لزوم برنامه‌ریزی مناسب برای حضور قاریان موفق استان‌ها در رسانه‌ها
کد خبر: 1426058
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۵
بیژنی بیان کرد:

لزوم برنامه‌ریزی مناسب برای حضور قاریان موفق استان‌ها در رسانه‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی: قاری ممتار کشورمان نقش رسانه‌ها در توجه دادن همگانی به قرآن و تبلیغ در این عرصه را انکارناپذیر دانست و گفت: در حال حاضر شاهد حضور تعداد انگشت‌شماری از قاریان موفق استانی در محافل و جلسات قرآن و حتی رسانه‌ها هستیم.

مسعود بیژنی، قاری قرآن کریم و دارنده رتبه دوم مسابقات قرآن کریم منطقه شرقی عربستان سعودی سال 85، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با بیان اینکه حداقل چندین دهه برای پرداختن به قرآن و توجه به مفاهیم آن در سطح کشور تعریف شود، گفت: قرار دادن هفته‌ها و دهه‌هایی برای انجام و پیگیری فعالیت‌های مرتبط با قرآن و تعریف آن در کارگروه های خاص، انجام کار کارشناسی و اختصاص هزینه‌های مورد نیاز، گامی بلند برای توجه بیشتر به قرآن و رسیدن به مفهوم بهارقرآن طی ایام سال در سراسر کشور به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه تنها تعداد محدودی از مردم به جهت علاقه ویژه خود به شکل ثابت در محافل و برنامه‌های قرآنی شرکت می‌کنند، اضافه کرد: افراد خاصی که خود به گونه‌ای با فعالیت‌های قرآنی آشنا هستند، به شکل تخصصی پیگیر این برنامه‌ها هستند، اما رنگ و بوی قرآن به شکل همگانی کمتر در سطح کشور مشاهده می‌شود.

ضرورت شکوفایی در زمینه فعالیت‌های قرآنی

بیژنی ابراز کرد: متأسفانه در زمینه فعالیت‌های قرآنی شکوفایی خاصی صورت نگرفته است که امیدواریم شاهد رشد و پویایی بیشتر و توجه به موضوعات قرآن به ویژه در بعد اجتماعی، اقتصادی و برگزاری محافل و مجالس قرآن در حوزه‌های مختلف باشیم.

وی با اشاره به اینکه حرم مطهر رضوی برنامه‌های قرآنی را به شکل منظم برگزار می‌کند و این فعالیت‌ها در این مکان مقدس رنگ و بوی خاص و پررنگی دارد، ادامه داد: اما در سطح شهر، استان و حتی کشور به ندرت شاهد برگزاری مراسمات ویژه و سنگین قرآنی هستیم و برای کشوری که بسیار از مباحث قرآنی صحبت می‌شود، باید در گوشه و کنارش شاهد تبلور بیش از پیش این کلام الهی و درک مفاهیم آن توسط افراد جامعه باشیم.

ایجاد انگیزه در مردم برای حضور پرشور در برنامه‌های قرآنی

این قاری قرآن کریم با بیان اینکه در ایام ماه محرم و صفر، مراسمات مذهبی و عزاداری سالار شهیدان(ع) به شکل پر شورو متعدد در سرتاسر کشور برپا می‌شود، اظهار کرد: در این راستا باید همه تلاش‌ها و فعالیت‌ها در عرصه قرآن این‌گونه باشد تا مراسمات و محافل همگانی تشکیل شود.

وی در مورد همگانی شدن فعالیت‌ها و مراسمات قرآنی در نقاط مختلف کشور، ابراز کرد: باید بتوانیم انگیزه‌های مختلفی را در مردم ایجاد کنیم تا هر چه بیشتر شاهد حضور پرشور و باعلاقه خیل مردم در این‌گونه جلسات و برنامه‌ها باشیم تا حضور میلیونی کنونی در محافل را به چند ده میلیونی تبدیل کنیم.

اختصاص اعتبارات ویژه برای فعالیت بخش‌های مختلف موضوعات قرآنی

بیژنی اضافه کرد: البته انجام این‌گونه فعالیت‌های هماهنگ و منسجم در سطح کشور اعتبارات و هزینه‌های خاص خود را نیاز دارد، از این رو از دولت  تقاضای اختصاص بودجه‌های مناسب برای پرداختن به بخش‌های مختلف موضوعات قرآنی را داریم تا نمود واقعی و حقیقی قرآن در سطح کشور مشاهده شود.

قاری ممتار کشور با بیان اینکه در حال حاضر شاهد حضور تعداد انگشت‌شماری از قاریان در محافل و جلسات قرآن و حتی رسانه‌ها هستیم، ادامه داد: علاوه بر این تعداد، افراد موفق و پیشکسوت بسیاری نیز در این عرصه فعالیت می‌کنند که باید به آ‌ن‌ها نیز میدان داده شود تا همگان از قابلیت‌های این اساتید بهره‌مند شوند.

وی نقش رسانه‌ها در توجه دادن همگانی به قرآن و تبلیغ در این عرصه را انکارناپذیر دانست و ادامه داد: فعال شدن رادیو و شبکه قرآن، برپایی مسابقات و جلسات قرآنی از جمله اقدامات مقدماتی و مؤثر در این زمینه است، اما همه این امور گذرا بوده و جهت ماندگاری و ادامه این روند باید کار تخصصی توسط افراد شاخص و توانمند که دغدغه کار قرآنی دارند صورت گیرد، تا با مدیریت ویژه و حضور همه فعالان قرآنی شاهد تداوم و اثربخشی فعالیت‌ها باشیم.

captcha