زبانی و قراردادی است. علم، دین و علم دینی مشترک لفظی‌اند. هیچکدام از معانی مختلف آنها را نمی‌توان غلط یا باطل دانست، زیرا این واژه‌ها عناوینی اعتباری‌اند، که به تناسب اهدافی خاص وضع شده‌اند، و به همین دلیل برهان‌پذیر نیستند. البته می‌توان تناسب تعاریف با اهداف مقصود از آنها را نقد کرد،‌ یا اگر بر مبانی معرفت‌شناختی یا هستی‌شناختی خاصی مبتنی هستند،‌ آن مبانی را به نقد کشید.

آیت‌الله مصباح یزدی در این نظریه همچنین تصریح دارد: قضاوتی کلی درباره رابطه علم و دین، قضاوتی خام و غیرعلمی است، بلکه باید از یک سو، معانی مختلف علم از یکدیگر تفکیک گردد، و از سوی دیگر،‌ تعاریف مختلف دین و اجزاء گوناگون آن به‌طور مجزا در نظر گرفته شده، رابطة‌ هر یک از گزینه‌های ممکن با یکدیگر سنجیده شود. از این‌رو، بررسی رایج‌ترین معانی علم، دین، و علم دینی و تعیین معنای مختار از اهمیت بالایی برخوردار است. در این چکیده تنها به معنای مختار در نظریه حضرت آیت الله مصباح اشاره خواهیم کرد.

یادآور می‌شود، این کارگاه علمی، عصر پنج‌شنبه ششم آذرماه 93 از ساعت 14 تا 17 با حضور اعضای هیئت علمی پژوهشگاه در تالار معرفت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به نشانی قم، بلوار پانزده خرداد، خیابان شهید میثمی برگزار خواهد شد.

captcha