شورای عالی فضای مجازی آینده‌نگر شبکه‌های اجتماعی باشد
کد خبر: 1358701
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۵
یک کارشناس فضای مجازی:

شورای عالی فضای مجازی آینده‌نگر شبکه‌های اجتماعی باشد

گروه فضای مجازی: یک کارشناس فضای مجازی گفت: شورای عالی فضای مجازی باید اتفاقاتی که در آینده قرار است رخ دهد را پیش‌بینی کند و از ابزارها، نظرها و کارهای خاصی را انجام دهد تا دچار آفت نشویم.


سعید مشهدی، کارشناس فضای مجازی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، استفاده از شبکه‌های اجتماعی را اجتناب‌ناپذیر دانست و اظهار کرد: برای زمان امروز ممکن است در آینده، تکنولوژی و شرایطی پیش بیاید که اشرافی به آن نداشته باشیم کما اینکه اشرافی به شبکه‌های اجتماعی نداشتیم اما امروز شاهد این موضوع هستیم که استفاده از شبکه‌های اجتماعی امری اجتناب‌ناپذیر است و بهترین کار ممکن برخورد مناسب با این شبکه‌هاست.



وی افزود: در حوزه شبکه‌های اجتماعی باید کار بزرگ‌تری انجام شود، اگر امروز شاهد بروز مشکلاتی در شبکه‌ها هستیم به واسطه این بوده کاربرانی وارد شبکه‌ها شده‌اند که دغدغه‌های خاص خود را دارند و اگر ما بسیج شویم و در این فضا فعالیت کنیم قطعا این خلأ برای کاربران پر می‌شود.



این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: یکی از دلایل حضور جوانان در این شبکه‌ها، وجود خلأ در شبکه‌های اجتماعی داخلی است و ما نتوانستیم این خلأ را در شبکه‌های اجتماعی پر کنیم و هر کسی به سوی سبکی رفته است.



فرهنگ استفاده مناسب باید پیش از ورود تکنولوژی اطلاع‌رسانی شود



وی بیان کرد: ما به لحاظ تکنولوژی، عقب هستیم و معمولا زمانی که تکنولوژی را وارد کشور می‌کنیم، فرهنگ استفاده از آن را نمی‌دانیم برای مثال تلفن همراه زمانی که وارد کشور شد به دلیل نداشتن فرهنگ استفاده درست، مشکلاتی را شاهد بود اما با گذشت سال‌ها از ورود این تکنولوژی، بخشی از مشکلات موجود کاهش یافت و هم‌اکنون مشکل خاصی نداریم.



مشهدی اظهار کرد: رویکرد ما برای مواجهه با شبکه‌های اجتماعی، تغییر استراتژیکی در تعاملا فضای مجازی است و پیش از این موضوع هم باید فرهنگ استفاده از شبکه‌ها را داشته باشیم.



وی یادآور شد:متأسفانه ما شبکه‌های اجتماعی را دیر رصد می‌کنیم و بها نمی‌دهیم و پس از آنکه اتفاقی رخ داد و زمانی که خلع سلاح تازه نسبت به موضوع ورود می‌کنیم و بعضا گارد می‌گیریم.



این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: قبل از آنکه تکنولوژی وارد کشور می‌شود باید آسیب‌شناسی کنیم، موانع، مشکلات، راهکارهای مقابله و نیازهای آن را شناسایی کنیم تا بعدها مانع از بروز مشکلات آن شویم.



وی یادآور شد: برای مثال تا چه اندازه روی شبکه اجتماعی فیس بوک کار کرده‌ایم؟ آیا فیلترینگ راه حل مناسبی است؟ قطعا راه مناسبی نبوده و حتی یک پله بدتر می‌شود چرا که افراد بعضا به دنبال فیلترشکن می‌روند و از این راه به فعالیت ادامه می‌دهند.ما باید به جای اجرای فیلترینگ باید سیاست کاری‌مان را تغییر دهیم. زمانی شبکه‌های اجتماعی همچون فیس بوک روی کار بود و هم‌اکنون شاهد ورود شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر تلفن همراه هستیم. این‌ تکنولوژی‌ها باید از هم‌اکنون رصد شوند.



شورای عالی فضای مجازی اندرخم یک کوچه است



مشهدی اظهار کرد: متأسفانه شورای عالی فضای مجازی، اندرخم یک کوچه است و هنوز نیامده‌اند که شبکه‌های اجتماعی را رصد کنند درحالی که مقام معظم رهبری این رسالت را برعهده شورا گذاشته است. شورای عالی فضای مجازی باید اتفاقاتی که در آینده قرار است رخ دهد را پیش‌بینی کند و از ابزارها، نظرها و کارهای خاصی را انجام دهد تا دچار آفت نشویم.



وی یادآور شد: نباید به شورای عالی فضای مجازی به عنوان مجوز دادن نگاه کنیم بلکه باید شورا مغز متفکر و آینده پژوه فضای مجازی به ویژه شبکه‌های اجتماعی باشد که متأسفانه شورا به این نقطه نرسیده است و باید کارکردها را رصد و سپس آسیب‌شناسی کند.



توسعه تکنولوژی بومی یکی از راه‌های مقابله با آفت‌هاست



مشهدی اظهار کرد: یکی دیگر از راه‌های مقابله با آفت‌ها در شبکه‌های اجتماعی، توسعه تکنولوژی بومی است البته این تنها راه نیست. هم می‌توان شبکه‌ داخلی و هم می‌توان شبکه خارجی داشت و از آن بهره‌مند شد.



وی افزود: شبکه‌های اجتماعی شمشیر دو لبه‌ای است که هم‌ می‌توان علیه خود و هم  علیه دشمن استفاده کرد بنابراین می‌توانیم از همان فیس‌بوک که این روزها برای مقابله با آن تلاش می‌کنیم، می‌توانیم علیه دیگران استفاده کنیم.



این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: ما می‌توانیم نیروهای فعال را وارد شبکه‌های اجتماعی کنیم تا در آنجا به فعالیت بپردازند و به مرور سطح فرهنگ استفاده از آن را در جامعه افزایش دهیم.

captcha