تعیین ضابطه تمایلات نفسانی؛ راهکار ماندن در مسیر امام حسین(ع)
کد خبر: 4075787
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۵:۵۳

تعیین ضابطه تمایلات نفسانی؛ راهکار ماندن در مسیر امام حسین(ع)

سخنران هیئت خادم‌الرضا(ع) با تأکید بر لزوم ایجاد ضابطه برای تمایلات و خواسته‌های نفسانی، گفت: یکی از راهکارها برای ماندن در مسیر امام حسین(ع) تعیین ضابطه برای خواسته‌های نفس است. زیرا نفس بدون ضابطه سیری‌ناپذیر بوده و اگر محدودیتی برای آن قائل نشویم ما را گمراه خواهد کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین هادی الیاسی، سخنران هیئت خادم‌الرضابه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین هادی الیاسی، سخنران هیئت خادم‌الرضا(ع)، 12مردادماه در مراسم عزاداری شب ششم محرم هیئت خادم‌الرضا(ع) که در ورزشگاه شهید حیدریان قم برگزار شد، حرکت در کنار امام حسین(ع) را با قبول قلبی ولایت ایشان قابل تحقق دانست و گفت: در این مسیر باید از ترس نسبت به آینده گذشت و از نگرانی‌های کاذب عبور کرد. چرا که یکی از حیله‌های شیطان ترساندن ما از فقر است.

وی ادامه داد: گذشتن از لذت‌ها یکی دیگر از راهبردها برای ماندن در کنار امام حسین(ع) است؛ البته نه هر لذتی، بلکه لذت هایی که ما را شیفته و وابسته دنیا کند.

استاد حوزه علمیه قم اضافه کرد: عبدالله ابن مطیع از امام حسین(ع) پرسید که چرا به سمت کوفه می‌روید؟ امام در پاسخ فرمودند مردم کوفه با من بیعت کرده‌اند و من باید نسبت به آن متعهد باشم و به آنجا بروم. سپس عبدالله گفت آقا من باغی دارم که چاه آن خشک شده است، آیا می‌توانید برای من دعا کنید این چاه آباد شود؛ امام حسین(ع) برای او دعا کرد و آب از دل چاه جوشید که عبدالله تشکر فراوان کرد، سپس حضرت از او پرسید آیا عبدالله با من به کوفه نمی‌آیی؟ عبدالله در پاسخ گفت من هنوز از سایه درخت‌های این باغ لذت نبرده‌ام.

وی بزرگنمایی لذت‌های کاذب را یکی از حربه‌های شیطان دانست و گفت: نفس انسان تنوع‌طلب و سیری‌ناپذیر است؛ همانطور که می‌بینیم انسان معاصر به دلیل همین تنوع‌طلبی در تلاش است زندگی در کرات دیگر را هم تجربه کند.

الیاسی ابن ملجم مرادی را یکی از افراد بیعت کننده با امیرالمؤمنین(ع) برشمرد و تصریح کرد: این فرد سه بار در یک مجلس با امیرالمؤمنین علی(ع) بیعت کرد ولی در همان جا آن حضرت به او فرمود که تو قاتل من هستی؛ زندگی ابن ملجم برای همه ما بسیار عبرت آموز است و با بررسی آن به روشنی می‌توان فهمید که انسان با دل بستن به دنیا می‌تواند از کجا به کجا کشیده شود.

وی با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) افزود: ایشان می‌فرمایند دشمن‌ترین دشمن تو نفس توست. یعنی نفس ما می‌تواند از شیطان نیز بدتر شود.

سخنران هیئت خادم الرضا(ع) بیان کرد: برای کنترل نفس باید قبل از هرروز اعمال و گفتار خود را حسابرسی کنیم؛ اگر هرروز حسابرسی نفس را در زندگی خود پیاده کنیم و هرشب قبل از خواب این عمل را انجام دهیم رشد معنوی خود را شاهد خواهیم بود.

وی گفت: اسلام مخالف لذت بردن ما نیست؛ اما با لذت‌های حرام مخالفت دارد. لذت بردن‌های حلال و مباح هیچ مشکلی ندارند، اما لذت‌های مکروه می‌توانند زمینه حرام را فراهم کرده و موجب ضلالت ما شوند.

الیاسی اظهار کرد: اگر ما از دیدن کار حرام شخصی دیگر لذت ببریم، این امر زمینه را برای ارتکاب آن از سوی خود ما نیز فراهم می‌کند.

وی با تأکید بر لزوم ایجاد ضابطه برای تمایلات و خواسته‌های نفسانی، تصریح کرد: یکی دیگر از راهکارها برای ماندن در مسیر امام حسین(ع) تعیین ضابطه برای خواسته‌های نفس است. زیرا نفس بدون ضابطه سیری‌ناپذیر بوده و اگر محدودیتی برای آن قائل نشویم ما را گمراه خواهد کرد.
این استاد حوزه علمیه گفت: قرار دادن جریمه برای اعمال حرام و اشتباه یکی دیگر از راهبردها در کنترل نفس است؛ مرحوم آیت الله العظمی بروجردی برای عصبانیتش جریمه گذاشته بود و یک بار که بر سر یکی از شاگردانش صدای خود را بلند کرد در مقابل آن برای کنترل نفسش سه روز روزه گرفت.

وی با اشاره به اینکه اگر ما از نفس خود مراقبت کردیم تمایلات نفسانی ما را از همراهی با امام محروم نخواهد کرد، یادآور شد: شب عاشورا که امام حسین(ع) به یارانشان فرمودند هرکس فردا اینجا باشد به شهادت خواهد رسید، حضرت قاسم بن الحسن(ع) نزد ایشان آمد و پرسید آیا فردا من هم به شهادت می‌رسم؟ امام در پاسخ از او پرسید در نظر تو شهادت چگونه است؟ قاسم گفت «احلی من العسل»؛ از عسل شیرین‌تر است. این نشان از عدم وابستگی حضرت قاسم به لذات دنیوی و همراهی کامل او با امامش دارد. امام حسن مجتبی(ع) خودشان مظلوم بودند و فرزندان‌شان نیز با مظلومیت در دشت کربلا به مقام رفیع شهادت رسیدند.

انتهای پیام
captcha