بدگمانی به یکدیگر از جمله موانع تقریب مذاهب و ادیان است
کد خبر: 3922551
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۲
حجت‌الاسلام صادق‌نیا:

بدگمانی به یکدیگر از جمله موانع تقریب مذاهب و ادیان است

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: در دانشگاه ادیان و مذاهب نمی‌خواهیم سبب تغییر دین کسی شویم و نیتمان گفت‌وگوی بین این ادیان برای رفع سوء تفاهم‌ها و اختلافات است‌، زیرا بدگمانی به یکدیگر از جمله موانع تقریب مذاهب و ادیان به شمار می‌رود.

بدگمانی، نسبت به یک‌دیگر از جمله موانع تقریب مذاهب و ادیان است

حجت‌الاسلام والمسلمین مهراب صادق‌نیا، عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب، در گفت‌وگو با ایکنا از قم، با اشاره به این‌که بدگمانی به یکدیگر از جمله موانع تقریب مذاهب به شمار می‌رود، اظهار کرد: 25 سال پیش، که دانشگاه ادیان و مذاهب شکل گرفت، این بدگمانی شدیدتر بود و پیروان ادیان مختلف همدیگر را از پشت پنجره‌های کدر و مات رصد می‌کردند اما امروزه تا حدودی شفاف‌تر شده‌ است.

صادق‌نیا تصریح کرد: امروزه مکدر بودن پنجره‌ها و تصور نادرست ادیان درباره یکدیگر همچنان وجود دارد؛ تبلیغات دشمنان و بدخواهان اسلام مانع بسیار بزرگی برای تقریب ادیان است، زیرا بدخواهان تلاش می‌کنند تا با تکیه بر پاره‌ای از نقل قول‌های کم و نادر، فضای کلی اسلام و عالم تشیع را بد جلوه دهند. دشمنان اسلام قصد دارند نشان دهند که یهودیت و اسلام، شیعه و سنی و مسیحیت و اسلام نمی‌توانند با یکدیگر گفت‌وگو کنند.

استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب در ارتباط با تاثیر دولت‌ها در تقریب ادیان و مذاهب بیان کرد: کسانی که در جوامع دیگر زندگی می‌کنند اگر دولت آن جامعه با دولت حاکم در جمهوری اسلامی ایران مخالف باشد، ذهنیت دولت به مردم سرایت می‌کند، اما مهم این است که با ورود دانشجویان و اساتید آن جامعه به دانشگاه ادیان و مذاهب متوجه می‌شوند که تبلیغات دولت آن‌ها علیه ایران کاذب و منفی است.

وی تنها راهکار رفع موانع در تقریب مذاهب را ادامه دادن راهی دانست که تا امروز دانشگاه ادیان و مذاهب پیموده است و گفت: بهترین کار این است که از نظر علمی و فرهنگی پیروان ادیان گفت‌وگو کنند تا این ذهنیت منفی آرام آرام برطرف شود. البته محدودیت‌هایی که در گذشته در گفت‌وگوی بین ادیان وجود داشت رفع شده‌ است. همچنین، یکی از گفتمان‌های دانشگاه ادیان و مذاهب، وحدت بین شیعه و سنی بوده که به صورت مطلوب در حال انجام است. گفتمان دیگر این دانشگاه گفت‌وگوی بین ادیان است. ما نمی‌خواهیم یهودیان یا مسیحیان را مسلمان کنیم و نیت ما گفت‌وگوی بین این ادیان برای رفع سوء تفاهم‌ها و اختلافات ‌است. اگر تاریخ تأسیس دانشگاه ادیان و مذاهب را با وضعیت فعلی مطالعات ادیان در جامعه ایران مقایسه می‌کنیم، متوجه نقش این دانشگاه برای رشد مطالعات در مورد ادیان خواهیم شد.

صادق‌نیا با اشاره به اینکه سال 75 زمان شروع مطالعات ادیان در دانشگاه ادیان و مذاهب بود که متن روشن و ذهنیت درستی در مورد ادیان وجود نداشت و ذهنیت منفی بسیار زیاد بود، گفت: در آن زمان مطالعه کتب ادیان گویی مطالعه کتب و علوم ضاله بود. امروزه ضمن تأثیرگذاری دانشگاه ادیان و مذاهب در گسترش مطالعه ادیان، ذهنیت و متن روشنی از ادیان مختلف در سطح جامعه و جهان وجود دارد و مراکز مختلفی درباره ادیان مطالعه می‌کنند.

وی با بیان این‌که دانشگاه ادیان و مذاهب در زمینه مطالعات ادیان صف‌شکن بوده ‌است، اظهار کرد: اساتید و دانشجویانی که دانشگاه ادیان و مذاهب تربیت کرده در دانشگاه‌ها و مراکز علمی مختلفی در حال تدریس هستند و به عنوان نمایندگان اسلام در گفت‌وگو با سایر ادیان شرکت می‌کنند. همچنین، فربه کردن ادبیات ادیان تأثیر دانشگاه ادیان و مذاهب بوده‌ است که به واسطه چاپ کتب، مجله و مقالات علمی ادبیات دین‌پژوهی و ادیان به درستی شکل گرفته‌ و منابع بسیار زیادی در دسترس علاقه‌مندان است.

صادق‌نیا گفت: تأثیر دانشگاه ادیان و مذاهب محدود به ایران نیست و در خارج از کشور بسیار صاحب‌نام ‌است. همچنین، کشورهای مختلف تعجب می‌کنند که چگونه در شهر قم این دانشگاه با مشارکت دانش‌آموختگان حوزه علمیه شکل گرفته و قصد تسامح و گفت‌وگو دارند، زیرا در سطح جهان تلاش می‌کنند که اسلام را بدنام کنند و نشان دهند که اسلام اهل تسامح، تعامل و گفت‌وگو نیست، اما دانش‌آموختگان این دانشگاه درباره ادیان دیگر شفاف صحبت می‌کنند.

انتهای پیام
captcha