حوزه علمیه جایگاهی برای نیل به مقام رفیع معرفت الهی است
کد خبر: 1453207
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۹
آیت‌الله رودباری:

حوزه علمیه جایگاهی برای نیل به مقام رفیع معرفت الهی است

گروه اجتماعی: آیت‌الله رودباری با اشاره به آیاتی از قرآن در رابطه با علت علم‌آموزی و اهمیت آن، یادآور شد: حوزه علمیه جایگاهی برای نیل به مقام رفیع معرفت‌الله است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از گیلان، آیت‌الله رودباری، مدرس برجسته حوزه علممیه امروز، اول مهر در آئین افتتاح حوزه علمیه جامع رشت که با حضور مدیر حوزه علمیه استان گیلان و سائر مسئولان حوزه استان و اساتید و طلاب برگزار شد، به روایتی از امام جعفر صادق(ع) اشاره کرد و گفت: «شخصی از امام صادق(ع) سوال کرد علم چیست و عالم کیست؟ امام در پاسخ ایشان فرمودند: عالم کسی است که رفتارش، گفتارش را تأیید کند برای مثال غیبت امری حرام است و اگر کسی صرف به خواندن آن علم توجه کند و آن را در اعمال خود پیاده نکند، عالم نیست».

وی با بیان اینکه میان رزق و علم فرقی اساسی وجود دارد، اظهار کرد: خداوند متعال وقتی کسی را خلق می‌کند رزق و برکت او را نیز با او خلق می‌کند و واجب نیست که انسان برای بدست آوردن رزق تلاش کند نه اینکه دیگر هیچ تلاشی نکند، بلکه باید برای بدست آوردن هرچیزی در این دنیا تلاش کرد.

استاد برجسته اخلاق فراگیری علوم و اکتساب آن را امری واجب دانست و تصریح کرد: باید در علم‌آموزی بسیار اهتمام ورزید، طلاب جوان باید فرصت‌های جوانی و این اوقاتی که در دست دارند و اساتید حوزه علمیه را مغتنم بشمارند که اینها نعمات بزرگ الهی هستند.

این کارشناس دینی در ادامه با اشاره به آیاتی از قرآن در رابطه با علت علم‌آموزی و اهمیت آن، یادآور شد: شناخت از خداوند است که باعث تعالی انسان می‌گردد و برای نیل به آن مقام نیاز به گذراندن یک سری مقدمات فقهی، اصولی است و حوزه علمیه جایگاهی برای نیل به این مقام رفیع است.

آیت‌الله رودباری با اشاره به نبوت رسول اکرم(ص)، افزود: رسالت بعد از عبودیت است و هدف اصلی خداوند از خلقت انسان عبودیت بوده و هر قدر آدمی در محضر الله بیشتر خاضع باشد مقام و علم او افزایش پیدا می‌کند و اگر برای عالمی، علم او خشیت و عبودیت حاصل نکند به قول امام راحل بر او حجاب حدوث گشته و آن علم به درد او نمی‌خورد و طلاب باید بسیار در علم‌اندوزی اهتمام داشته باشند و هر قدر علم افراد بالاتر رود و او را به هدف خلقت نزدیک‌تر کند ارزش او نزد خداوند بالاتر می‌رود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: خداوند متعال نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را مستدام و زیر ظل توجهات خود نگاه دارد این نظام، نظامی است که ارزش علما و کسانی که هدفشان علم اندوزی و ترویج اسلام ناب محمدی(ص) هستند، را می‌داند.

captcha