حب اهل بیت(ع)؛ بزرگترین توفیق امت مسلمان/استغفار از بهترین ذکرهای ماه شعبان است
کد خبر: 1414300
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۵
حجت‌الاسلام میربد اظهار کرد:

حب اهل بیت(ع)؛ بزرگترین توفیق امت مسلمان/استغفار از بهترین ذکرهای ماه شعبان است

گروه اجتماعی: معاون فرهنگی ـ پژوهشی تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری با اشاره به فضائل و برکات ماه شعبان، حب اهل بیت عصمت و طهارت(ع) را بزرگترین نعمت و توفیق برای امت مسلمان دانست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از چهارمحال و بختیاری، حجت‌الاسلام سیدمحمد میربد، معاون فرهنگی- پژوهشی تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری 13 خرداد در اولین جلسه ستاد شئون فرهنگی استان، با تبریک ایام شعبانیه، به اعمال و فضائل این ماه بزرگ اشاره کرد و با بیان اینکه دوستداران اهل بیت(ع) به برکت شادی خاندان رسول الله در این ماه خوشحال و مسرور هستند، حب اهل بیت عصمت و طهارت را بزرگترین نعمت و توفیق برای امت مسلمان دانست.

هر که یک روز از ماه مرا روزه بگیرد، بهشت بر او واجب می‌شود

وی با اشاره به فضائل و برکات ماه شعبان، روزه در این ماه را بسیار مورد تاکید دانست و افزود: پیامبر اکرم(ص) تمامی ماه شعبان را روزه می‎گرفتند و سپس آن را به ماه رمضان وصل می‎کردند و می‎فرمودند: شعبان، ماه من است هر که یک روز از ماه مرا روزه بگیرد، بهشت برای او واجب می‌شود.

به گفته وی، از حضرت صادق(ع) روایت شده است که چون ماه شعبان فرا می‌رسید امام زین‌العابدین(ع) اصحاب خود را جمع مى‌کرد و مى‌فرمود: اى اصحاب من مى‌دانید این چه ماهى است؟ این ماه شعبان است و حضرت رسول (ص) مى‌فرماید: شعبان ماه من است پس در این ماه براى جلب محبت پیغمبر خود و براى تقرّب به سوى پروردگار خود روزه بدارید.

حجت‌الاسلام میربد روزه در ماه شعبان را بسیار مغتنم و پر فضیلت دانست و گفت: یک روز، روزه داری در ماه شعبان غنیمت است بنابراین بکوشیم از این ایام و فرصت‌های ناب الهی در راستای جلادادن به روح و جان خود بهره ببریم و غبار گناه را به برکت ماه شعبان از وجودمان پاک کنیم.

وی با بیان اینکه استغفار و طلب عفو و بخشش از خدای متعال در این ماه بسیار تاکید شده است، تصریح کرد: در روایات آمده که در ماه شعبان هر روز هفتاد مرتبه ذکر «اَسْتَغْفِرُاللهَ وَ اَسْئَلُهُ التَّوْبَةَ» گفته شود.
حجت الاسلام میربد یکی از بهترین دعاها و ذکرها در این ماه را استغفار دانست و به حدیثی از امام صادق(ع) در این باره اشاره کرد و افزود: امام صادق(ع) در این زمینه می‌فرمایند: هر کس هر روز در این ماه هفتاد مرتبه استغفار کند مثل آن است که هفتاد هزار مرتبه در ماه‌هاى دیگر استغفار کند.

وی ذکر صلوات بر محمد و آل محمد را پرفضیلت‎ترین و شاه بیت اعمال ماه شعبان دانست و گفت: ذکر صلوات بر محمد و آل محمد (ص) در راس تمام اعمال ماه شعبان قرار گرفته و همه اعمال تحت شعاع این فضیلت و عمل بزرگ قرار گرفته اند.

حجت‌الاسلام میربد فضا سازی مناسب شهری در مراسم‌های شهادت و ولات اهل بیت(ع) را یکی از ضرورت‌ها عنوان و اظهارکرد: شهرداری‌ها با همکاری دستگاه‎های فرهنگی به ویژه هیئت‎های مذهبی در این راستا مسئولیت خطیری بر عهده دارند.

لزوم آسیب شناسی فعالیت‌های فرهنگی در راستای اثرگذاری مطلوب

وی در ادامه بر آسیب شناسی فعالیت های فرهنگی تاکید کرد و گفت: اعتکاف نیز به عنوان یک حرکت فرهنگی مهم نیاز به آسیب شناسی و تحلیل نقاط ضعف و قوت دارد که این مهم در اعتکاف امسال رقم خورد.

حجت‎الاسلام میربد با بیان اینکه در راستای ارزیابی اعتکاف 93 از 10 درصد معتکفان استان ارزیابی به عمل آمد، تصریح کرد: در همین راستا گروه‌های تخصصی علمی به بررسی عملکرد اعتکاف و نقاط ضعف و قوت این مراسم معنوی پرداختند که خروجی و نتایج مطلوبی در آن به ثمر نشسته است.

وی مشکلات مکان و  قرار گرفتن خواهران و برادران در یک مکان، حضور کم رنگ براداران در اعتکاف، اطلاع رسانی‌های ضعیف را برخی از آسیب‎های اعتکاف استان برشمرد.

حجت‎الاسلام میربد با بیان اینکه اعلام آمار جزئی معتکفان نیز خود به نحوی می تواند آسیب تلقی شود، تصریح کرد: اگر چه آمار معتکفان در قالب ساختار و ستاد باید دقیق و شفاف باشد اما رسانه‎ای شدن آن نیز می‌تواند آسیب ها را در سال آینده به همراه داشته باشد که باید در این گونه امور با دقت بیشتر عمل شود.

وی اظهارکرد: یکی از آسیب‎های اعلام آمار معتکفان این خواهد بود که اگر در سال های آینده بنا به دلایل زمانی تعداد معتکفان کمتر از میزان فعلی شود برخی‎ها از آن به عنوان ابزار برای جو سازی‌ها علیه انقلاب استفاده خواهند کرد.

captcha