پرداخت زکات باید به‌صورت فرهنگ در‌بیاید
کد خبر: 1343717
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۵
حجت‌الاسلام تقوی:

پرداخت زکات باید به‌صورت فرهنگ در‌بیاید

گروه اجتماعی: ریاست شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور با بیان اینکه پرداخت زکات باید به‌صورت فرهنگ در‌بیاید، گفت‌: مطرح شدن زکات در شورای فرهنگ عمومی شهرستان‌ها می‌تواند یک گام مهم در افزودن پرداخت زکات به سبد فرهنگی مردم باشد.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، حجت‌الاسلام و‌المسلمین سیدرضا تقوی، ریاست شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور امروز، 26 آذر‌ در همایش بررسی عملکرد و تجلیل ازبرترین‌های زکات استان فارس با بیان اینکه پرداخت زکات باید به‌صورت فرهنگ در‌بیاید، گفت‌: مطرح شدن زکات در شورای فرهنگ عمومی شهرستان‌ها می‌تواند یک گام مهم در افزودن پرداخت زکات به سبد فرهنگی مردم باشد.



وی با بیان اینکه حاکمیتی بودن زکات تفاوت آن با سایر احکام دینی این است، تصریح کرد: زکات از اموال ولی فقیه است که باید راه‌های مصرف آن کاملاً مشخص شود و به‌ همین دلیل است که در شهرستان‌ها و استان‌های سراسر کشور نمایندگان ولی‌ فقیه را در محوریت امور جمع‌آوری و خرج زکات قرار داده‌اند.



حجت‌الاسلام تقوی اظهار کرد: هر کسی در کشور نمی‌تواند زکات را جمع‌آوری کند و عامل جمع‌آوری کردن زکات باید برای کار خود حکم داشته باشد که همه مبالغ زیر‌نظر ولی فقیه جمع‌آوری شده و با حکم حاکمیت جامعه اسلامی راه‌های خرج آن مشخص شود.



رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور افزود: حاکمیت جامعه اسلامی موظف است زمینه‌های اجرای احکام اسلام را آماده کرده و با تبلیغ و ترویج آن حکومت اسلامی را در بین مردم نشر و گسترش دهد.



وی ابراز کرد: از آن‌جا که مردم ما مردمی دین‌دار بوده و به احکام دینی پایبند هستند خود برای پرداخت زکات مراجعه کرده و با اخلاص آن را به حاکمیت تحویل می‌دهند و در این راه ائمه جمعه که زیرمجموعه دستگاه‌های مقام معظم رهبری هستند، باید سیاست‌های مقام معظم رهبری را تبیین و پیاده‌سازی کنند.



حجت‌الاسلام تقوی خاطرنشان کرد: برای اینکه مقولات ارزشی به فرهنگ تبدیل شود باید آن را در جامعه مطرح کرد که در مرحله اول با تبدیل شدن آن به عادت زمینه تبدیل آن به فرهنگ را آماده کنیم.



این مقام مسئول با بیان اینکه برای فرهنگ‌سازی در وهله اول باید ساختار سازی کرد، گفت: روحانیت یک جامعه فرهنگ‌زا بوده که توانسته‌اند به‌صورت مجموعه‌ای عمل کنند و در این راه مراجع تقلید در رأس بوده و مدرسان حوزه، مبلغان دین و ائمه جماعات در مرتبه بعد قرار دارند و اگر این جامعه بزرگ در کشور در مورد موضوع خاصی فعالیت‌های خود را گسترش دهند به‌راحتی می‌توانند فرهنگ‌سازی کنند.



وی تأکید کرد: آثار پرداخت زکات را برای مردم بازگو کنیم تا جامعه آگاه شود که پول پرداختی زکات کجا مصرف شده است و مردم به عینه ببینند که پرداخت زکات در پیشبرد جامعه و فقرزدایی اثر داشته است.

captcha