برگزاری دوره آموزشی «تعریف، مبانی و روند تولید دانش‌های دین‌بنیان»
کد خبر: 1370620
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۲

برگزاری دوره آموزشی «تعریف، مبانی و روند تولید دانش‌های دین‌بنیان»

گروه اندیشه: مؤسسه گسترش مطالعات علم دینی صدرا دوره آموزشی «تعریف، مبانی و روند تولید دانش‌های دین‌بنیان» را با حضور استاد علی امینی‌نژاد برگزار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، مؤسسه گسترش مطالعات علم دینی صدرا در راستای بررسی تلاش‌های متفکران معاصر در حوزه علم دینی، دوره آموزشی «تعریف، مبانی و روند تولید دانش‌های دین‌بنیان» را با حضور استاد علی امینی‌نژاد از اساتید برجسته حوزه علمیه قم  برگزار می‌کند.
بهره‌گیری دقیق از عقل و نقل به عنوان  منابع معتبر دینی در شناخت عرصه‌های مختلف معرفتی، نیازمند داشتن روش دقیق و شناخت جایگاه و نحوه تعامل مراتب مختلف عقل و حوزه‌های مختلف نقل با یکدیگر است.
در طول تاریخ بیش از هزار ساله تفکر و تفقه اسلامی، در جهت دستیابی به فهم صحیح اسلام و راهیابی به زوایای فقه، روش تفقه و تأمل در متون اسلامی و نحوه بهره‌گیری از عقل، که "اصول فقه" نامیده می‌شود، گسترش عمیق و دقیقی یافته است، به گونه‌ای که شاید بتوان گفت از نظر بررسی و نقد مداوم و تکامل بی‌وفقه در مقایسه با سایر شاخه‌های علوم، بی‌نظیر و منحصر به فرد است.
در حوزه اسلامی، در میان علوم مختلف، این روش به طور ویژه، در علم فقه به کار برده شده و در اصول فقه به عنوان روش‌شناسی علم فقه بیان شده است؛ حال آنکه همه معارف در توسعه و تکامل خود، متناسب با موضوعشان نیازمند بهره‌گیری از روشی هستند که بتواند از عهده جمع بین عقل و نقل برآمده و این دو منبع معرفتی را در خدمت توسعه آن علم به کار بندند.
با این حال، روش ویژه اصول فقه که به عنوان یک روش پیشرفته شناخته می‌شود، صرفاً در خدمت فقه فردی قرار گرفته و ظرفیت‌های بالفعل و خصوصاً بالقوه آن در حوزه‌های مختلف نظری مورد واکاوی قرار نگرفته است.
اینک در منازعه نظری روی داده و در تقابل دیدگاه اسلامی و سکولار، پرداختن به ظرفیت‌های اصول فقه و بهره‌گیری از آن در خصوص موضوعات و مسائل جدید اهمیتی دوچندان یافته است و تلاش‌هایی نیز در این راستا  شکل گرفته است.
با توجه به همین مهم است که دوره آموزشی «تعریف، مبانی و روند تولید دانش‌های دین‌بنیان» توسط مؤسسه علم دینی برگزار می‌شود.
اطلاعات بیشتر و شرایط ثبت‌نام متعاقباً اعلام می‌شود.

captcha