حبیب نزد غریب می‌رسد/ اتمام حجت امام حسین(ع) با عمرابن سعد
کد خبر: 1465777
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۲
روزشمار محرم؛

حبیب نزد غریب می‌رسد/ اتمام حجت امام حسین(ع) با عمرابن سعد

گروه اجتماعی: ششم محرم‌الحرام در حالی فرا می‌رسد که شمارش معکوس برای بستن آب و نبرد نهایی جریان حق و باطل آغاز شده است.

محمدرضا سنگری، پژوهشگر تاریخ اسلام در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قزوین، با بیان اینکه روز دوشنبه ششم محرم الحرام سال 61 هجری قمری با اتمام حجت امام حسین(ع) و عمرابن سعد همراه است، اظهار کرد: ورود حبیب‌ابن مظاهر به کربلا از دیگر وقایع این روز است.

وی با بیان اینکه در این روز حضرت عمرابن سعد را فرا می‌خواند، ادامه داد: عمر و حضرت هرکدام با 20 نفر برای صحبت به هم دیدار میکنند که در نهایت قرار بر دیداری خصوصی می شود.

سنگری ادامه داد: در دیدار خصوصی حضرت علی اکبر(س) و ابوالفضل عباس(ع)، عمر پسر و غلام خود را به همراه می آورد و گفتگوی مشهوری که بین امام و عمرابن سعد مطرح شده در این دیدار به وقع می‌پیوندد.

وی عنوان کرد: امام در این دیدار به عمرابن سعد فرمود:«ای عمر، آیا به این امید مرا می‌کشی که ابن زیاد حکومت ری و گرگان را به تو می‌سپرد؟! به خدا سوگند، چنین نخواهد شد. تو هر چه می‌خواهی بکن، اما بدان که بعد از من، نه در دنیا و نه در آخرت شاد نخواهی بود، و من اینک، سرت را می‌بینم که در کوفه بر نیزه زده اند و کودکان به آن سنگ می‌زنند.»

این کارشناس مذهبی ورود حبیب‌ابن مظاهر به کربلا را از دیگر حوادث این روز برشمرد و  یادآور شد: با ورود حبیب به کربلا، امام(ع) فرماندهی جناح چپ سپاه خود را به او سپرده و به این ترتیب دوازدهمین پرچم لشگر حسین‌ابن علی(ع) به حبیب سپرده می‌شود.

حبیب بن مظاهر در این روز از حضرت اجازه می گیرد تا نزد طایفه ای از بنی سعد که در آن نزدیکی ها زندگی می کردند رفته و آنان را به یاری فرا خواند، حضرت اجازه دادند. حبیب نزد آنها رفت و گفت:« امروز از من فرمان برید و به یاری حسین(ع) بشتابید تا شرف دنیا و آخرت از آن شما باشد». تعداد 90 نفر به پا خاستند و حرکت کردند، اما در میان راه با لشکر عمر بن سعد برخورد کردند و چون تاب مقاومت نداشتند، پراکنده شده و برگشتند. حبیب به نزد حضرت رسید و جریان را تعریف نمود. حسین گفت:« لا حول و لا قوه الا بالله»

یادآور می‌شود، حبیب بن مظاهر اسدی از قبیله بنی اسد، اهل کوفه و از اصحاب خاص حضرت علی(ع) بود. وی از کوفیانی بود که پس از مرگ معاویه به امام حسین(ع) جهت آمدن به کوفه دعوتنامه نوشتند؛ ولی هنگامی که وی بیعت شکنی کوفیان را مشاهده کرد مخفیانه از کوفه خارج شد و خود را به امام رساند و در سن ۷۵ سالگی در کربلا در رکاب آن حضرت به شهادت رسید.

captcha