زکات؛ پل ارتباطی مردم با حکومت اسلامی
کد خبر: 1407158
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۸

زکات؛ پل ارتباطی مردم با حکومت اسلامی

گروه اجتماعی: سرپرست کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: زکات پل ارتباطی مردم با حکومت اسلامی است چراکه با این مهم هم معضلات جامعه حل شده و هم فریضه الهی ادا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کردستان، حسین انواری، سرپرست کمیته امداد امام خمینی دیروز، 25 اردیبهشت ماه در همایش آموزشی توجیهی مبلغان و تجلیل از مؤثرین زکات در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی مریوان اظهار کرد: سه رکن نماز، زکات و امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ادا نشده است.
وی افزود: اگر این گونه تصور کنیم که نماز یک عطش تمام نشدنی و نیاز مخلوق به خالق است، زکات نیاز مخلوق به مخلوق است و امر به معروف و نهی از منکر یک مسئولیت همگانی است و برای نزدیکی به خداوند، پرهیز از بدی‌ها و تشویق به خوبی‌هاست.
سرپرست کمیته امداد امام خمینی(ره) اعلام کرد: زکات پل ارتباطی مردم با حکومت اسلامی است، چراکه با این مهم هم معضلات جامعه حل شده و هم فریضه الهی ادا می‌شود.
وی با اشاره به اینکه زکات حلقه اتصال مردم به نظام اسلامی دانست وعنوان کرد: این فریضه الهی یک نوع سرمایه‌گذاری در ترویج دین الهی و اسلام ناب محمدی (ص) است.
انواری با اعلام اینکه زکات یکی از ارکان دین اسلام است که با تأخیر سامان خود را پیدا کرد و مسئله امر به معروف و نهی از منکر هنوز مهجور مانده است، افزود: در بحث امر به معروف و نهی از منکر هنوز عقب هستیم و به آن حق قابل قبول نرسیده‌ایم.
وی  با اشاره به اینکه زکات برای ادای تکلیف الهی است و باید با قصد قربت باشد چراکه اگر برای ریا باشد قابل قبول نیست، بیان کرد: آنچه که دل‌های مردم را به هم متصل می‌کند می‌تواند در حلقه زکات مستتر باشد و این مصداق پل ارتباطی را عینیت می‌بخشد.
انواری همچنین به ویژگی‌های زکات‌دهنده و جمع‌کننده زکات اشاره کرد و افزود: کسی که زکات می‌گیرد، دلربایی می‌کند لذا باید با ادب، بدون تهدید، با بسم‌الله، با احترام و اعتماد با مؤدی زکات برخورد کند. کسی هم که زکات می‌دهد با خدا معامله می‌کند و بهترین قسمت از مال خود را در این راه پرداخت می‌کند.
وی یکی دیگر از موضوعات در بحث زکات را اذن اخذ و توزیع زکات خواند و گفت: رهبری به عنوان ولی، جمع‌آوری و پرداخت زکات را به ائمه جمعه و جماعات و هزینه‌کرد آن را در همان منطقه و محل تفویض کرده است.
سرپرست کمیته امداد امام خمینی(ره) ادامه داد: ما زکات را با شرط و شروط پرداخت نمی‌کنیم، اما دولت اسلامی در بستر زکات سرمایه‌گذاری خواهد کرد تا زمینه آبادانی مناطق محل پرداخت زکات را فراهم سازد.
وی در پایان زکات را عامل اتصال دل‌ها به همدیگر عنوان کرد و یادآور شد: ابعاد اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و تربیتی در عنصر زکات نهفته است که باید این موارد از سوی روحانیت و ماموستاها برای مردم تبیین شود.

captcha