راه‌اندازی رشته قرآن و سلامت در وزارت بهداشت/ جذب دانشجوی دانشکده طب و دین از سال آینده
کد خبر: 1358731
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۱
کوهپایی خبر داد:

راه‌اندازی رشته قرآن و سلامت در وزارت بهداشت/ جذب دانشجوی دانشکده طب و دین از سال آینده

گروه سلامت: معاون دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به طراحی رشته‌های قرآن و سلامت، فقه پزشکی، سبک زندگی اسلامی و مبلغان سلامت برای دانشکده جدید طب و دین، گفت: این دانشکده برای نخستین بار در کشور راه‌اندازی خواهد شد و از بهمن‌ماه 93 اقدام به جذب دانشجو خواهد کرد.


علیرضا کوهپایی، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی قم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در تشریح آخرین وضعیت راه‌اندازی دانشکده طب و دین به تدوین سرفصل‌های چندین رشته جدید اشاره کرد و گفت: این دانشکده نیز می‌تواند مانند سایر مراکز به ارائه دروسی همچون اخلاق پزشکی بپردازد، ولی وزارت بهداشت درصدد است تا با توجه به اینکه مجوز دانشکده طب و دین را ارائه‌ کرده است شهر قم نیز به صورت ویژه عمل کند و رشته‌‌های جدیدی را طراحی تا براساس کریکولوم جدید دانشجو جذب کند.



معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی قم یادآور شد: در وزارت علوم رشته‌ قرآن و سلامت 10 سالی‌ست که به صورت مصوب اجرا می‌شود که درصددیم برای این رشته تعاریف جدیدی با دیدگاه سلامت محوری در نظر بگیریم و برای نخستین بار این رشته را در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی راه‌اندازی کنیم.



راه‌اندازی رشته فقه پزشکی و سبک زندگی اسلامی



کوهپایی از راه‌اندازی فقه پزشکی سخن به میان آورد و افزود: با توجه به مسائل فقهی که هر روزه در حوزه پزشکی و بیمارستانی و مسائل مرتبط امور فقهی بیماران اتفاق می‌افتد مجموعه نیز در حال برنامه ریزی برای راه‌اندازی چنین رشته‌ای است.



وی همچنین به راه‌اندازی رشته سلامت جنسی و سبک زندگی اسلامی اشاره کرد و گفت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و وجود 30 مرکز آکادمیک در شهر قم به راحتی می‌‌توان لینک ارتباطی مناسبی را برقرار کنیم تا اساتید این مراکز تدریش بخشی از دروس مرتبط با سبک زندگی را بر عهده بگیرند.



طراحی رشته مبلغان سلامت برای روحانیون مبلغ



کوهپایی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به طراحی رشته مبلغان سلامت در مقطع کارشناسی ارشد، تصریح کرد: مبلغان سلامت روحانیونی هستند که علوم دینی را فرا گرفته‌اند و قرار به عنوان مبلغ در مسائل دینی به تبلیغ بپردازند، چنین افرادی معمولا در مناسبت‌های مختلف مسائل سلامت را در کنار مسائل دینی مطرح می‌کنند.



دانشجویان نخبه پزشکی بدون کنکور رشته‌های دانشکده را سپری خواهند کرد



معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی قم با تاکید بر اینکه اغلب این رشته‌ها برای مقطع phd است، اضافه کرد: دانشگاه درصدد است افرادی وارد این حوزه شوند که تاثیر گذار و جزو دانشجویان نخبه پزشکی باشند، بنابراین در تلاشیم تا افراد نخبه بدون کنکور رشته‌های دانشکده طب و دین را نیز در کنار دروس پزشکی خود انتخاب کنند.



نشر این رشته‌ها در تمامی دانشگاه‌ها و استان‌های کشور



وی با تاکید بر اینکه در تلاشیم تا بدون فراخوان شرایطی را فراهم کنیم که این افراد هیئت علمی دانشگاه‌‌ها نیز بشوند تا به خوبی بتوانند مباحث مرتبط با علوم دینی را در حوزه سلامت پیگیری کنند، خاطرنشان کرد: از این طریق در تلاشیم تا به هدف خود به منظور نشر این رشته‌ها در تمامی دانشگاه‌ها و استان‌های کشور دست پیدا کنیم.



جذب دانشجو در دانشکده طب و دین تا یک سال آینده



کوهپایی با بیان اینکه پس از آماده سازی سرفصل‌ها به منظور تصویب رشته و جذب دانشجو مباحث به وزارت بهداشت ارائه خواهد، اظهار کرد: دانشکده تقریبا راه اندازی شده و ما درصدد جذب هیئت علمی متناسب در رشته‌های مربوطه هستیم که با آماده سازی مسائل یاد شده مطمئنا تا جذب دانشجو یک سال فاصله داریم و احتمالا از بهمن‌ماه 93 یا نهایتا مهرماه 94 این برنامه جدید را برای دانشگاه‌های علوم پزشکی راه‌اندازی خواهیم کرد.



معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی قم در بخش پایانی سخنان خود گفت: مطمئنا فارغ التحصیلان چنین رشته‌های کسانی هستند که هم رشته قرآن و سلامت را خوانده و هم سابق بر این پزشک عمومی بوده، بنابراین این فرد بهرت می‌تواند مسائل دینی را به دانشجویان آموزش بدهد.

captcha