برگزاری پنل جامعه‌شناسی کنفرانس «نقش یافته‌های نوین در مناسبات دین و خانواده» در قم
کد خبر: 4041841
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۷

برگزاری پنل جامعه‌شناسی کنفرانس «نقش یافته‌های نوین در مناسبات دین و خانواده» در قم

پنل جامعه‌شناسی کنفرانس بین‌المللی «نقش یافته‌های نوین در مناسبات دین و خانواده» 18 اسفندماه برگزار شد و سخنرانان داخلی و خارجی به ارائه مقاله پرداختند.

پنل جامعه‌شناسی کنفرانس بین‌المللی «نقش یافته‌های نوین در مناسبات دین و خانواده»به گزارش ایکنا از قم، پنل جامعه‌شناسی کنفرانس بین‌المللی «نقش یافته‌های نوین در مناسبات دین و خانواده»، روز گذشته، 18 اسفندماه در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به صورت حضوری و مجازی برگزار شد که 2 سخنران خارجی و 6 سخنران ایرانی به ارائه مقاله پرداختند.

نخستین مقاله از سوی حجت‌الاسلام محمد داوری، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با عنوان «انتخاب همسر با دیدگاه جوانان امروزی و مقایسه آن با الگوی ارائه شده از منظر اهل بیت(ع)» ارائه شد.

وی در این مقاله اشاره کرد: چنانچه انتخاب همسر با شناخت مناسب انجام گیرد، مفید است و اگر با شناخت دقیق انجام نگیرد و منجر به عدم سازش شود، طلاق رخ می دهد. در پژوهش‌های انجام گرفته جوانان نسبت به فرزندآوری، باکره بودن، کم مهریه بودن، کدبانو بودن و سلامتی از اعتیاد و همتایی فرهنگی رأی کمتری دادند و برای جوانان امروز سلامت فکری روانی و شباهت طرز فکر، اولویت اول بوده است.

دومین مقاله از سوی سیدمحمود نجاتی‌حسینی، مدیر گروه انجمن انسان‌شناسی ایران با عنوان «امر دینی و نهاد اجتماعی خانواده» ارائه شد.

وی در این مقاله عنوان کرد: دو دسته از سوره‌های قرآن کریم در این خصوص قابل استفاده هستند، نخست سوره‌های کلیدی و دوم سوره‌های پیرامونی از جمله آل عمران، اسرا، طه، فرقان و سوره‌های دیگر. با مراجعه به آیات قرآن کریم خوشه عوامل مرتبط با مسائل نهاد خانواده در قرآن شکل می‌گیرد که سبک زندگی زنان، تابو ازدواج مؤمنان با مشرکان، تغذیه فرزندان، نفقه همسران مادر شده، مهریه، چالش ازدواج مجدد و حریم خصوصی خانواده بخشی از این موارد است.

حجت‌الاسلام حسین بستان، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در سومین مقاله با عنوان «بازدارندگی خانواده در برابر عرفی شدن جامعه» اظهار کرد: طبق مبانی نظری لذت‌گرایی جنسی عامل مسلط و ضد دین‌داری است و هر چه انسان به شهوات توجه کند، این امر ضد دینداری است و عرصه را بر دینداری تنگ می‌کند. خانواده جلوی لذت‌گرایی جنسی خارج از چارچوب و غیر مشروع را می‌گیرد و لذت‌گرایی جنسی که عامل افول دینداری است، کاهش می‌یابد.

چهارمین مقاله با عنوان «از اهل به خانواده؛ تغییر مفهومی خانواده در نگرش اندیشمندان دینی معاصر» از سوی مجید دهقان، عضو هیئت علمی پژوهشگاه زن و خانواده ارائه شد.

وی اظهار کرد: واژه‌هایی که برای پدیده‌های اجتماعی به کار می‌رود، بازتاب نگرش فرهنگی به پدیده‌هاست. یکی از واژه‌هایی که در فرهنگ دینی تغییر یافته واژه‌ای است که به خانواده اشاره داشته است.

پنجمین مقاله از سوی پروفسور برایان اس ترنر با عنوان «سومین گذار جمعیتی دلالت‌هایی برای زنان و دین» ارائه شد که در این مقاله آمده است: هزینه‌های بالا و همچنین علاقه‌ای که مردان به کنترل زنان در انجام کارهای منزل دارند، در فرزند آوری موثر بوده است. دین عاملی برای رشد جمعیت نیست و به عنوان سد محسوب نمی‌شود.

وی کاهش نرخ رشد جمعیتی در ایران را تراژدی خواند و گفت: نرخ زاد و ولد در ایران به صورت ویژه کاهش یافته است که برای حل این مسئله باید بر افزایش دین‌محوری تلاش کرد چراکه هر چه رفتارهای مبتنی بر دین بیشتر باشد، گزارش‌ها نشان داده که نرخ باروری نیز بیشتر شده است.

ششمین مقاله از سوی سمیه خراسانی، عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده با عنوان خانواده اسلامی و چالش مردانگی فرهنگی مطرح شد. در این مقاله اشاره شده است: مطالعات مردان بر پایه سه رویکرد بررسی می‌شود که در رویکرد طبیعت محور مردانگی بر اساس سیستم بیولوژیک است و اصل مطالعات مردان بر این است که تفاوتی میان بدنیا آمدن زن و دیدگاه زنانه وجود ندارد. چهار فرم روانشناختی مرد از نگاه مردان، مرد از نگاه زنان، زن از نگاه مرد و زن از نگاه زن وجود دارد که بر اساس این دیدگاه زنان، مردان را از ناحیه نگاه مردانه می‌شناسند؛ مردان از منظر نگاه مطالعاتی جدید ناتوان از همدلی عملی، ناتوان از همدلی عاطفی، غریبگی از عواطف، تجربه خشونت و ابراز عواطف مراقبتی از طریق رابطه جنسی هستند.

مجید صالحیان در ارائه هفتمین مقاله در خصوص «نقش خانواده دین‌مدار در گسترش امنیت و سرمایه اجتماعی» اظهار کرد: دین به عنوان نظام اعتقادی سازمان‌یافته همراه با مجموعه‌ای از آیین‌نامه‌ها تعریف شده است که تعیین‌کننده شیوه پاسخ‌دهی افراد به تجارب زندگی است. در همه ادیان به رغم تفاوت‌هایی که در جزئیات دارند عرصه‌های مشترکی وجود دارد که دینداری در آن متجلی می‌شود. این عرصه‌ها که می‌توان آن‌ها را ابعاد مرکزی دینداری به حساب آورد، عبارت است از ابعاد اعتقادی، عاطفی یا تجربی، پیامدی یا استنتاجی و مناسکی یا اعمال دینی.

آخرین مقاله توسط طاهر اولوچ، پژوهشگر حوزه فلسفه از ترکیه با عنوان «اهمیت و کارکردهای خانواده در فرهنگ اسلامی سنتی» مطرح شد.

وی در این مقاله اظهار کرد: برخی خانواده را ساختاری مقدس می‌دانند، هدف در مقاله ارائه چالش‌های موجود شناختی است که برای بشر در اثر تغییر الگوی خانواده پیش می‌آید. خانواده نهادی است که در تربیت فرزندان موثر است، اساس خانواده ابتدا روابط زناشویی بین زن و مرد است و در کنار آن اعضای جدید به جامعه وارد می‌کند، دوم اینکه خانواده نیازهای جنسی افراد را تأمین و مدیریت اقتصادی در جامعه ایجاد می‌کند.

انتهای پیام
captcha